hartslag tijdens je slaap

Wat gebeurt er met jouw hartslag tijdens je slaap?

Total
0
Deelacties

Je hartslag tijdens je slaap is voor velen een mysterieuze gedachte. Soms lijkt het te kloppen alsof je net een marathon hebt gelopen, terwijl het andere keren juist erg rustig blijft. Er gebeuren ook veel andere dingen met je lichaam in je slaap. Deze hebben allemaal invloed op je hartslag, waardoor het nog wel eens verandert.

In dit artikel kijken we naar wat er met je hartslag tijdens je slaap gebeurt. Ook kijken we naar je hartslag in je dagelijks leven.

De inhoud van dit artikel is gebaseerd op wetenschappelijke publicaties en is geschreven in samenwerking met medische specialisten / voedingsdeskundigen.

Wat doet je hartslag?

hartslag tijdens je slaap meten geeft meer inzichtenJe hart klopt om bloed door je lichaam te pompen. Elke pomp is een hartslag die we kunnen voelen door ons lichaam, of bij bepaalde aderen. Afhankelijk van de behoeften en activiteiten van het lichaam, past je hartslag zich aan door sneller of langzamer te pompen. Zo klopt je hart sneller tijdens het sporten, omdat je lichaam dan meer zuurstof nodig heeft. Tijdens het lezen van een boek, klopt je hart juist langzamer, omdat je lichaam minder zuurstof nodig heeft en in rust verkeerd.

Stress, zwangerschap, ziekte en medicatie kunnen invloed hebben op je hartslag. Zo is het niet gek om last te krijgen van een hoge hartslag vlak voor een belangrijk examen, het is namelijk een teken van stress en je lichaam komt in een “fight or flight” mode terecht. Pas wanneer je hartslag op ongewone momenten verandert, is er mogelijk meer aan de hand.

Normaal gesproken is een hartslag tussen de 60 en 100 kloppingen per minuut (BPM) gezond voor een volwassen persoon. Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen van mensen met een lage natuurlijke hartslag, bij hen kan hun hartslag tot 40 kloppingen per minuut gaan. Vaak zijn dit topsporters. Je hartslag tijdens je slaap blijft meestal rustig en ligt vaak ook tussen de 60 en 100 BPM. In je diepe slaap kan het echter nog lager worden, omdat je hele lichaam dan tot rust komt.

Wat gebeurt er met je hartslag tijdens je slaap?

Zoals we hierboven beschreven, klopt je hart meestal tussen de 60 en 100 BPM tijdens het slapen, maar ook hier kan het variëren. Je hebt namelijk verschillende slaap fasen. Tijdens elke fase, gebeurt er iets anders met je lichaam wat invloed kan hebben op je hartslag. Zo kan de hartslag tijdens je slaap anders zijn voor iedereen.

Wanneer je net in slaap valt, komt je hele lichaam tot rust, waaronder je hart. Het tempo waarop je hart dan klopt, kan je identificeren als je rustende hartslag. Daarna ga je over naar de volgende fase: de diepe slaap. In je diepe slaap dalen je bloeddruk en hartslag. Je hartslag komt dan net iets onder je rustende hartslag te liggen. Dit is heel normaal, want je lichaam gebruikt deze slaap om zichzelf te herstellen en tot rust te komen.

Wanneer je echter in je REM-slaap terecht komt, gebeuren er weer nieuwe dingen. Je REM-slaap is namelijk de fase waarin je het meeste droomt. Afhankelijk van wat je doet in je dromen, past je hartslag zich daaraan aan. Zo zal je hartslag stijgen wanneer je aan het wegrennen bent in een droom, maar blijft het rustig als je rustig zit of staat. Je hartslag reageert dan gewoon alsof je wakker bent.

Mensen met een smartwatch of sport horloge kunnen dit vaak ook terugzien in de gegevens van die horloge. Wanneer je slaapt, zal je zien dat je hartslag dus niet op alle momenten gelijk is. Het kan zelfs al fluctueren wanneer je je omdraait.

Kan je je hartslag tijdens je slaap verlagen?

beweging helpt met het dalen van je rustende hartslagWanneer je je rustende hartslag wil verlagen, is het belangrijk om te kijken naar hoe je je leven leidt. Als je al regelmatig sport, gezond eet, en voldoende beweegt, is de kans klein dat je je rustende hartslag kan verlagen. Doe je deze dingen niet, dan is er een grotere mogelijkheid om je hartslag te verlagen.

Dit kan je doen door wat vaker te bewegen. Je hoeft niet heel intens te sporten, maar een wandeling van een kwartier of een half uur maakt soms al veel verschil. Ook helpt het om te minderen met cafeïne en alcohol, omdat deze substanties invloed hebben op je hartslag. Toch blijft het lastig om consistente metingen van je hartslag te krijgen uit je slaap, blijkt uit onderzoek. Wat je ervaart, draait vooral om hoe je je voelt wanneer je wakker wordt.

Als je het idee hebt dat je hartslag erg hoog is en ook niet lager wil worden, is het verstandig om contact op te nemen met een huisarts. Die kan je verder onderzoeken en mogelijke oorzaken uitsluiten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit Vind Je Wellicht Ook Interessant