dopamine tekort

Wat doet een dopamine tekort met jouw gemoedstoestand?

Total
0
Deelacties

Wanneer mensen spreken over depressie of angststoornissen, hebben ze het wel eens over een dopamine tekort. Dit stofje heeft namelijk veel invloed op jouw gemoedstoestand, waardoor een tekort ervan kan leiden tot serieuze gevolgen voor je mentale gezondheid.

In dit artikel kijken we naar wat dopamine nu eigenlijk is, welke invloed een dopamine tekort heeft op je gemoedstoestand en wat je kan doen om je dopamine gehalte te verhogen.

De inhoud van dit artikel is gebaseerd op wetenschappelijke publicaties en is geschreven in samenwerking met medische specialisten / voedingsdeskundigen.

Wat is dopamine?

dopamine tekort komt vaak voor bij depressie Dopamine is een neurotransmitter in onze hersenen. Neurotransmitters helpen met het doorgeven en ophalen van informatie door middel van de zenuwcellen in je hersenen. Dopamine doet dit voor opgewekte en ontspannen gevoelens. Dopamine wordt ook wel een beloningsstofje genoemd. Ons lichaam produceert het namelijk niet constant, maar maakt het juist aan in situaties waarin we ons goed voelen.

Naast dat het ons goed laat voelen, speelt deze neurotransmitter ook een belangrijke rol in het functioneren van ons lichaam. Het zorgt ervoor dat je spieren soepeler bewegen en helpt je bij het maken van beslissingen. Het is daarom ook niet gek dat een goede beslissing je tevreden en trots laat voelen.

Afhankelijk van een situatie, kan je lichaam de hoeveelheid aanwezige/aangemaakte dopamine veranderen. Bepaalde middelen, zoals seks of koekjes kunnen je dopamine niveau verhogen wanneer je hier mee bezig bent. Wanneer er echter iets gebeurt, zoals een huisgenoot die je koekjes heeft opgegeten, dan kan je lichaam ook je dopamine niveau verlagen. Het fluctueert dus gedurende de hele dag.

Welke invloed heeft een dopamine tekort op je lichaam?

Sommige mensen hebben een dopamine tekort. Dit kan komen door omstandigheden, maar kan ook voorkomen als gevolg van een chronische aandoening. Zo hebben mensen met de ziekte van Parkinson vaak last van een dopamine tekort, maar mensen met depressie hebben dit ook. Sinds kort is ook bekend dat mensen met ADHD een chronisch dopamine tekort hebben. Zij zijn dan ook vaker gevoelig voor verslavingen omdat die substanties tijdelijk het dopamine niveau verhogen, blijkt uit onderzoek.

Een dopamine tekort kan leiden tot een lager reactievermogen, moeite met concentreren, slechte coördinatie, moeite met bewegen en een verlies van interesse en enthousiasme. Vooral het laatste merk je vaak bij mensen met depressie. Dit komt omdat het beloningsgedeelte van de neurotransmitter niet goed meer aankomt en je minder snel het idee hebt dat je iets goeds hebt gedaan.

Doordat je minder snel het beloningsgedeelte van je hersenen activeert, ga je al snel op zoek naar dingen die je dopaminegehalte kort verhogen. Zo zie je dat veel mensen aan emotie-eten doen, of juist gevaarlijke sporten en activiteiten gaan uitvoeren om even een “rush” te krijgen. Relaties kunnen ook stoppen door een dopamine tekort, wanneer een persoon niet meer het gevoel heeft gelukkig te zijn.

Tips om je dopamine tekort weer te verhogen

muziek helpt om je neurotransmitters te stimuleren Een dopamine tekort is dus een serieuze zaak en het is belangrijk om hier de juiste hulp voor te krijgen wanneer dat nodig is. Samen met een arts of psycholoog kan je kijken naar manieren om je dopamine te verhogen. Zelf kan je echter ook wat activiteiten uitvoeren om je dopamine tekort tegen te gaan. Hieronder hebben we een aantal tips voor je opgeschreven.

1. Meer eiwitten eten

Eiwitten bevatten veel aminozuren, waaronder het aminozuur tyrosine. Dit is een stofje dat bijdraagt aan de productie van dopamine. Wanneer je meer eiwitten eet, krijgt je lichaam meer tyrosine binnen, waardoor je lichaam beter in staat is om dopamine aan te maken.

2. Slaap voldoende tegen een dopamine tekort

Een slechte nachtrust is een grote boosdoener wanneer het om dopamine gaat. Normaal gesproken geeft je lichaam je een dopamine boost wanneer je opstaat en daalt dat niveau wanneer je weer naar bed gaat. Wanneer je slecht slaapt, is dit patroon verstoort waardoor het lastiger is om voldoende dopamine aan te maken. Door een slaap routine te behouden en voldoende te slapen, kan je dit weer rechtzetten.

3. Luister naar muziek

Kies een playlist met je favoriete nummers en luister ernaar wanneer je zin hebt. Muziek is namelijk in staat om onze dopamine productie te verhogen. Het activeert namelijk het “plezier” gedeelte van onze hersenen, waar dopamine een grote rol in speelt. Uit onderzoek is gebleken dat muziek zelfs kan helpen bij mensen met de ziekte van Parkinson.

4. Krijg meer zonlicht binnen om een dopamine tekort tegen te gaan

Mensen die last hebben van seizoensdepressie hebben vooral baat bij deze tip. Een tekort aan zonlicht kan namelijk leiden tot verminderde productie van allerlei verschillende neurotransmitters, waaronder dopamine. Door meer in contact te komen met zonlicht, of gebruik te maken van een daglichtlamp, kan je je dopamine niveau boosten waardoor je minder last zal hebben van een dopamine tekort.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit Vind Je Wellicht Ook Interessant