Wat is een chronisch slaaptekort

Wat is een chronisch slaaptekort precies?

Total
5
Shares

Een chronisch slaaptekort is zorgwekkend en kan voortkomen uit verschillende gezondheidsfactoren. Langdurige slapeloosheid, een verstoorde nachtrust of moeilijk in slaap vallen leiden op den duur tot serieuze klachten.

Zonder dat je het in eerste instantie zelf doorhebt, kun je zowel geestelijk als lichamelijk uit balans raken en op een irrationele manier reageren op situaties. Je voelt je mogelijk sneller geïrriteerd en het lijkt alsof je niet helemaal grip op bepaalde dagdagelijkse zaken meer hebt.

Er zijn gelukkig verschillende dingen die je kunt doen om chronisch slaaptekort te verbeteren. Daar zullen we in dit artikel nader op ingaan. Maar alvorens we daarmee van start gaan, kijken we eerst naar de mogelijke symptomen die gelinkt kunnen worden aan een slaaptekort dat chronisch kan zijn.

Een chronisch slaaptekort leidt tot verschillende klachten

Vrouw met een slaaptekort dat chronisch isWaardoor wordt een chronisch slaaptekort gekenmerkt? Welnu, niet kunnen slapen zorgt ervoor dat je emoties uit balans raken. Tevens kan je evenwichtsgevoel niet helemaal meer optimaal en stabiel zijn.

Als gevolg van een slaaptekort dan chronisch is, ben je eerder geneigd om te veel te eten en dus zwaarder te worden. Alsmede draagt dit dan weer bij aan een negatieve spiraal bestaande uit sombere emoties en een negatief zelfbeeld.

Je kunt daardoor angstiger in het leven komen te staan en de aansluiting bij andere mensen steeds moeilijker kunnen vinden.

Mensen die veel last hebben van een slaapgebrek en dit kunnen beamen, zijn bijvoorbeeld ouders met een pasgeboren kindje. Zij geven veelal aan dat zij overdag niet optimaal kunnen functioneren vanwege een slaaptekort.

Lees verder om erachter te komen welke actie je kunt ondernemen om chronisch slaaptekort te bestrijden.

Drink voldoende water

Als je niet voldoende drinkt, word je sneller vermoeid. Een chronisch slaaptekort kan zeker het gevolg of een duidelijk teken zijn van een te beperkte hydratatie. Uitdroging resulteert namelijk in vermoeidheid.

Je hebt overdag voldoende water nodig om goed gehydrateerd te blijven. Dit voorkomt dat de insulinerespons verlaagt, waardoor de nieren overtollige suikers minder effectief uit de bloedbaan via de urine kunnen afvoeren.

Als je dan ook nog veel suiker consumeert om wakker te blijven, raakt je lichaam extra vermoeid. Het is dus belangrijk om voldoende te drinken overdag, om alle afvalstoffen effectief af te kunnen voeren.

Kortom, als je last hebt van een chronisch slaaptekort, is het zeker verstandig om veel water te drinken. Probeer duidelijk zicht te houden op hetgeen je aan water binnenkrijgt, zodat je jouw lichaam ondersteunt en fitter maakt.

Suppletie van B-vitamines tegen een chronisch slaaptekort

Wat kun je tegen een chronisch slaaptekort doenVerschillende B-vitamines zetten voedsel om in brandstof en dragen bij aan goedwerkende zenuwverbindingen in het lichaam. Als je hier een tekort aan hebt, kan dit leiden tot oververmoeidheid doordat je slechter slaapt. Ofwel, het resulteert in een chronisch slaaptekort.

Een veelvoorkomend gezondheidsprobleem is een tekort aan B12. Dit kan zich uiten in verschillende klachten. Je lichaam voelt zwak aan en op een gegeven moment kan de communicatie tussen de hersenen en de verschillende lichaamsorganen moeilijker op gang komen.

Het is zeker raadzaam om bij een tekort aan vitamine B één of meerderde supplementen te gebruiken. Dit moet je echter wel in overleg met een medisch specialist doen, zoals bijvoorbeeld jouw huisarts.

Beter gezegd: slapeloosheid of vermoeidheid kan als symptoom – voortgekomen uit een tekort aan B-vitamines – naar voren komen. Een chronisch slaaptekort wil je vermijden, door regelmatig een vitamine B complex voedingssupplement in water op te lossen en te nuttigen.

Op die manier kan het lichaam de stoffen snel en effectief opnemen, waardoor je mogelijk meer energie krijgt. Dit leidt tot duidelijke gezondheidsvoordelen, wat ervoor kan zorgen dat je sneller in slaap valt.

Neem vaker kleinere pauzes

Gun jezelf, indien dit mogelijk is en je werk dit toelaat, enkele kleinere pauzes gedurende de dag. Bij een chronisch slaaptekort is het prettig om je hersens wat rust te gunnen – ook overdag.

Door de verwerkingstijd van gebeurtenissen te verruimen, zal je concentratievermogen verbeteren. Uiteindelijk is dit precies wat je hersens nodig hebben om te herstellen. Je wordt waakzamer en zult meer kunnen onthouden van hetgeen de dag reeds gebracht heeft.

Als je continu gefocust blijft, zal een groot deel je ontgaan en leidt dit tot minder gunstige prestaties. Je kunt je vermoeide ogen beter even pauze gunnen, zodat hersenmist, hoofdpijn of andere symptomen (die voortkomen uit een chronisch slaapgebrek) kunnen verzachten.

Kijk even een paar minuten weg van je computerscherm, of houd je handen tijdelijk voor je ogen. Of gun jezelf een hoofd- of gezichtsmassage en doe lichte bewegingsoefeningen.

Tijd voor een powernap

Slapende man met een tekort aan slaapEen andere goede manier om een pauze in te lasten, is door een powernap te nemen. Dit kan een korte periode zijn, waarin je even in slaap valt of tenminste met je ogen dicht rust houdt. Dit kan erg effectief zijn wanneer je te maken hebt met een chronisch slaaptekort!

Vaak zijn 10 minuten voldoende om even wat meer energie te verkrijgen en de ergste vermoeidheid weg te nemen. Als je langer dan 90 minuten rust houdt, kan dit weer net te lang worden en een averechts effect hebben.

Een powernap gaat echt om een korte periode, waarin je jezelf rust gunt en even pauze kunt houden. Je ogen krijgen zo de kans om over de ergste vermoeidheid heen te komen, waarna je weer volop actief je aandacht kunt richten op andere werkzaamheden.

Je zult bemerken dat je beter kunt denken en ook weer alerter bent. Een dutje overdag zal de nachtrust niet beïnvloeden, maar zal wel je productiviteit, je humeur en je geheugen ten goede komen. Ook kan een slaapziekte zoals narcolepsie met dutjes verbeterd worden.

Onderzoek heeft uitgewezen dat de vroege namiddag hét moment is om een powernap te nemen.

Houd een strak dagritme aan

Chronisch slaaptekort kan, zoals eerder beschreven in dit artikel, gerelateerd worden aan tal van onaangename symptomen. Het is verstandig om een gelijkmatig slaap- en eetschema aan te houden, zodat je lichaam in balans komt.

Een constante routine geeft houvast en het lichaam zal hieraan wennen. Als je telkens laat naar bed gaat en vroeg weer opstaat, waarna je de week erna een compleet ander ritme aanhoudt, raken jouw lichaamsfuncties in de war. Door onregelmatige slaap raakt bijvoorbeeld het interne ritme verstoord en heeft dit ook op cellulair niveau gevolgen voor de gezondheid.

Je krijgt mogelijk last van buikpijn, obstipatie of juist diarree, je voelt je vermoeid, hebt overal pijn en kunt moeilijk dingen onthouden. Om chronisch slaaptekort te behandelen, is een duidelijk dagritme nodig, waarbij je telkens op eenzelfde tijdstip opstaat en naar bed gaat.

Daarmee stel je opnieuw een circadiaans ritme in voor een hersteld 24-uursritme of slaap-waakritme. Een powernap in de middag is beter dan een gevarieerd slaapritme. Zorg voor een nieuw dagritme en je slaaptekort zal hierdoor mogelijkerwijs verminderen.

Stabiliseer de bloedsuikerspiegel

Relatie tussen weinig slapen en chronisch slaaptekortAls je jezelf wegens een te lage bloedsuikerspiegel erg vermoeid voelt, dan kan dit ervoor zorgen dat je prikkelbaar, angstig of onrustig bent. Het wordt lastiger om je goed te kunnen concentreren en helder na te denken.

Je zult bemerken dat je eerder geneigd bent om meer te eten, doordat het verlangen naar suiker toeneemt. Een hoger gewicht neemt het vermogen van jouw lichaam om insuline op te nemen af, waardoor de kans op diabetes toeneemt.

Je raakt in een vicieuze cirkel terecht met mogelijk een chronisch slaaptekort als gevolg, waarbij je eerst snakt naar suiker en vervolgens uitgeput raakt doordat de bloedsuikerspiegel crasht. En je opnieuw weer suiker nodig hebt om meer energie te krijgen.

Gelukkig kunnen goede voedingsstoffen als eiwitten en gezonde vetten dit effect verminderen. Deze voedingsstoffen verteren namelijk sneller, hetgeen ervoor zorgt dat je minder snel geneigd bent om meer te eten. Je kunt ervoor kiezen om bepaalde natuurlijke supplementen te gebruiken, of om je dieet aan te vullen met de juiste voeding.

Dit draagt uiteindelijk bij aan een stabiele bloedsuikerspiegel. Een stabiele bloedsuikerspiegel brengt je lichaam in balans, waardoor je minder last hebt van chronisch slaaptekort.

Epsom zoutbaden

Een ander goed hulpmiddel bij chronisch slaaptekort is het nemen van een Epsom zoutbad. Dit zout bevat magnesium en sulfaat, wat goed door de huid opgenomen wordt en ervoor zorgt dat cellulaire mechanismen efficiënter werken.

Zeker als je Epsom zout voor het slapengaan gebruikt, kan dit helpen om makkelijker en sneller in slaap te vallen. Je ontgift hiermee als het ware je lichaam, waardoor het uiteindelijk meer in balans komt.

Je zult je energieker en meer ontspannen voelen. Alsmede kan spierpijn wellicht worden verlicht door een dergelijk voeten- of ligbad met Epsom zout. Een heerlijke én effectieve manier om te ontspannen en te zorgen voor een heuse energie-boost.

Verbetering van een chronisch slaaptekort

Een chronisch slaaptekort kan grote gevolgen hebben voor het dagelijks functioneren. Het is dan ook belangrijk om dit zo snel mogelijk aan te pakken. De in dit artikel beschreven methodes dragen hopelijk bij aan een verbetering.

Een gezonde leefstijl met een duidelijk ritme en voldoende rustmomenten, zullen jou helpen om ‘s nachts beter te slapen en jou overdag een energieker gevoel te geven. Je voelt je een stuk beter zodra je hersens voldoende tot rust kunnen komen en je lichaam wordt aangesterkt.

Probeer deze methodes en bemerk zelf hoe deze kunnen bijdragen aan de verbetering van chronisch slaaptekort. In ieder geval zullen de beschreven methodes bijdragen aan een gezonder leven en een reductie van slaapdeprivatie.

Mochten de klachten aanhouden, dan is het verstandig om contact op te nemen met jouw huisarts. Hij of zij kan namelijk achterhalen of er wellicht andere onderliggende gezondheidsproblemen meespelen die zorgen voor weinig slapen.

You May Also Like