hypertensie

Hoe ontstaat hypertensie en wat kan je eraan doen?

Total
0
Deelacties

Hypertensie is iets waar veel mensen mee kampen. Naarmate je ouder wordt, loop je vaak ook een groter risico op het oplopen van deze aandoening. Toch weet niet iedereen wat hypertensie nu is en hoe je er het beste mee kan omgaan.

In dit artikel leggen we uit wat hypertensie is, hoe het ontstaat en wat je eraan kan doen.

De inhoud van dit artikel is gebaseerd op wetenschappelijke publicaties en is geschreven in samenwerking met medische specialisten / voedingsdeskundigen.

Wat is hypertensie?

hypertensie is niet goed voor je lichaam Hypertensie is de medische naam voor een hoge bloeddruk hebben. Je bloeddruk staat voor de hoeveelheid bloed die door je lichaam gepompt wordt per hartslag en hoeveel kracht het kost om al dat bloed door je gehele lichaam te pompen. Wanneer je last hebt van een hoge bloeddruk, staat er meer druk op je bloed en moet je hart harder werken om al het bloed door je lichaam te verdelen.

Wanneer je een bloeddrukmeting doet, krijg je twee getallen te zien. Deze staan voor de systolische bloeddruk en de diastolische bloeddruk. De systolische bloeddruk geeft aan hoeveel druk er op je bloedvaten staat wanneer je hart het bloed wegpompt. De diastolische bloeddruk geeft aan hoeveel druk er op je bloedvaten staat tussen de hartslagen door.

Een gezonde bloeddruk heeft een systolische druk van rond de 120 mm Hg (millimeters kwikdruk) en een diastolische druk van onder de 80 mm Hg. Een licht verhoogde bloeddruk kan geen kwaad, het fluctueert namelijk gedurende de dag. Vanaf 130 mm Hg en 80 mm Hg kan je spreken van hypertensie.

Hoe ontstaat hypertensie?

Gedurende de dag fluctueert je bloeddruk. Dat gebeurt bij iedereen en is erg normaal. Het kan dus best zo zijn dat je na het eten van een zware maaltijd een hogere bloeddruk hebt dan wanneer je wakker wordt. Wanneer je echter gedurende de hele dag last hebt van een hoge bloeddruk kan je spreken van hypertensie. Hypertensie kan op twee manieren ontstaan. Je hebt primaire hypertensie en secundaire hypertensie. Primaire hypertensie komt het meeste voor. Beide varianten kunnen door verschillende oorzaken ontstaan. Wij hebben er een aantal voor je op een rij gezet.

De oorzaken van primaire hypertensie:

  • Ouderdom
  • Genetica/erfelijkheid
  • Zwaar overgewicht
  • Overmatig gebruik van alcohol
  • Veel stilzitten/weinig bewegen
  • Diabetes
  • Veel zout consumeren

De oorzaken van secundaire hypertensie:

  • Nierziekten
  • Slaapapneu
  • Schildklierklachten
  • Hart- en vaatziekten
  • Een bijwerking van bepaalde medicatie
  • Het gebruik van illegale drugs
  • Bijnier klachten

Wanneer je last hebt van een hoge bloeddruk, zijn hier in het begin weinig symptomen van te merken. Het is daarom verstandig om regelmatig je bloeddruk te controleren, in ieder geval één keer per half jaar. Bij ernstige hypertensie kan je wel last krijgen van symptomen, zoals duizeligheid, rode wangen en rode plekjes in de ogen.

Een hoge bloeddruk kan worden vastgesteld door je huisarts. Als je thuis een meting doet, en deze vrij hoog is, kan je contact opnemen met je arts en een afspraak maken om daar ter plekke je bloeddruk te meten. Als deze dan inderdaad hoog is, zal je huisarts je vragen om een week lang je bloeddruk bij te houden. Wanneer deze een week lang hoog blijft, zal je huisarts andere testen afnemen om mogelijke andere oorzaken uit te sluiten.

Wat kan je aan hypertensie doen?

stress verminderen helpt tegen een hoge bloeddruk Om een hoge bloeddruk te behandelen, kan je voedingsadvies krijgen of medicatie voorgeschreven krijgen. Zelf kan je ook al aan de slag gaan door een aantal veranderingen te maken aan je voeding en levensstijl. Deze tips kan je uitvoeren wanneer je een hoge bloeddruk hebt, maar ook om een hoge bloeddruk te voorkomen.

1. Eet een gebalanceerd dieet

Een verkeerd dieet is een grote oorzaak van hypertensie. Door meer op je voeding te letten, kan je de kans op een hoge bloeddruk verkleinen en je bloeddruk zelfs verlagen. Eet een gebalanceerd dieet van groenten, fruit en gezonde vetten zoals plantaardige oliën of vette vis. Vermijd bewerkte voedingsmiddelen, voeding met een hoog LDL-cholesterol gehalte en probeer je zoutinname te verlagen. Het is prima om zo nu en dan een “slechte” maaltijd te eten, zolang je dit maar met mate doet.

2. Beweeg meer tegen hypertensie

Net als voeding, speelt beweging een grote rol bij je bloeddruk. Uit een analyse van wel 65 verschillende onderzoeken blijkt dat beweging de bloeddruk aanzienlijk kan verlagen, met name bij mannen. Beweging helpt namelijk om je hart en longen te trainen waardoor zij sterker worden. Op den duur kost het je hart dan ook minder moeite om bloed door je lichaam te pompen.

3. Verminder de stressfactoren om je heen

Stress is ook een oorzaak van een hoge bloeddruk, ook heb je dat niet altijd door. Een teveel aan stress kan leiden tot een hogere bloeddruk en kan zelfs de kans op hart- en vaatziekten verhogen. Door ontspanningsoefeningen of ademhalingsoefeningen uit te voeren, kan je je stressgehalte verlagen. Ook kan het wegnemen van stressfactoren, waar mogelijk, helpen om je stressgehalte te verlagen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit Vind Je Wellicht Ook Interessant