Cognitieve functies

Je cognitieve functies en leervermogen ondersteunen

Vereist jouw werk en/of studie veel van je cognitieve functies? Of verdienen ze in het algemeen gewoon wat meer aandacht? De cognitieve functies hebben te maken met alle processen die betrokken zijn bij het verwerken en opslaan van informatie. Van je leer- en concentratievermogen tot denken, gedrag en geheugen. Wij leren je graag hoe je extra goed voor jouw cognitieve functies zorgt. En hoe je ze met leefstijlaanpassingen en supplementen ondersteunt.

De inhoud van dit artikel is gebaseerd op wetenschappelijke publicaties en is geschreven in samenwerking met medische specialisten / voedingsdeskundigen.

Cognitieve functies en leervermogen ondersteunen met leefstijlaanpassingen

Cognitieve functies en leervermogen ondersteunen
Cognitieve functies met supplementen ondersteunen

Om onze cognitieve functies goed te laten verlopen, werken verschillende hersengebieden samen. Deze functies kunnen echter ook verstoord raken, meestal door ziekten zoals de ziekte van Alzheimer of Parkinson. Echter zijn er ook andere oorzaken van cognitieve stoornissen waar we zelf invloed op hebben. Gelukkig zijn deze vaak tijdelijk van aard en dat houdt in dat je er ook iets aan kunt doen.

Stress en angst zijn bijvoorbeeld veroorzakers van tijdelijk verslechterde cognitieve functies. Ook al in lichte vorm. Bij aanhoudende stress maakt ons lichaam het stofje cortisol aan, welke onder andere tijdelijk onze geheugenfuncties in de war schoppen. Ervaar jij vrijwel dagelijks stress of angst? Doe hier dan iets mee. Ga na welke factoren in jouw leven je stress of angst geven. Kun je hier iets aan veranderen? Schakel eventueel de hulp in van een professional of leer je stress en angst managen. Bijvoorbeeld met ademhalingsoefeningen, meditatie of mindfulness.

Ook keuzes op gebied van eten en drinken beïnvloeden de cognitieve functies en het leervermogen. Zo kunnen de negatieve gevolgen van drankmisbruik of zwaar alcohol gebruik tijdens de adolescentie zelfs nog tot in de volwassenheid aanhouden.1 En is de blootstelling aan geraffineerde suikers op jonge leeftijd bijzonder toxisch voor de cognitieve functies.2 Gelukkig kun je met lichaamsbeweging, leren, caloriebeperking en diëten rijk aan meervoudig onverzadigde vetzuren en antioxidanten zelf positieve invloed uitoefenen op je cognitieve functies.3

Conclusie cognitieve functies en leervermogen ondersteunen met leefstijlaanpassingen:

  • Vermijd, of leer omgaan met, stress en angst.
  • Beperk je alcoholinname.
  • Consumeer zo min mogelijk geraffineerde suikers en ‘slechte’ vetten.
  • Blijf leren en je hersenen uitdagen.
  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging.
  • Blijf binnen je caloriebehoefte en pak eventueel overgewicht aan.
  • Eet meer meervoudig onverzadigde vetzuren en voedingsmiddelen die rijk zijn aan antioxidanten.

Cognitieve functies ondersteunen met B-vitaminen

Er zijn in totaal maar liefst acht soorten B-vitaminen. Deze vitaminen zijn essentieel, wat inhoudt dat we afhankelijk zijn van de inname ervan. Alle B-vitaminen vervullen een eigen belangrijke taak, met hier en daar wat overlap. Zo zijn er ook een aantal die een rol spelen in ons cognitief functioneren.

  • Pantotheenzuur, of Vitamine B5, draagt bij aan de normale weerstand tegen stress, tot normale mentale prestaties en helpt bij geestelijke inspanning.* Een goede ondersteuner dus in spannende tijden, stresssituaties en tijdens drukke werkzaamheden.*
  • Vitamine B6 is goed voor de gemoedstoestand, het geheugen en het concentratievermogen. Is tevens gunstig voor een goede geestelijke balans en draagt bij aan het leervermogen, geestelijke veerkracht en een heldere geest.* Bijkomend voordeel: vitamine B6 activeert je natuurlijke energie in het lichaam en draagt bij aan extra energie bij vermoeidheid.*
  • Foliumzuur, of vitamine B11, draagt onder andere bij aan hersen- en zenuwfuncties die betrokken zijn bij de redenatie en het leervermogen en draagt bij aan de weerstand tegen stress.*
  • Vitamine B12, dat extra belangrijk is voor mensen die weinig tot geen dierlijke producten consumeren, is net als B6 en B11 goed voor de leerprestatie, de gemoedstoestand, het geheugen en gunstig voor goede geestelijke balans. Ook draagt de vitamine bij aan een heldere geest en aan een normale mentale performance.* Vitamine B12 is niet alleen belangrijk voor deze cognitieve functies, ook zorgt het mede voor een goede weerstand, is het belangrijk voor het energiemetabolisme en ondersteunt de vitamine de vermindering van vermoeidheid.*

Bacopa monnieri, een bijzonder plantje

Voor veel mensen een minder bekend kruid dat toch al eeuwen toegepast wordt binnen de Ayurvedische gezondheidsleer. En nu ook de moderne wetenschap steeds meer overtuigd is van de bijzondere effecten van Bacopa monnieri, zien we het steeds vaker terug in supplementen. De bijnaam van het violetachtige plantje is, geheel toepasselijk, ‘hersentonicum’. En in India noemen ze de Bacopa monnieri ook wel brahmi. Brahmi is Sanskriet voor ‘bewustzijn en wijsheid’.

Bacopa monnieri kan de concentratie en het geheugen ondersteunen.** Ook helpt het bijzondere kruid bij de instandhouding van de cognitieve functies tijdens de veroudering.** Een ander effect van Bacopa monnieri zou zijn dat het bijdraagt tot een normale bloedcirculatie dat geassocieerd wordt met hersenprestaties.**

Gezondheidsduizendpoot magnesium

Bij de ondersteuning van de cognitieve functies mag wondermineraal magnesium niet ontbreken. Een essentieel mineraal dat bij wel honderden lichaamsprocessen betrokken is. Zo speelt magnesium een rol bij:

  • Hersen- en zenuwfuncties betrokken bij het leervermogen en de redenatie*;
  • Het geheugen, de gemoedstoestand en concentratievermogen*;
  • Een goede geestelijke balans en voor geestelijke energie*;
  • Het energieniveau en het energieleverend metabolisme*;
  • De handhaving van de normale balans in de water- en mineraalhuishouding*;
  • Bij de opbouw van lichaamseiwit*;
  • Een normale spierfunctie*;
  • De prikkeloverdracht tussen zenuwcellen*;
  • De instandhouding van sterke botten en een sterk gebit*.

Er worden veel vormen aangeboden van deze ultieme gezondheidsduizendpoot. Kies bij een magnesiumsupplement bij voorkeur voor een organisch verbonden vorm, zoals citraat, malaat, tauraat of bisglycinaat.

Conclusie cognitieve functies en leervermogen ondersteunen

Tot slot, je cognitieve functies kun je op verschillende manieren ondersteunen. De basis ligt altijd bij je leefstijl en voedingskeuzes. Neem daarom eerst deze onder de loep. Wat eet en drink jij dagelijks? Wat zou je daarin kunnen verbeteren? Beweeg je voldoende en krijg je voldoende nachtrust? Daag je jezelf mentaal uit door bijvoorbeeld te leren of puzzelen? Wanneer je deze aspecten van je leven op orde hebt, kun je jouw cognitieve functies en leervermogen ondersteunen met een supplement. Kies dan voor een compleet supplement met de nutriënten uit dit artikel.

* Goedgekeurde gezondheidsclaims
**Gezondheidsclaims in afwachting van Europese toelating

Referenties:

  1. Lees, B., Meredith, L. R., Kirkland, A. E., Bryant, B. E., & Squeglia, L. M. (2020). Effect of alcohol use on the adolescent brain and behavior. Pharmacology, biochemistry, and behavior, 192, 172906.
  2. Hawkins, M., Keirns, N. G., & Helms, Z. (2018). Carbohydrates and cognitive function. Current opinion in clinical nutrition and metabolic care, 21(4), 302–307.
  3. Beilharz, J. E., Maniam, J., & Morris, M. J. (2015). Diet-Induced Cognitive Deficits: The Role of Fat and Sugar, Potential Mechanisms and Nutritional Interventions. Nutrients, 7(8), 6719–6738.
Auteurs