Sportprestaties ondersteunen supplementen

Sportprestaties en energiepeil met supplementen ondersteunen

We sporten om verschillende redenen. De een sport om conditie en kracht op te bouwen en voor een ander is sporten een uitlaatklep. Wat jouw reden ook is, wanneer je regelmatig sport is het belangrijk om je lichaam daar naar te voeden. Je voedingsbehoeften veranderen en nemen toe, zelfs wanneer je sport om af te vallen. Lees hier hoe je jouw sportprestaties en energiepeil met supplementen ondersteunt.

De inhoud van dit artikel is gebaseerd op wetenschappelijke publicaties en is geschreven in samenwerking met medische specialisten / voedingsdeskundigen.

Vitamine C, voor extra weerstand tijdens en na sportprestaties*

Sportprestaties vitamine C
Sportprestaties ondersteunen met vitamine C supplementen

Sporten is goed voor onze weerstand. We gaan er vanuit dat iedereen dit weet. Minder bekend is dat een flinke workout een tijdelijke dip in je weerstand veroorzaakt. Ook wel het open window-effect genoemd. Dit is dan ook een van de redenen dat sporten tijdens symptomen van verkoudheid wordt afgeraden. En waarom topatleten vaak vatbaarder zijn voor infecties.1

Vitamine C is de bekendste vitamine voor de weerstand. Niet alleen helpt vitamine C de normale werking van het immuunsysteem*, ook geeft de vitamine extra weerstand tijdens en na fysieke inspanning/sportprestaties.* Vitamine C staat wat ons betreft dan ook bovenaan de lijst met supplementen voor iedereen die de sportprestaties serieus nemen.

Tevens activeert Vitamine C de natuurlijke energie in het lichaam*, is het van belang voor het zenuwstelsel en een goede conditie van de bloedvaten*, helpt het bij vermoeidheid en heeft het een antioxidatieve werking.* Voordelen die bijzonder goed klinken in de oren van sporters.

Creatine, niet alleen voor bodybuilders

Creatine? Maar dat is toch voor bodybuilders? Niet per se. Creatine is een koolstof-stikstofverbinding die iedereen in zijn of haar lichaam heeft. Dit wordt gesynthetiseerd in de lever, nieren en alvleesklier uit verschillende aminozuren en opgeslagen in spiercellen. Ook halen we creatine uit voedingsmiddelen, zoals vlees en vis. Zo bevat een kilo biefstuk zo’n 5 gram creatine. Voor vegetariërs en veganisten is dit minder goed nieuws. Willen zij hun creatineniveaus aanvullen dan zijn zij aangewezen op (veganistische) supplementen.

Bij een dagelijkse inname van 3 gram creatine helpt het prestaties te verbeteren en stimuleert het spiergroei bij explosieve krachtinspanningen en opeenvolgende reeksen korte, hoog intensieve oefeningen.* Ook bij mensen boven de 55 jaar kan dagelijks gebruik het effect van training voor spierkracht vergroten.* Bij een verhoogde creatinebehoefte bij sportprestaties* is het dan ook iedereen aan te raden.

Aminozuren, de bouwstenen van eiwitten

Aminozuren supplement energiepeil
Energiepeil met aminozuur supplement ondersteunen

Eiwitten voorzien ons van brandstof (calorieën) en dragen bij tot het behoud en de groei van spiermassa.* Veel sporters gebruiken dan ook eiwitsupplementen om snel herstel van de spieren te ondersteunen na de training of sportprestaties.* Aminozuren zijn minder bekend maar daarom niet minder belangrijk.

Aminozuren zijn de bouwstenen van onder andere eiwitten en houden verband met jouw energiepeil. Eén eiwit wordt gevormd uit 20 aminozuren. Elf hiervan zijn niet-essentieel wat betekent dat het lichaam deze aminozuren zelf aanmaakt. Negen aminozuren zijn echter wel essentieel. Ze worden niet door het lichaam aangemaakt maar moeten uit voedsel gehaald worden. Dit zijn: fenylalanine, histidine (eigenlijk semi-essentieel), isoleucine, leucine, lysine, methionine, theronine, tryptofaan en valine. Naast dat aminozuren eiwitten vormen, vormen ze ook vele andere stofjes en zijn ze bij veel processen betrokken. Zo wordt van het aminozuur tryptofaan het stofje serotonine gemaakt.

Vooral veganisten moeten goed opletten dat zij alle aminozuren binnenkrijgen. Plantaardige bronnen bevatten minder aminozuren waardoor ze nog weleens de essentiële aminozuren mislopen. Onder fanatieke sporters zijn de essentiële aminozuren leucine, isoleucine en valine zeer geliefd. Samen worden ze BCAA’s (Branced Chain Amino Acids) genoemd. Je treft ze ook vaak aan in pre-workout supplementen (voor de training) en intra-workout supplementen (tijdens de workout).

Vitamine B6 en de relatie met sportprestaties

Vitamine B6 is een veelzijdige vitamine die meerdere belangrijke taken vervult in ons lichaam. Zo draagt de vitamine bij aan geestelijke veerkracht en een heldere geest*, iets dat we allemaal wel een beetje kunnen gebruiken in onze hectische samenleving. Ook kan vitamine B6 ingezet worden bij futloosheid en moeheid.* Het heeft namelijk een gunstige invloed op de vermindering ervan.*

Om te sporten gebruiken we niet alleen onze spieren. Ook het zenuwstelsel wordt aangesproken tijdens een trainingssessies. We spreken dan over de neuromusculaire innervatie of mind-muscle connection. Het bewust en opzettelijk activeren van een spier. Je wilt daarom ook voor dit systeem extra goed zorgen. Vitamine B6 heeft een positieve invloed op de werking van het zenuwstelsel.* Tevens levert vitamine B6 een bijdrage aan de energievoorziening in de spieren tijdens sportprestaties*, helpt het energie vrij te maken uit vet, koolhydraten en eiwitten en speelt het een rol in de opbouw en afbraak van eiwitten en koolhydraten.* Wat ons betreft een onmisbare vitamine voor sporters.

De multifunctionele werking van zink

Een mineraal dat minstens zo veelzijdig is als vitamine B6. Zo heeft zink een antioxidatieve werking*, is het goed voor haren en nagels en ondersteunt het de conditie van het oog.* Tevens zorgt het mede voor een goede weerstand en, voor mannen, is het goed voor de sperma kwaliteit.* Als dat nog niet genoeg reden is om je zinkniveau op peil te houden, dan kunnen de volgende factoren je vast en zeker overtuigen.

Zink, ook wel ‘mannenmineraal’ en soms ‘beautymineraal’, dat zich onder andere bevindt in vlees, kaas, granen, noten en schaaldieren:

  • Helpt bij het opbouwen van eiwit*;
  • Draagt bij aan het energiemetabolisme*;
  • Voor het behoud van sterke botten*;
  • Speelt een rol in weefselgroei en -ontwikkeling*;
  • Helpt bij geestelijke druk en inspanningen*;
  • Draagt bij tot de instandhouding van normale testosterongehalten in het bloed.*

Over multifunctioneel gesproken!

Conclusie sportprestaties en energiepeil met supplementen ondersteunen

Fanatiek sporten, hiermee bedoelen we drie keer per week of vaker, vergt veel van je lichaam. De voedingsbehoeften van sporters ligt logischerwijs dan ook hoger dan dat van niet-sporters. Onvoldoende voedingsstoffen zou dus je sportprestaties en energiepeil negatief kunnen beïnvloeden. Het kan geen kwaad om een tijdje je voedingsinname bij te houden. Wil je zeker zijn van toereikende niveaus? Overweeg dan een supplement met daarin de nutriënten uit dit artikel en ervaar wat dit kan doen voor jouw energiepeil en sportprestaties.

Tip: kijk ook eens naar rhodiola. Een zeer bijzondere plant waarvan het extract zou bijdragen aan de normale functie van de bloedcirculatie en op deze manier cellen van zuurstof en voedingsstoffen voorziet.**

*Goedgekeurde gezondheidsclaims
**Gezondheidsclaims in afwachting van Europese toelating

Referenties:

  1. Peake, J. M., Neubauer, O., Walsh, N. P., & Simpson, R. J. (2017). Recovery of the immune system after exercise. Journal of applied physiology (Bethesda, Md. : 1985), 122(5), 1077–1087. https://doi.org/10.1152/japplphysiol.00622.2016
Auteurs