Welke voeding en supplementen heb jij nodig tijdens jouw zwangerschap?

Voeding en supplementen tijdens de zwangerschap

Total
0
Deelacties

Je kent vast wel het gezegde dat je moet eten voor twee als je zwanger bent. Helaas moet ik jou teleurstellen. Dit is een fabeltje. In deze blog leg ik jou uit welke voeding jij extra mag eten tijdens jouw zwangerschap. Daarnaast leer je welke supplementen kunnen bijdragen aan een gezonde zwangerschap.

De inhoud van dit artikel is gebaseerd op wetenschappelijke publicaties en is geschreven in samenwerking met medische specialisten / voedingsdeskundigen.

Foliumzuur tijdens de zwangerschap

Foliumzuur zwangerschap Foliumzuur is een andere benaming voor vitamine B11. Zelfs voordat jij zwanger bent is het noodzakelijk om voldoende foliumzuur binnen te krijgen.

Foliumzuur zit onder meer in volkoren producten, brood, vlees, zuivel en groenten. Het zit vooral in groene (blad)groenten.

Door voldoende inname van foliumzuur verklein je de kans op het krijgen van een kind met een open ruggetje of hazenlip. Vitamine B11 is namelijk belangrijk bij de vroege ontwikkeling van de foetus. Start daarom met suppleren van foliumzuur vanaf het moment dat jij gaat proberen om een kindje te krijgen.

Kom jij er pas later achter dat jij zwanger bent? Start dan zo snel mogelijk met het slikken van foliumzuur. Doe dit echter altijd in overleg met een medisch specialist.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor zwangere vrouwen is 400 microgram. Het is bijna onmogelijk om de benodigde hoeveelheid foliumzuur tijdens jouw zwangerschap binnen te krijgen via voeding. Daarom kunnen B11 supplementen een effectief hulpmiddel voor zwangere vrouwen zijn.

Zwanger worden en vitamine D

Het is aan te bevelen om vanaf het moment dat jij zwanger wilt worden ook te starten met 10 microgram vitamine D per dag. Dit draagt bij aan een goede botontwikkeling van jouw kind, omdat dankzij vitamine D beter calcium uit de voeding opgenomen kan worden.

Extra eten

Ondanks dat jij niet voor t Extra eten zwanger wee personen hoeft te eten, moet jij wel een beetje extra voeding binnenkrijgen als jij zwanger bent. Het is afhankelijk per fase tijdens jouw zwangerschap hoeveel voeding jouw baby nodig heeft. Hier hoef jij echter niet zoveel rekening mee te houden.

Probeer te luisteren naar jouw lichaam. Je lichaam zal aangeven vanaf wanneer in jouw zwangerschap jij extra voeding nodig hebt. Je mag doorgaans tijdens jouw zwangerschap iets meer boterhammen, volkoren graanproducten en vlees / vis / peulvruchten.

Gewichtstoename tijdens de zwangerschap

Gemiddeld is een gewichtstoename van 10-14 kg aan het einde van de zwangerschap voldoende. Dit is extra vetweefsel door voeding, maar ook onder andere extra bloed, de placenta, het vruchtwater en natuurlijk de baby.

De hoeveelheid van een gezonde gewichtstoename is afhankelijk van jouw lichaamsbouw en lengte. Vooral voldoende calcium, ijzer en vis binnenkrijgen is een aandachtspunt.

Door alsmede voldoende ijzer binnen te krijgen, heb jij minder kans op bloedarmoede. Calcium is net als vitamine D nodig voor de botopbouw en -ontwikkeling. Deze voedingsstoffen kan jij voldoende binnenkrijgen als je gevarieerd eet en voldoende zuivel, vlees en volkoren producten eet.

Specifieke voedingsmiddelen

Sommige voedingsmiddelen moeten tijdens de zwangerschap beperkt of zelfs vermeden worden. Deze producten kunnen een schadelijk effect hebben op de foetus. Dit komt door natuurlijke of onnatuurlijke stoffen in deze producten.

Zo kan een te hoge inname van vitamine A via de voeding tijdens de zwangerschap negatieve effecten hebben op de gezondheid van jouw baby. Overschrijd daarom nooit de aanvaardbare bovengrens van vitamine A.

Vermijd idealiter lever en beperk leverproducten, aangezien deze erg veel vitamine A bevatten. Een goede richtlijn is maximaal 1 boterham met leverworst of leverpaté.

Producten om te vermijden

Daarnaast moet je de volgende voeding vermijden tijdens jouw zwangerschap vanwege mogelijke besmetting met bacteriën:

  • Rauwe eieren
  • Rauwe kiemgroenten
  • (Kaas gemaakt van) rauwe melk
  • Rauwe vleeswaren
  • Rauwe en gerookte vis

De onderstaande voeding moet je vermijden tijdens jouw zwangerschap vanwege mogelijke schadelijke stoffen.

  • Kruidenpillen die niet goedgekeurd zijn door de NVWA
  • Kalebaskalk (pimba)
  • Alcohol
  • Roofvissen, zoals tonijn en haai

Producten die beperkt moeten worden

Voorbeelden van soorten voeding tijdens de zwangerschap die beperkt moeten worden zijn:

  • Vette vis
  • Koffie (vanwege het bestandsdeel cafeïne)
  • Thee met venkel en anijs (venkel en anijs kunnen de bloeddruk verhogen)
  • Dropjes
  • Keukenkruiden

Tijdens je zwangerschap heb jij een verminderd immuunsysteem. Hierdoor ben jij gevoeliger voor bacteriën in voedsel. Om deze reden wordt er geadviseerd om bepaalde voedingsmiddelen te vermijden. Je kunt via de app “ZwangerHap” makkelijk opzoeken welke voedingsmiddelen dit zijn.

Schrijf Je In En Ontvang 25% Korting

Onze supplementen winkel wordt binnenkort gelanceerd! Om dat te vieren, geven wij jou 25% korting op je bestelling. Wees er als eerste bij en meld je onderstaand aan voor onze nieuwsbrief.

Dit Vind Je Wellicht Ook Interessant