gezond fruit

Gezond fruit: Deze 10 soorten zitten boordevol vitamines

Total
0
Deelacties

Vrijwel al het fruit is gezond fruit, maar sommigen zijn net wat gezonder dan anderen. Deze soorten bevatten bijvoorbeeld meer vitamines, mineralen of minder suikers. Het is daarom belangrijk om te weten welke fruitsoorten het gezondst zijn, zodat je hier lekker vaak van kan genieten.

In dit artikel kijken we naar gezond fruit, welke soorten het gezondst zijn en welke voedingsstoffen zij allemaal bevatten.

De inhoud van dit artikel is gebaseerd op wetenschappelijke publicaties en is geschreven in samenwerking met medische specialisten / voedingsdeskundigen.

10 keer gezond fruit

gezond fruit vitamines Je vraagt je misschien af “Welk fruit is gezond?”, maar elke fruitsoort is op zijn eigen manier gezond. De één bevat ontzettend veel vitamine C, zoals de kiwi, terwijl de ander juist veel mangaan bevat. Het is daarom gezonder om verschillende fruitsoorten te eten, zodat je van alle voedingsstoffen genoeg binnenkrijgt. We kunnen je daarom ook niet de beste fruitsoort aanraden, maar wel kunnen we je een lijstje geven met gezond fruit. Wanneer je deze combineert, weet je zeker dat je gezond bezig bent!

1. Grapefruit

Van alle citrusvruchten is grapefruit toch echt de beste. Het bevat veel vitamine A en vitamine C en staat erom bekend dat het kan helpen bij het gezond verliezen van gewicht. Ook zou grapefruit zelfs je insuline-gehalte kunnen verminderen.

2. Ananas

Ananas bevat ontzettend veel enzymen die bijdragen aan het verteren van eiwitten. Ook gaan zij ontstekingen tegen. Bovendien bevat ananas erg veel vitamine C en mangaan. Daarom is het een super gezond fruitsoort!

3. Blauwe bessen als gezond fruit

Blauwe bessen zijn de beste bron van antioxidanten. Ze zijn zelfs in staat om de symptomen van chronische ziekten te verlichten. Ook dragen ze bij aan het vermeerderen van de beschermcellen in je lichaam die vechten tegen oxidatieve schade.

4. Appels

Naast dat ze veel vitamine C bevatten, zijn appels ook een grote bron van vezels, vitamine K, kalium en sommige vitamine B varianten. Daarnaast bevatten ze ook pectine, een bacterie dat je darmflora ondersteunt.

5. Aardbeien

Aardbeien bevatten veel foliumzuur, een belangrijk mineraal voor zwangere mensen. Ook zorgt het eten van aardbeien niet voor een hoge piek in je bloedsuikerspiegel vergeleken met andere fruitsoorten.

6. Olijven zijn ook gezond fruit

Geloof het of niet, maar olijven zijn ook fruit. Ze zijn een grote bron van vitamine E, ijzer, koper en calcium. Bovendien bevatten ze ook veel antioxidanten die het lichaam beschermen tegen ontstekingen.

7. Druiven

Druiven bevatten, net als blauwe bessen, erg veel antioxidanten. Daarnaast zouden ze je ogen, gewrichten, hart, en hersenen goed kunnen onderhouden. Druiven hebben een laxerend effect, dankzij de vezels, waardoor zij gezond fruit tegen verstopping zijn.

8. Kersen

Kersen bevatten veel melatonine, het stofje dat ervoor zorgt dat je beter zal slapen. Het drinken van kersensap, of het eten van veel kersen kan daarom bijdragen aan een betere nachtrust.

9. Gezond fruit avocado

In tegenstelling tot veel gezond fruit, bevat avocado erg weinig suikers maar juist veel vet. Deze vrucht zit daarom ook boordevol goede vetten, kalium, magnesium en vezels. Een goede toevoeging aan je fruitschaal dus!

10. Cranberries

Ten slotte hebben we cranberries. Het sap van deze besjes helpt om blaasontstekingen tegen te gaan en bevatten daarbij ook veel vitamine E, vitamine K1, koper en mangaan. Bovendien bevatten ze veel antioxidanten en zijn ze erg goed voor je gezondheid.

Dit Vind Je Wellicht Ook Interessant