meer bewegen voor ouderen

Meer bewegen voor ouderen: De 6 beste tips

Total
0
Deelacties

Meer bewegen voor ouderen is erg belangrijk voor hun gezondheid. Naarmate je ouder wordt, krijgt je lichaam namelijk te maken met meer kleine (of grote) kwaaltjes waar je veel last van kan krijgen. Door goed voor je lichaam te zorgen en voldoende te bewegen, blijft je lichaam gezond en kan je soepeler door het leven bewegen.

In dit artikel kijken we naar de reden waarom het belangrijk is om actief te blijven en geven we de beste tips zodat meer bewegen voor ouderen een eitje wordt!

De inhoud van dit artikel is gebaseerd op wetenschappelijke publicaties en is geschreven in samenwerking met medische specialisten / voedingsdeskundigen.

Meer bewegen voor ouderen: Waarom is het belangrijk?

meer bewegen voor ouderen kan al door de boodschappen lopend te doenBeweging is voor iedereen belangrijk, maar zeker ook wanneer je ouder wordt. In 2019 zaten mensen van 65 jaar en ouder gemiddeld zo’n 8,2 uur per dag. Als je een nachtrust van 8 uur aanhoudt, is dat net iets meer dan de helft van de tijd dat zij wakker zijn. Ook jongeren en volwassenen tot 64 jaar zitten veel, al heeft dat vaak te maken met hun baan.

Bewegen voor ouderen is belangrijk om gezond te blijven, zeker op een latere leeftijd. Het zorgt er namelijk niet alleen voor dat je meer buitenkomt en daardoor actiever bent, maar het helpt ook om je langer vitaal te houden. Zo kan voldoende beweging de kans op hart- en vaatziekten en diabetes type 2 verminderen. Daarnaast helpt beweging om je mentale gezondheid op peil te houden, waardoor je lekkerder in je vel zit.

Juist omdat je lichaam gevoeliger is voor deze ziekten en aandoeningen wanneer je ouder bent, is het belangrijk om op latere leeftijd meer aan beweging te doen. Volgens het Kenniscentrum Sport en Bewegen wordt het daarom aangeraden om per week minimaal 2,5 uur aan matig intensieve activiteiten te doen gepaard met 2 keer per week een spier- en botversterkende activiteit.

Meer bewegen voor ouderen: De 6 beste tips

spelen met je kleinkinderen is ook actief zijnHet is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan wanneer het om beweging gaat. Daarom hebben we een aantal tips voor je opgeschreven die je zullen helpen bij het invoeren van meer beweging in je dagelijks leven. Deze tips zijn slechts als advies of als hulpmiddel. Voor tips gericht op jou persoonlijk, kan je het beste contact opnemen met je arts of bewegings therapeut.

1. Wandel of fiets naar de supermarkt

We zijn tegenwoordig zo gewend aan onze auto’s, dat we helemaal vergeten dat we onze routine zodanig kunnen aanpassen dat je meer beweegt. Wanneer je slechts een paar boodschappen nodig hebt, kan je eens proberen om naar de supermarkt te fietsen of wandelen. Dit kost iets meer tijd, maar je bent gedurende deze tijd wel lekker bezig met wat beweging. Mocht je toch meer boodschappen nodig hebben dan gepland, dan is het gelijk een mooie spierversterkende oefening om vitaal te blijven.

2. Neem de trap

Wanneer je in een flat woont, is het gemak van de lift erg aanwezig. Probeer eens een keertje de trap te nemen. Dit is een goede oefening omdat je veel verschillende spiergroepen tegelijk traint. Woon je heel hoog? Neem dan slechts een paar trappen en doe de rest met de lift, je moet natuurlijk niet in één keer teveel van jezelf vragen.

3. Meer bewegen voor ouderen: Doe aan groepssport

Alleen sporten kan erg demotiverend zijn en soms ook eenzaam. Door op zoek te gaan naar een groepssport waar je plezier uit haalt, kom je niet alleen aan je beweging maar ook aan je sociale behoeften. Kies een groepssport dat je leuk vindt, zoals zwemmen, yoga, hardlopen, tennis, noem maar op. Door deze 1 á 2 keer per week uti te voeren, beweeg je gelijk een stuk meer en achteraf kan je met z’n allen genieten van een kopje koffie of thee.

4. Neem de tijd voor huishoudelijke klusjes

Het klinkt misschien ongeloofwaardig, maar het uitvoeren van huishoudelijke klusjes zorgt er ook voor dat je aan je beweging komt. Denk hierbij aan stofzuigen, de ramen lappen, grasmaaien, dweilen en tuinieren. Door wekelijks één taak uit te voeren hou je niet alleen je huis schoon, maar zorg je er ook voor dat je lichaam actief blijft.

5. Meer bewegen voor ouderen: Laat de hond uit

Een hond is zowel je beste vriend als een perfecte manier om meer naar buiten te gaan. Je kan er namelijk niet omheen, want op een gegeven moment moet je hond toch echt diens behoefte doen! Door elke dag 3 á 4 wandelingetjes te maken met je hond, krijg je een frisse neus en kom je aan wat lichte beweging. Heb je zelf geen hond? Dan vinden de buren het vast niet erg als je die zo nu en dan komt uitlaten.

6. Maak actieve uitstapjes

Als je kleinkinderen hebt, is het natuurlijk heel gezellig wanneer zij langskomen. Ook dan kan je in beweging blijven. Neem ze bijvoorbeeld eens mee naar een grote speeltuin of een leuk (interactief) museum. Je kan op je gemakje rondwandelen of zelfs actief meedoen met het spelen. Zo maken jullie er een leuke en actieve middag van!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit Vind Je Wellicht Ook Interessant