Wat is jodium?

Jodium is een spoorelement. Dit houdt in dat het in slechts hele kleine hoeveelheden nodig is voor ons lichaam. Toch is het wel een essentiële voedingsstof omdat het een belangrijke rol speelt binnen je gezondheid. Daarom slikken veel mensen supplementen met jodium. Jodium is mede nodig voor een normale productie van schildklierhormoon en werking van de schildklier* en het speelt een belangrijke rol bij geestelijke inspanning en activiteit*. 

supplementen met jodium zijn nodig voor en gezond lichaam

Het komt van nature voor in zeedieren en planten zoals vis, schaaldieren en zeewier. Ook kan je het in lage hoeveelheden vinden in eieren en zuivelproducten[1]Voedingscentrum. (z.d.-d). Jodium. Geraadpleegd op 26 oktober 2022, van https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/jodium.aspx. Tegenwoordig wordt jodium ook veel toegevoegd aan zout en bakkersbrood. Maak je zelf brood, dan is het belangrijk om hier gejodeerd zout aan toe te voegen om te voorkomen dat je te weinig jodium binnenkrijgt. 

Daily Women Formula is ontwikkeld voor de actieve vrouw. De vrouw die bewust en gezond leven belangrijk vindt - juist wanneer het leven veel van haar vraagt. Onze doordachte formule van hoogwaardige nutriënten ondersteunen je bij iedere levensstijl, ieder moment van je cyclus en iedere leeftijd.
Normaal €29.95
Nu tijdelijk €24.95
5/5

35.000+ tevreden klanten

Krijg hier meer informatie over Supplementen met jodium

*: Gezondheidsclaim goedgekeurd door de Europese Commissie

Is jodium goed voor je?

Jodium is essentieel voor je gezondheid. Het wordt opgeslagen in je schildklier waar het voor allerlei lichamelijke functies gebruikt wordt, met name in je schildklier zelf. Uit rapport van het RIVM blijkt dat de meeste Nederlanders tussen de 7 jaar en 69 jaar over het algemeen voldoende jodium binnenkrijgen. Mensen die echter slechts één snee brood per dag eten, krijgen zo’n 35 tot 40% minder jodium binnen dan mensen die zo’n 4 sneden brood per dag eten[2]Geurts, M. & Verkaik-Kloosterman, J. (2014). De jodiuminname van de Nederlandse bevolking na verdere zoutverlaging in brood. In RIVM.nl (RIVM Briefrapport 2014-0054). Rijksinstituut voor … Continue reading

Je kan uit bovenstaande informatie concluderen dat jodium inderdaad goed voor je is en zelfs als onmisbaar wordt gezien. Uit ditzelfde rapport blijkt namelijk ook dat zwangere mensen en mensen die borstvoeding geven goed op hun jodium inname moeten letten omdat te weinig jodium nadelig kan zijn op de ontwikkeling van het kind. Krijg je niet voldoende jodium binnen uit je voeding, dan zijn supplementen met jodium een goed alternatief.

Meer informatie over je schildklier en vitamines? Lees dat hier!

Hoeveel jodium mag je per dag?

Volgens de Gezondheidsraad hebben volwassenen vanaf 18 jaar zo’n 150 microgram jodium per dag nodig. Mensen die zwanger zijn en/of borstvoeding geven hebben zelfs 200 microgram per dag nodig. 

De meeste mensen halen hun jodium uit brood. Eén snee brood (met gejodeerd zout) bevat namelijk ongeveer 24 microgram. Eet je vier sneden per dag en drink je daar wat melk bij of eet je een ei, dan kom je meestal wel aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH). Voor zwangere mensen kan dit wat lastiger zijn. Supplementen met jodium vormen daarom een goede optie. 

Hoe herken je een jodiumtekort?

Hoewel een jodiumtekort in Nederland niet vreselijk vaak voorkomt, is het toch een mogelijkheid. Zeker wanneer je zelf brood maakt of brood zonder zout/ongejodeerd zout koopt. Ook wanneer je geen dierlijke producten eet is het goed om op je jodiuminname te letten. Het kan dan namelijk zo zijn dat je minder jodium binnenkrijgt dan wat nodig is. Een jodiumtekort kan je herkennen aan de volgende klachten en symptomen. Wanneer je hier last van hebt, is het belangrijk om supplementen met jodium te slikken of om je natuurlijke jodiuminname te verhogen.

  • Zwelling in de nek (ook wel krop genoemd). Dit ontstaat wanneer de schildklier opzwelt. 
  • Gewichtstoename zonder duidelijke oorzaak. Wanneer je eet zoals gewoonlijk, maar wel opeens veel aankomt, kan dit een teken zijn van een jodiumtekort. Dit komt omdat je schildklier bijdraagt aan je metabolisme, en wanneer je schildklier niet goed functioneert, slaat deze de calorieën die je binnenkrijgt op als vet[3]Kim B. (2008). Thyroid hormone as a determinant of energy expenditure and the basal metabolic rate. Thyroid : official journal of the American Thyroid Association, 18(2), 141–144. … Continue reading
  • Vermoeidheid en zwakte. Dit komt omdat de schildklier voor je energie zorgt en wanneer je dit niet meer krijgt, voel je je zwak en moe.
  • Haaruitval.
  • Droge, schilferige huid. Je schildklier helpt bij het herstellen en regenereren van de huidcellen, maar wanneer dit niet gebeurt kan je last krijgen van een droge en schilferige huid.
  • Het sneller koud hebben.
  • Veranderingen in de hartslag.
  • Moeite hebben met concentreren en om dingen te herinneren. Jodium houdt de geest helder* waardoor een jodiumtekort kan leiden tot klachten van het geheugen. 
  • Zware en/of onregelmatige menstruaties. 
  • Voor zwangere en/of borstvoedende mensen: klachten van een jodiumtekort tijdens de zwangerschap en mogelijk ook klachten bij je kind. 

Wanneer je last hebt van één of meerdere symptomen van een jodiumtekort is het verstandig om je verder te laten onderzoeken door een arts. Veel vitaminen en mineralentekorten hebben namelijk overeenkomstige symptomen. Je arts kan bepaalde tekorten uitsluiten en kan je ook vertellen of je een jodiumtekort hebt. Hierna krijg je dan advies en vaak krijg je ook het advies om supplementen met jodium te slikken. 

Lees hier meer over hoe je een jodiumtekort herkent

Supplementen met jodium: Hoe koop je de beste?

Wanneer je op zoek gaat naar supplementen met jodium, is het belangrijk dat je hier de supplementen kiest die het beste voor jou werken. Dit is afhankelijk van verschillende factoren die per persoon verschillen. Er is dus geen één perfect supplement, maar juist een goed supplement gebaseerd op je behoeften en de behoeften van je lichaam. 

een jodium supplement komt in druppel- of pilvorm

1. Let op de hoeveelheid werkzame stof

Allereerst is het belangrijk om te letten op de hoeveelheid van de werkzame stof in het supplement. Ervan uitgaande dat je het meeste opneemt, is het handig als voldoende binnenkrijgt om je lichaam te ondersteunen, maar niet zoveel dat dat weer klachten kan opleveren. Eet je regelmatig brood? Dan zijn supplementen met jodium in lagere hoeveelheden vaak een goede optie.

Wanneer je zwanger bent, heb je meer nodig. Je kan hier dan het beste zwangerschapssupplementen voor gebruiken omdat deze er rekening mee houden dat je vaak ook wat jodium uit je voeding krijgt. Daarnaast bevatten zwangerschapssupplementen ook andere vitamines en mineralen die belangrijk zijn voor je lichaam.

2. Supplementen met jodium: houd rekening met toegevoegde stoffen

Veel supplementen bestaan niet voor 100% uit de werkzame stof. Ze bevatten nog andere stoffen zoals vulmiddelen of middelen die je lichaam helpen bij de opname van het mineraal. Wanneer je gevoelig bent voor een vulstof, zoals lactose, is het goed om hier op te letten zodat je alleen het supplement kiest waar je wel goed tegen kan.

3. Hoeveel doses bevat de verpakking?

In dit geval is het ook goed om te kijken naar de prijs-kwaliteit verhouding. Hoeveel doses bevat de verpakking en hoeveel werkzame stof zit er in elke dosis? Het heeft weinig nut om een mega verpakking te kopen met slechts een lage dosis per pilletje wanneer je juist meer jodium nodig hebt. Dit is dus goed om op te letten. 

Het is ook altijd handig om te kijken naar online bestellen of in de winkel. Het voordeel van online bestellen is dat je makkelijker merken en websites met elkaar kan vergelijken. Ook zijn sommige websites goedkoper of bieden ze abonnementen aan zodat je niet hoeft na te denken over het aanschaffen van je volgende verpakking supplementen met jodium. 

Supplementen met jodium – Een korte samenvatting

Jodium is een essentieel spoorelement dat je nodig hebt voor de gezondheid van je schildklier en de rest van je lichaam. Het komt van nature voor in zeedieren en planten, maar ook in kleine hoeveelheden in dierlijke zuivelproducten en eieren. Tegenwoordig wordt het vaak ook toegevoegd aan zout en bakkersbrood.

In Nederland komt een jodiumtekort niet vaak voor, tenzij je weinig brood eet of brood zonder gejodeerd zout. Daarom is het belangrijk om wel rekening te houden met het jodiumgehalte in je bloed. Wanneer je een tekort hebt, komen supplementen met jodium meestal wel goed van pas. Deze kunnen voorgeschreven worden door je arts, maar je kan ze ook zelfstandig kopen.

Een jodiumtekort kan je herkennen aan meerdere klachten en symptomen. Wanneer je hier last van hebt, is het verstandig om je verder te laten onderzoeken door een professional. Die kan bevestigen of je inderdaad last hebt van een jodiumtekort en kan je daarna ook adviezen geven. 

Referenties

Referenties
1 Voedingscentrum. (z.d.-d). Jodium. Geraadpleegd op 26 oktober 2022, van https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/jodium.aspx
2 Geurts, M. & Verkaik-Kloosterman, J. (2014). De jodiuminname van de Nederlandse bevolking na verdere zoutverlaging in brood. In RIVM.nl (RIVM Briefrapport 2014-0054). Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/2014-0054.pdf
3 Kim B. (2008). Thyroid hormone as a determinant of energy expenditure and the basal metabolic rate. Thyroid : official journal of the American Thyroid Association, 18(2), 141–144. https://doi.org/10.1089/thy.2007.0266