pms voedingssupplementen

PMS voedingssupplementen: Welke zijn bekend en waarom?

Total
0
Deelacties

PMS is een nare aandoening waar veel mensen mee kampen. Juist daarom zijn er steeds meer PMS voedingssupplementen beschikbaar op de markt. Ze zouden je helpen bij het verminderen of voorkomen van de klachten en het menstrueren makkelijker maken. Toch zijn sommigen meer bekend dan anderen, hoe zit dat eigenlijk?

In dit artikel kijken we naar de verschillende PMS voedingssupplementen, welke bekend zijn en waarom deze bekender zijn. Ook kijken we naar wat PMS is en hoe het ontstaat.

De inhoud van dit artikel is gebaseerd op wetenschappelijke publicaties en is geschreven in samenwerking met medische specialisten / voedingsdeskundigen.

Wat is PMS?

pms voedingssupplementen kunnen de pms klachten verminderen PMS staat voor premenstrueel syndroom. Dit is een aandoening waar de hormonen, het gedrag en de emoties van een persoon tijdens de menstruele cyclus flink veranderen. Ongeveer 5 tot 8% van de vrouwen is gediagnosticeerd met deze aandoening, maar 90% heeft regelmatig last van de symptomen van PMS vlak voor of tijdens de menstruatie. Dit komt omdat je pas een diagnose krijgt wanneer de symptomen je leven zodanig beïnvloeden dat je bepaalde taken niet meer goed kan uitvoeren.

In veel gevallen beginnen de PMS-symptomen zo’n 11 dagen voor aanvang van de volgende menstruatie. De oorzaak van deze symptomen is echter onbekend. Wel is het vermoeden dat het te maken heeft met de plotselinge verandering in de hormonen van de vrouw na de menstruatie.

Iedereen heeft andere symptomen, maar de meest voorkomende symptomen van PMS zijn onder andere:

  • Een opgezette buik
  • Kramp in de darmen, baarmoeder of maag
  • Pijnlijke en gevoelige borsten
  • Erge trek in bepaalde voedingsmiddelen
  • Hoofdpijn
  • Diarree
  • Vermoeidheid
  • Prikkelbaarheid
  • Depressie
  • Angststoornissen
  • Veranderende gemoedstoestand
  • Gevoeligheid voor licht of geluid
  • Een ander slaappatroon

Hoe wordt PMS vastgesteld?

Wanneer je last hebt van bovenstaande symptomen, wordt er niet direct een diagnose gesteld. Je hebt hiervoor aanhoudende, ernstige klachten nodig. Wanneer je dan naar de huisarts gaat, zal deze eerst andere oorzaken en aandoeningen proberen uit te sluiten. Dit zijn dingen zoals endometriose, prikkelbaredarmsyndroom, aandoeningen aan de schildklier, bloedarmoede en vermoeidheidssyndroom.

Er wordt ook gekeken naar je familiegeschiedenis om te zien of er andere gevallen zijn van depressie, angststoornissen of bovengenoemde aandoeningen. Ook wordt vaak je bloed afgenomen, omdat zwangerschap vaak soortgelijke symptomen heeft.

In veel gevallen schrijft de huisarts een hormonale vorm van anticonceptie voor. Dit kan namelijk helpen tegen meerdere klachten van PMS, maar dat is voor veel mensen slechts een tijdelijke oplossing omdat anticonceptie vaak veel bijwerkingen heeft en niet een effectieve oplossing is wanneer je zwanger wil worden.

Welke PMS voedingssupplementen zijn effectief?

frambozenblad thee helpt tegen kramp in de baarmoeder Het hebben van PMS kan niet opgelost worden met het gebruik van voedingssupplementen. Wel kan je de symptomen verminderen door gericht gebruik te maken van de PMS voedingssupplementen. De onderstaande supplementen hebben elk een bepaald effect op het lichaam tijdens PMS. Afhankelijk van je klachten kan je deze uitproberen.

1. Calcium in PMS voedingssupplementen

Calcium helpt tegen een opgezette buik en kan ook klachten van angst, verdriet of depressie verminderen. Ook helpt calcium bij het verminderen van vermoeidheid wanneer je geen andere slaap klachten hebt. Let op dat je niet in een keer te veel calcium neemt, omdat je dan last van obstipatie kan krijgen.

2. Frambozenblad

Frambozenblad is een effectief en natuurlijk middel tegen pijn tijdens de menstruatie. Ook helpt het om krampen in de baarmoeder te verminderen wanneer je last hebt van PMS. Naast frambozenblad, werkt bijvoet op dezelfde manier. Je kan deze PMS voedingssupplementen krijgen in de vorm van thee, maar ze bestaan soms ook in pilvorm.

3. PMS voedingssupplenenten: Vitamine B6

Vitamine B6 speelt een grote rol in het functioneren van je zenuwcellen en neurotransmitters. Daarom heeft deze vitamine een invloed op je humeur. Het nemen van vitamine B6 kan helpen bij het verminderen van emotionele klachten, zoals gevoelens van depressie, angst of prikkelbaarheid.

4. Magnesium

Uit een onderzoek uit 2010 is gebleken dat magnesium helpt om klachten van gevoelige borsten, vermoeidheid en prikkelbaarheid kan verlichten bij mensen met PMS. Ook zorgt magnesium ervoor dat je minder vocht vasthoudt, waardoor je minder snel een opgeblazen gevoel hebt.

5. PMS voedingssupplementen: Omega-vetzuren

Omega-vetzuren hebben een ontstekingsremmend effect waardoor zij erg effectief zijn bij het verminderen van PMS-klachten. Dit helpt tegen pijn, maar ook tegen een opgeblazen gevoel, misselijkheid en diarree.

Als je last hebt van meerdere klachten en de PMS voedingssupplementen niet goed helpen, is het verstandig om een afspraak bij de huisarts te maken. Zij kunnen eventueel een diagnose stellen of je medicatie geven die helpt tegen de klachten van PMS.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit Vind Je Wellicht Ook Interessant