praten in je slaap

Wat kan je doen tegen praten in je slaap?

Total
0
Deelacties

Praten in je slaap heb je zelf vaak niet door, maar soms hoor je van andere mensen dat je dat hebt gedaan. Niet iedereen vindt dit even fijn, waardoor ze liever willen stoppen, maar is dat mogelijk?

In dit artikel kijken we naar wat praten in je slaap is, hoe het ontstaat en of je er iets tegen kan doen.

De inhoud van dit artikel is gebaseerd op wetenschappelijke publicaties en is geschreven in samenwerking met medische specialisten / voedingsdeskundigen.

 

Wat is praten in je slaap?

praten in je slaap komt vrij veel voor Praten in je slaap is een slaapstoornis wat ook wel somniloquy wordt genoemd. Het gaat hierbij om mensen die in hun slaap praten, maar zich er niet bewust van zijn. Er is tot op heden weinig informatie over bekend, maar onderzoekers hebben wel vastgesteld dat het onschadelijk is en ook geen teken van een onderliggende aandoening[1]Alfonsi, V., D’Atri, A., Scarpelli, S., Mangiaruga, A., & De Gennaro, L. (2019). Sleep talking: A viable access to mental processes during sleep. Sleep Medicine Reviews, 44, 12–22. … Continue reading.

Er bestaat wel een methode om de vorm van het praten in je slaap te identificeren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de slaapfasen en de ernst ervan.

  • Fase 1 en 2: Tijdens deze fasen slaap je nog niet heel diep en is de spraak makkelijker te begrijpen. Je spreekt woorden redelijk duidelijk uit en kan zelfs hele “gesprekken” voeren.
  • Fase 3 en 4: Tijdens deze fasen slaap je wel erg diep en is het ook lastiger om te begrijpen wat je zegt. Veel mensen die in deze fasen praten, praten in brabbeltaal of kreunen vooral. De helft van de mensen die in hun slaap praten, praten in brabbeltaal[2]Arnulf, I., Uguccioni, G., Gay, F., Baldayrou, E., Golmard, J. L., Gayraud, F., & Devevey, A. (2017). What Does the Sleeping Brain Say? Syntax and Semantics of Sleep Talking in Healthy Subjects … Continue reading.

De ernst van het praten wordt aan de hand van drie categorieën beschreven:

  • Mild: Hierbij praat je zelden in je slaap, maar meestal zo’n 1 keer per maand.
  • Gematigd: Je praat hierbij wel iets vaker in je slaap, maar zeker niet elke nacht. Het praten is niet luid en stoort andere mensen ook weinig.
  • Ernstig: Je praat elke nacht en vaak ook vrij luid, waardoor dit tot onrust bij andere personen in de kamer kan zorgen.

Hoe ontstaat het?

Ongeveer 66% van de mensen heeft wel eens gepraat in hun slaap[3]Bjorvatn, B., Grønli, J., & Pallesen, S. (2010). Prevalence of different parasomnias in the general population. Sleep medicine, 11(10), 1031–1034. https://doi.org/10.1016/j.sleep.2010.07.011. Het is daarmee één van de meest voorkomende slaapstoornissen. Desondanks komen de symptomen niet heel vaak voor. Er is geen duidelijke oorzaak van praten in je slaap. Mogelijk is het wel een erfelijke stoornis[4]Sehgal, A., & Mignot, E. (2011). Genetics of sleep and sleep disorders. Cell, 146(2), 194–207. https://doi.org/10.1016/j.cell.2011.07.004. Als één van je ouders in hun slaap praat, bestaat er dus ook een kans dat jij het doet.

Wel schijnt het zo te zijn dat deze stoornis meer voorkomt als je mentale gezondheidsklachten hebt[5]Hublin, C., Kaprio, J., Partinen, M., & Koskenvuo, M. (1998). Sleeptalking in twins: epidemiology and psychiatric comorbidity. Behavior genetics, 28(4), 289–298. … Continue reading. Hierbij wordt vooral ervan uitgegaan dat mensen met PTSS hier meer last van hebben. Over het algemeen staat de stoornis echter niet in verband met een mentale ziekte of aandoening.

Kan je voorkomen dat je in je slaap praat?

ontspannen voor het slapen is goed voor je nachtrust Omdat het nog onduidelijk is hoe slaap praten precies ontstaat en wat de exacte oorzaken zijn, is het ook lastig om te voorkomen dat dit gebeurt. Slaap praten is een vorm van parasomnia, waarbij je net tussen het punt van waken en slapen in zit. Wanneer je slaap patroon verstoord is, heb je hier mogelijk meer last van. Daarom kunnen onderstaande tips mogelijk helpen bij het verminderen van praten in je slaap.

  • Houd een vaste bedtijd aan en sta dagelijks rond dezelfde tijd op
  • Vermijd cafeïne en andere stimulerende middelen vlak voor je gaat slapen
  • Neem de tijd om tot rust te komen voor je naar bed gaat
  • Zorg voor een goede en rustige slaap omgeving
  • Krijg voldoende daglicht binnen overdag

Wanneer jij of je partner last heeft van het praten in je slaap en wanneer dit zeer regelmatig voorkomt, is het ook verstandig om contact op te nemen met een huisarts. Deze kan, samen met jou, zoeken naar een mogelijke (onderliggende) oorzaak van deze klachten.

Als je niet zeker weet of je praat, dan kan je gebruik maken van een slaap app die geluid opneemt terwijl je slaapt. Zo kan je terugluisteren naar wat je doet in je slaap.

 

References

References
1 Alfonsi, V., D’Atri, A., Scarpelli, S., Mangiaruga, A., & De Gennaro, L. (2019). Sleep talking: A viable access to mental processes during sleep. Sleep Medicine Reviews, 44, 12–22. https://doi.org/10.1016/j.smrv.2018.12.001
2 Arnulf, I., Uguccioni, G., Gay, F., Baldayrou, E., Golmard, J. L., Gayraud, F., & Devevey, A. (2017). What Does the Sleeping Brain Say? Syntax and Semantics of Sleep Talking in Healthy Subjects and in Parasomnia Patients. Sleep, 40(11), 10.1093/sleep/zsx159. https://doi.org/10.1093/sleep/zsx159
3 Bjorvatn, B., Grønli, J., & Pallesen, S. (2010). Prevalence of different parasomnias in the general population. Sleep medicine, 11(10), 1031–1034. https://doi.org/10.1016/j.sleep.2010.07.011
4 Sehgal, A., & Mignot, E. (2011). Genetics of sleep and sleep disorders. Cell, 146(2), 194–207. https://doi.org/10.1016/j.cell.2011.07.004
5 Hublin, C., Kaprio, J., Partinen, M., & Koskenvuo, M. (1998). Sleeptalking in twins: epidemiology and psychiatric comorbidity. Behavior genetics, 28(4), 289–298. https://doi.org/10.1023/a:1021623430813
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit Vind Je Wellicht Ook Interessant