vegan supplementen

Vegan supplementen kopen? Op deze 5 punten moet je letten

Total
0
Deelacties

Vegan supplementen worden tegenwoordig steeds populairder. Ze bevatten namelijk geen dierlijke producten en zijn dus ook goed geschikt voor mensen met een lactose-intolerantie. Het is een gezonde manier om aan al je benodigde voedingsstoffen te komen. Wanneer je vegan eet, krijg je normaliter al veel voedingsstoffen binnen, maar je kan daarbij wel vatbaarder zijn voor vitaminetekorten van vitamine D en B12. Daarom is het toch verstandig om te kijken naar de verschillende opties.

In dit artikel kijken we naar wat vegan zijn nu eigenlijk is en op welke punten je moet letten wanneer je vegan supplementen gaat kopen.

De inhoud van dit artikel is gebaseerd op wetenschappelijke publicaties en is geschreven in samenwerking met medische specialisten / voedingsdeskundigen.

Wat is vegan?

vegan supplementen zijn op plantaardige basis gemaakt Wanneer je vegan bent, betekent dit dat je geen dierlijke producten gebruikt op welke manier dan ook. De voorwaarde hierbij is wel dat je het doet zover als dat je zelf kan. Als je dus geen kleding draagt met dierlijke producten en alleen plantaardige voeding eet, maar wel medicijnen slikt waar melkpoeder in zit, dan ben je nog steeds vegan. Veel mensen die vegan worden, doen dit vanwege het dierenwelzijn en/of het milieu.

De producten die je dan niet gebruikt zijn wol, leer, vlees, vis, gevogelte, honing, eieren, dierlijke melkproducten, bewerkte producten met toegevoegd melkpoeder, wei of melkeiwit, gelatine, kleurstoffen met dierlijke onderdelen, en zijde. Dat lijkt een hele waslijst, maar wanneer je eenmaal bezig bent, valt het erg mee.

Op de producten hierboven zijn soms wel uitzonderingen. Zo kiezen sommige mensen ervoor om wel wol of leer te dragen, maar alleen als zij dat nog in huis hadden of wanneer zij het tweedehands kopen omdat ze dan niet hebben betaald voor het ontwikkelen van het product.

Doordat je als vegan geen dierlijke producten consumeert, loop je soms de kans op een vitaminetekort. Met name vitamine D en B12 worden hierbij vaak genoemd. Dit komt omdat je lichaam voor het grootste gedeelte vitamine D uit dierlijke producten opneemt, in plaats van uit plantaardige producten. Vitamine B12 komt van nature voor in de grond, maar weinig tot niet in plantaardige producten. Sommige mensen kiezen er daarom voor om supplementen te slikken, anderen nemen voedingsmiddelen met toegevoegde vitamines, zoals plantaardige melk of kaas.

Waar moet je op letten bij het kopen van vegan supplementen?

plantaardige supplementen bevatten alles wat je nodig hebt Wanneer supplementen beschreven worden als “vegan” kan je ze vrijwel altijd nemen, zeker wanneer ze een officieel vegan label hebben. Hebben ze dit niet, loop dan altijd de ingrediëntenlijst even na, want soms worden honing of bepaalde kleurstoffen over het hoofd gezien. Waar je wel rekening mee kan houden, is de inhoud van een vegan supplement. Dit komt omdat je als vegan vaak meer van bepaalde voedingsstoffen nodig hebt. Wanneer deze in het supplement zitten, zit je goed.

1. Vitamine B12

Zoals we hierboven al noemden, komt vitamine B12 weinig tot niet voor in plantaardige producten. Toch is het een essentieel onderdeel van onze gezondheid. Vitamine B12 helpt namelijk bij het onderhouden van je zenuwen, het aanmaken van rode bloedcellen en het gezond houden van je hersenen.

2. Vitamine D

Van nature maakt onze huid vitamine D aan. Omdat we echter veel binnen werken, hebben we ook vitamine D uit onze voeding nodig om er wat aan te hebben. Vitamine D helpt bij het onderhouden van je botten en geeft een boost aan je immuunsysteem. Het bestaat uit twee vormen, vitamine D2 en vitamine D3. D3 is het belangrijkst voor ons, maar het is een dierlijk product. Inmiddels zijn er echter kunstmatige varianten van die je in vegan supplementen kan verwerken.

3. Vegan supplementen: IJzer

Normaal gesproken halen we het meeste van ons ijzergehalte uit vlees. IJzer is namelijk erg belangrijk voor het transporteren van zuurstof via je rode bloedcellen. Ook helpt het bij de aanmaak van hemoglobine. Er zit wel ijzer in planten, maar dat is niet-heem ijzer, wat ons lichaam minder goed opneemt. In combinatie met vitamine C, kan je lichaam niet-heem ijzer beter opnemen en ook uit supplementen.

4. Omega-3 vetzuren

Omega-3 vetzuren zijn ontzettend belangrijk voor de gezondheid van je hersenen. Ook helpen ze bij het voorkomen van ontstekingen en kunnen ze ingezet worden bij het voorkomen van depressie. Omdat omega-3 vetzuren normaal gesproken uit vis of visolie afkomstig zijn, is een vegan variant belangrijk om deze vetzuren toch binnen te krijgen. Vetzuren op vegan basis zijn afkomstig uit plankton, een plantaardig organisme uit de oceaan.

5. Zink in je vegan supplementen

Zink wordt vaak over het hoofd gezien, maar is een belangrijk onderdeel van een gezond lichaam. Het ondersteunt namelijk je metabolisme, immuunsysteem en helpt bij het herstellen van je cellen. Uit onderzoek blijkt dat vegans over het algemeen minder zink in hun bloed hebben dan omnivoren. Dit kan je echter makkelijk veranderen door het toe te voegen aan je vegan supplementen.

Let op bij het nemen van supplementen dat deze je huidige medicatie niet tegenwerken. Het is daarom altijd verstandig om eerst contact op te nemen met je huisarts voordat je begint met het nemen van supplementen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit Vind Je Wellicht Ook Interessant