Wat is theïne?

Theïne is eigenlijk hetzelfde als cafeïne en het heeft daarom ook hetzelfde effect: het is opwekkend. Het stimuleert je hersenen en laat je minder moe voelen. Het komt van nature voor in de theebladeren en komt ook in bepaalde hoeveelheden voor in cacaobonen en koffiebonen. Aan frisdrank wordt het nog wel eens kunstmatig toegevoegd.

theïne in thee komt voor in zwarte, groene en witte thee

Theïne in thee komt in vrijwel alle theesoorten voor: groene thee, witte thee en zwarte thee. Zwarte thee bevat hierbij de meeste theïne, met een hoeveelheid van ongeveer 30 mg per kopje thee (125 ml). Groene thee bevat daarentegen juist maar 20 mg en witte thee bevat slechts 10 mg theïne per kopje. Dit is ook afhankelijk van hoelang en hoe vaak je hetzelfde theezakje gebruikt. Theïne lost namelijk op in water, waardoor het hergebruiken van een theezakje minder theïne oplevert dan het gebruik van een nieuw zakje[1]Radar. (2018, 24 juli). Theïne: wat is het en kan het kwaad? Radar – het consumentenprogramma van AVROTROS. Geraadpleegd op 10 augustus 2022, van … Continue reading.

Weight Management
Heb je een gewicht dat bij je past, dan voel je je gezonder. Een passend gewicht voorkomt tenslotte veel gezondh...
€19,95 eenmalig

Op voorraad

Rooibos en kruidenthee bevatten geen theïne. Deze soorten zijn officieel ook geen thee, de ingrediënten zijn namelijk niet afkomstig van de officiële theeplant. Toch is het makkelijk om ze wel gewoon thee te noemen, aangezien je bepaalde plantenbestandsdelen laat trekken in heet water.

Wat zijn de effecten van theïne in thee?

Allereerst is het belangrijk om theïne in thee niet te verwarren met theanine. Theanine is een aminozuur dat ook voorkomt in theebladeren, maar theanine helpt juist om het lichaam te ontspannen waarbij theïne juist zorgt voor een opgewekt gevoel. Theïne in thee heeft daarnaast nog een aantal andere effecten waar je mogelijk baat bij hebt[2]Voedingscentrum. (z.d.-a). Cafeïne. Geraadpleegd op 10 augustus 2022, van https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/cafeine.aspx.

1. Het laat je alert voelen

Zowel theïne als cafeïne geven je een alert gevoel. Wanneer je dit stofje binnenkrijgt, blokkeert het het gevoel van vermoeidheid, waardoor je het idee hebt langer door te kunnen gaan. Dit is ook waar en theïne wordt daarom als stimulant gezien.

2. Theïne in thee werkt vochtafdrijvend

Heb je ook vaak het gevoel dat je vaker het toilet moet bezoeken na het drinken van thee? Dat kan kloppen. Theïne in thee werkt namelijk vochtafdrijvend. Dit houdt in dat je nieren sneller werken en het vocht dus sneller je lichaam verlaat. Let op: je verliest geen extra vocht, je verliest gewoon dezelfde hoeveelheid vocht in een kortere tijd.

Wil je meer weten over vochtafdrijvende voedingsmiddelen?

3. Het verbetert je concentratievermogen

Doordat theïne helpt om vermoeidheid te onderdrukken, heb je ook het voordeel dat je je gedurende deze tijd vaak iets beter kan concentreren. Het is niet voor niets dat mensen graag een kop koffie of zwarte thee drinken om hun dag mee te beginnen.

Is theïne in thee veilig?

Net als cafeïne, kan theïne in thee weinig kwaad bij normaal gebruik. Wanneer je deze stof niet gewend bent, kan je je in het begin wat trillerig of zenuwachtig voelen, maar je went snel aan het stofje. Je moet echter wel meer opletten wanneer je last hebt van een hoge bloeddruk, zwanger bent of zwanger probeert te worden. Theïne zorgt namelijk voor een hogere bloeddruk en wanneer je al van jezelf een hoge bloeddruk hebt, kan dit leiden tot klachten.

kamillethee bevat geen cafeine

Bij zwangerschap kunnen grote hoeveelheden theïne tot klachten leiden. Mensen die zwanger willen worden kunnen daarom het beste maximaal 300 mg cafeïne en/of theïne per dag consumeren (dit zijn ongeveer 10 kopjes zwarte thee of 5 koppen koffie van 125 ml). Mensen die al zwanger zijn zullen dit moeten beperken tot ongeveer 200 mg cafeïne en/of theïne per dag (dit zijn ongeveer 6 koppen zwarte thee en 3 koppen koffie van 125 ml). Zo krijgt de feutus namelijk de kans om zich goed te ontwikkelen[3]24Baby.nl B.V. (2022, 23 juni). Thee als je zwanger bent: hoeveel mag je drinken? 24Baby.nl. Geraadpleegd op 10 augustus 2022, van https://www.24baby.nl/zwanger/voeding/thee-zwanger/.

Op zichzelf is theedrinken geheel veilig en kan je zelfs voordelen thee drinken ervaren.

Theesoorten zonder theïne

Natuurlijk bestaan er ook theesoorten zonder theïne die je kan drinken wanneer je op zoek bent naar een theïne-vrij alternatief. Wij hebben er een aantal voor je op een rij gezet. Let wel op dat sommige kruiden niet altijd goed samengaan met bepaalde medicatie. Overleg dus altijd eerst met je arts voor je veel van deze thee begint te consumeren.

  • Kamillethee
  • Rooibos
  • (Verse) muntthee
  • Gember en/of kurkumathee
  • Lavendelthee
  • Chai zonder toegevoegde zwarte, groene of witte thee
  • Andere kruidenthee
  • Cafeïnevrije thee

Sommige van deze kruidentheeën kunnen daarbij ook helpen met een fijne nachtrust verkrijgen.

Leer hier meer over theïne en cafeïne

Referenties

Referenties
1 Radar. (2018, 24 juli). Theïne: wat is het en kan het kwaad? Radar – het consumentenprogramma van AVROTROS. Geraadpleegd op 10 augustus 2022, van https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/theine-wat-is-het-en-kan-het-kwaad/
2 Voedingscentrum. (z.d.-a). Cafeïne. Geraadpleegd op 10 augustus 2022, van https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/cafeine.aspx
3 24Baby.nl B.V. (2022, 23 juni). Thee als je zwanger bent: hoeveel mag je drinken? 24Baby.nl. Geraadpleegd op 10 augustus 2022, van https://www.24baby.nl/zwanger/voeding/thee-zwanger/