vitamine B6 tekort

Wat gebeurt er met je lichaam bij een vitamine B6 tekort?

Total
0
Deelacties

Vitamine B6 is een belangrijke vitamine voor ons lichaam, maar niet iedereen weet wat het doet. Een vitamine B6 tekort kan daardoor ongemerkt opkomen. Dit gebeurt gelukkig niet snel, maar het is toch belangrijk om te weten wat de kenmerken en oorzaken hiervan zijn.

In dit artikel kijken we naar wat vitamine B6 is, wat het doet en wat er met je lichaam gebeurt bij een vitamine B6 tekort.

De inhoud van dit artikel is gebaseerd op wetenschappelijke publicaties en is geschreven in samenwerking met medische specialisten / voedingsdeskundigen.

Wat is vitamine B6?

vitamine B6 tekort komt niet veel voor in Nederland Vitamine B6 is een wateroplosbare vitamine dat door je darmen wordt opgenomen en omgezet wordt naar pyridoxal[1]Voedingscentrum. (z.d.-d). Vitamine B6. Geraadpleegd op 16 juni 2022, van https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-b6.aspx. Het is onderdeel van een vitamine B-complex. Dit is een groep van allerlei B-vitamines, met zowel bekende als onbekende B-vitamines. Vanaf de darmen stroomt het mee via je bloed en komt het in je lever terecht, waar je lever het omzet naar pyridoxalfosfaat. Vanuit je voeding neem je ongeveer 75% van de vitamine B6 op. Uit supplementen is dit ongeveer 95%.

Van nature komt vitamine B6 voor in vlees- en visproducten, eieren, melkproducten, graanproducten, peulvruchten en noten. Volgens de gezondheidsraad hebben alle volwassenen vanaf 18 jaar 1,5 milligram vitamine B6 nodig per dag. Mensen die zwanger zijn en/of borstvoeding geven hebben echter 1,9 milligram nodig.

Vitamine B6 is van belang voor de vorming van rode bloedcellen*. Ook draagt het bij tot de normale werking van het immuunsysteem* en je psychologische functie*. Daarnaast speelt het een grote rol bij je stofwisseling, met name de opbouw en afbraak van aminozuren.

*: Gezondheidsclaim is goedgekeurd door de Europese Commissie
**: Gezondheidsclaim is in afwachting van goedkeuring door de Europese Commissie

Wie krijgen een vitamine B6 tekort?

In Nederland komt een vitamine B6 tekort vrijwel niet voor. Toch zijn er risicogroepen die meer kans lopen op een tekort aan deze vitamine. Dit heeft te maken met ziekten, dieet, levensstijl en sekse. Mensen die binnen een risicogroep vallen, moeten meer opletten op hun voedingspatroon en hebben baat bij het controleren van hun bloedwaarden om te zien of zij voldoende van elke vitamine binnenkrijgen en opnemen. Risicogroepen voor een vitamine B6 tekort zijn[2]Vitamine B6-tekort: Oorzaken, symptomen en behandeling. (2020, 13 mei). InfoNu. Geraadpleegd op 16 juni 2022, van … Continue reading:

  • Zwangere mensen en mensen die borstvoeding geven
  • Mensen met darmziekten (zoals de ziekte van Crohn of Colitis ulcerosa)
  • Mensen met een foliumzuur of vitamine B12 tekort
  • Rokers
  • Ouderen
  • Mensen met een leverziekte
  • Mensen met nieraandoeningen
  • Personen met een alcoholverslaving
  • Personen die overgewicht hebben

Wat gebeurt er wanneer je een tekort hebt?

een gebalanceerd dieet bevat alle vitamines die je nodig hebt Wanneer je een vitamine B6 tekort hebt, zal je dit niet direct merken. De verschijnselen waar je dan last van krijgt, zijn ook verschijnselen die bij veel andere vitaminetekorten of andere aandoeningen passen. Pas naarmate je langer een tekort hebt, zullen de klachten duidelijker worden en meer wijzen op een vitamine B6 tekort.

De symptomen zijn[3]Stichting B12 Tekort. (z.d.). B12 en ijzer, foliumzuur en B6. Geraadpleegd op 16 juni 2022, van https://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b12/vitamine-b12-en-ijzer-foliumzuur-en-vitamine-b6/:

  • Diarree
  • Verlies van eetlust
  • Huidproblemen
  • Verwardheid
  • Bloedarmoede
  • Aandoeningen aan het zenuwstelsel
  • Depressie
  • Glossitis (ontstoken tong)

Deze symptomen verschillen per persoon en kunnen ook in verschillende sterktes voorkomen. Wanneer je vermoed dat je een vitamine B6 tekort hebt, is het altijd verstandig om contact op te nemen met je huisarts.

Hoe voorkomt ik een vitamine B6 tekort?

Wanneer je bang bent voor een vitamine B6 tekort, is het belangrijk om de juiste maatregelen te nemen om dit tekort te voorkomen. Het belangrijkste hierbij is om gebalanceerd en gevarieerd te eten. Daarnaast helpt het om te weten welke voedingsmiddelen voldoende vitamine B6 bevatten. Dit zijn onder andere:

  • Zonnebloempitten
  • Volkorenbrood
  • Varkensvlees
  • Aardappelen
  • Bananen
  • Eieren
  • Bruine bonen

Let op: een teveel aan vitamine B6 is ook niet goed. Wanneer je een supplement of ander product koopt, lees dan altijd de verpakking goed door. De maximale dagelijkse inname van vitamine B6 is 25 milligram voor volwassenen.

References

References
1 Voedingscentrum. (z.d.-d). Vitamine B6. Geraadpleegd op 16 juni 2022, van https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-b6.aspx
2 Vitamine B6-tekort: Oorzaken, symptomen en behandeling. (2020, 13 mei). InfoNu. Geraadpleegd op 16 juni 2022, van https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/189868-vitamine-b6-tekort-oorzaken-symptomen-en-behandeling.html
3 Stichting B12 Tekort. (z.d.). B12 en ijzer, foliumzuur en B6. Geraadpleegd op 16 juni 2022, van https://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b12/vitamine-b12-en-ijzer-foliumzuur-en-vitamine-b6/
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit Vind Je Wellicht Ook Interessant