belangrijkste vitamines

Wat zijn de belangrijkste vitamines? Wij leggen het uit!

Total
0
Deelacties

Hoewel alle vitamines belangrijk zijn voor je gezondheid, zijn er ook een aantal van de belangrijkste vitamines die je absoluut niet mag missen in je dagelijkse dieet. Deze vitamines zorgen er namelijk voor dat je gezond en sterk de dag doorkomt, ook wanneer je je een dag wat minder goed voelt. Om je een beter beeld te geven van wat deze belangrijkste vitamines zijn, hebben wij een lijstje voor je gemaakt.

In dit artikel kijken we naar de belangrijkste vitamines en mineralen. Ook leggen we uit waarom deze zo belangrijk zijn en wat ze doen in je lichaam.

De inhoud van dit artikel is gebaseerd op wetenschappelijke publicaties en is geschreven in samenwerking met medische specialisten / voedingsdeskundigen.

Wat zijn de belangrijkste vitamines?

belangrijkste vitamines voor onze gezondheid
Belangrijkste vitamines voor je gezondheid

Wanneer je een gevarieerd dieet hebt en voldoende groenten eet, krijg je waarschijnlijk alle vitamines binnen die je nodig hebt. Toch kiezen sommige mensen ervoor om supplementen te nemen ter ondersteuning van hun dagelijkse behoeften. Er bestaan wel honderden merken met allerlei vitamines en mineralen, maar er zijn eigenlijk slechts een paar belangrijkste vitamines die je niet mag missen. Wij hebben ze voor je op een rij gezet.

1. Vitamine D

Vitamine D komt niet alleen voor in dierlijke melkproducten, maar ook in groene bladgroenten en in zonlicht. Het helpt je om calcium in je lichaam op te nemen en geeft je immuunsysteem een boost. Te weinig vitamine D kan leiden tot broze botten, haaruitval en vermoeidheid. Omdat onze banen en donkere winters ervoor kunnen zorgen dat we te weinig vitamine D binnenkrijgen, is het handig om, waar nodig, vitamine D supplementen te slikken.

2. Calcium

Zonder calcium, heeft de vitamine D weinig effect. Je hebt calcium namelijk nodig om je botten en tanden te ondersteunen. Ook helpt het bij het beschermen en functioneren van je zenuwen. Tegenwoordig krijgen we minder calcium binnen dan vroeger, waardoor het verstandig is om je calciumgehalte in de gaten te houden om te zien of je wel genoeg binnenkrijgt.

3. Belangrijkste vitamines: IJzer

IJzer is erg multifunctioneel. Zo helpt het niet alleen om zuurstof door je bloed te transporteren, maar geeft het je ook meer energie en helpt het je hersenen om beter te functioneren. Wanneer je veel sport, menstrueert, zwanger bent, of nog in de groei bent, kan het zo zijn dat je lichaam ijzer tekort komt. Dat wil je het liefste voorkomen, waardoor het belangrijk is om voldoende voeding met ijzer te eten of door eventueel supplementen te nemen.

4. Magnesium

Magnesium helpt niet alleen bij het ontspannen en verlichten van angst klachten, maar ook helpt het je nachtrust en helpt om je zenuwen beter te laten functioneren. Het is daarom vrijwel onmisbaar in ons dieet. Toch komt het vrij weinig in onze voeding voor. Het is daarom belangrijk om voldoende noten, tofu of spinazie te eten.

5. Foliumzuur

Of je nu zwanger probeert te worden, of gewoon voldoende van deze vitamine wil hebben, foliumzuur is erg belangrijk voor onze gezondheid. Bij zwangere mensen kan deze vitamine helpen om een succesvolle en gezonde bevruchting plaats te laten vinden. Daarnaast werkt het ontstekingsremmend en kan het zelfs klachten van depressie verminderen. Foliumzuur ondersteunt namelijk de aanmaak van rode bloedcellen en helpt om je zenuwen beter te laten functioneren. Vooral vrouwen hebben voldoende van deze vitamine nodig.

6. Belangrijkste vitamines: Vitamine B12

Eén van de belangrijkste vitamines voor onze energie is vitamine B12. Deze vitamine is onmisbaar in ons dieet. Toch hebben redelijk veel mensen hier een tekort van, waardoor het extra belangrijk is om voldoende vitamine B12 uit je voeding of uit supplementen te halen. Omdat vitamine B12 voornamelijk in de grond zit, krijgen wij het niet zo veel binnen. Daarom wordt het vaak toegevoegd aan bewerkte producten, zoals vlees, melk, kaas en edelgist. Ook kan je vitamine B12 uit supplementen halen.

7. Zink

Ten slotte hebben we zink. Hoewel dit mineraal minder vaak genoemd wordt, is het erg belangrijk. Het helpt namelijk om eiwitten, koolhydraten en vetten om te zetten naar energie. Ook geeft het ons immuunsysteem een boost. Vooral ouderen en mensen die veel stress ervaren hebben een grotere kans op een zinktekort. Je kan zink halen uit schaal- en schelpdieren, granen, noten en uit supplementen.

Wanneer heb ik de belangrijkste vitamines nodig?

vitaminen als supplement of in voeding
Belangrijke nutriënten in supplementen

Wanneer je een gevarieerd dieet eet en voldoende drinkt, kom je aan vrijwel alle vitamines die je lichaam nodig heeft. Toch kan het zo zijn dat je lichaam meer moeite heeft met het opnemen van bepaalde stoffen, zoals wanneer je een darmaandoening of een eetstoornis hebt. Ook jonge kinderen, ouderen en zwangere mensen hebben vaak meer vitamines en mineralen nodig om gezond te blijven. In dat geval is het verstandig om gebruik te maken van supplementen.

Wil je weten welke belangrijkste vitamines en mineralen je nodig hebt? Dan kan je een bloedonderzoek bij de huisarts laten doen. Zij vertellen je dan waar je op moet letten en welke supplementen je het beste kan gebruiken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit Vind Je Wellicht Ook Interessant