minder zout eten

Minder zout eten? 5 gezonde voedingsmiddelen met weinig zout

Total
0
Deelacties

Minder zout eten is iets dat veel mensen doen wanneer ze een gezonder dieet willen aanhouden. Het is tegenwoordig namelijk al erg bekend dat teveel zout slecht kan zijn voor het lichaam. Toch vindt niet iedereen het even makkelijk om minder zout te consumeren, het is nu eenmaal veel aanwezig in ons voedsel.

In dit artikel kijken we naar de voordelen van minder zout eten en welke voedingsmiddelen gezond zijn en weinig zout bevatten.

De inhoud van dit artikel is gebaseerd op wetenschappelijke publicaties en is geschreven in samenwerking met medische specialisten / voedingsdeskundigen.

De voordelen van minder zout eten

minder zout eten beter voor gezondheid Zout is een van de micronutriënten die ons lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Het probleem is echter dat te veel mensen vaak te veel zout binnenkrijgen en dat is ook weer niet gezond. Het is dus belangrijk om een goede balans te vinden en minder zout eten kan al snel helpen om sommige gezondheidskwalen te doen verdwijnen. Hier zijn een aantal voordelen van minder zout eten.

1. Het kan je bloeddruk verlagen

Als je last hebt van een hoge bloeddruk, kan het eten van minder zout helpen om deze deels te verlagen. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat zowel mensen met een normale bloeddruk en mensen met een hoge bloeddruk na het eten van minder zout een lagere bloeddruk kregen.

2. Minder zout eten kan de kans op kanker verkleinen

Uitresultaten van meerdere onderzoeken met in totaal meer dan 6 miljoen proefpersonen is gebleken dat het eten van te veel zout kan leiden tot een grotere kans op maagkanker. Dit komt omdat zout de maagwand beschadigt en voor meer ontstekingen zorgt. Dit vergroot de kans op maagkanker. Uit dezelfde resultaten bleek ook dat een dieet met minder zout en veel groenten en fruit, de kans hierop verkleind.

3. Het is beter voor je nieren

Je nieren halen gewoonlijk een teveel aan zout uit je bloed en zorgen ervoor dat je urine dit afvoert. Wanneer je echter een lange periode te veel zout binnenkrijgt, zullen je nieren het niet meer bij kunnen houden en kunnen ze zelfs beschadigt raken. Vooral mensen met chronische nierklachten zijn hier extra gevoelig voor, waardoor het heel belangrijk is dat zij hun zoutinname verminderen.

4. Minder zout eten is goed voor je gewicht

Een teveel aan zout wordt vaak gekoppeld aan het eten van veel bewerkte en voorverpakte producten, zoals kant-en-klare maaltijden, fastfood en eten uit blikken. Deze maaltijden bevatten daarnaast vaak ook extra verzadigde vetten, suikers en veel calorieën. Het kan natuurlijk geen kwaad om eens in de zoveel tijd een “slechte” maaltijd te eten, maar op den duur kan het leiden tot een ongezonde levensstijl en een toename in het gewicht. Door meer zelfgemaakte en onbewerkte voedingsmiddelen te eten, krijg je niet alleen minder zout binnen, maar ook minder calorieën, waardoor dat weer beter is voor je gewicht.

Minder zout eten dankzij deze voedingsmiddelen

verse vruchten bevatten geen zout We kunnen natuurlijk wel zeggen dat je minder zout moet eten, maar dan moeten we ook voorbeelden geven van voedingsmiddelen die minder zout bevatten en welke gezond zijn om regelmatig te eten. Zo kan je makkelijker een gebalanceerd dieet volgen en krijg je ook nog voldoende zout binnen om gezond te blijven.

1. Zelfgemaakte maaltijden

Deze staat op nummer één omdat het de beste manier is om gezond te leven. Bij het maken van een zelfgemaakte maaltijd bepaal je zelf hoeveel zout er in je voeding zit en welke groenten je erin verwerkt.

2. Vers fruit

Verse vruchten bevatten vrijwel geen sodium en zijn daarom een prima aanvulling op je dagelijkse dieet. Ook kun je ze goed eten in de plaats van een snack zoals een zak chips of een koekje. Het bevat minder zout én minder calorieën.

3. Ongezouten noten

Noten bevatten veel goede vetten en mineralen, maar worden vaak gezouten en gebakken aangeboden, wat ze een stuk ongezonder maakt. Door voor ongezouten (of zelfs ongeroosterde) noten te kiezen, krijg je nog steeds voldoende vetten binnen, maar zonder het overbodige zout. Wil je ze dan toch wat zouter hebben? Dan kan je er zelf een klein beetje over strooien.

4. Bevroren groenten en fruit

Veel groente en fruit uit blik bevat zout om ze langer goed te houden, bevroren groenten en fruit bevatten dit niet. Dankzij het invriezen, blijven de voedingswaarden ook beter bewaard, zodat je nog voldoende vitamines binnenkrijgt wanneer je deze producten eet.

5. Granen, zaden en pitten

Veel brood uit de winkel bevat redelijk veel zout. Dit is op zichzelf geen probleem, maar als je daarnaast ook veel andere bewerkte producten eet, krijg je al snel te veel binnen. Je kan daarom ook zelf brood maken van verschillende granen, zaden en pitten. Zo bepaal je zelf hoeveel zout er in je brood zit. Daarnaast is het erg leuk om een nieuwe hobby te leren.

Let wel op dat sommige producten met zout ook jodium bevatten. Jodium is ook een belangrijke stof voor ons lichaam, waar we geen tekort van mogen hebben. Het is dus zeker niet erg om producten met zout erin te eten, zolang het niet teveel wordt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit Vind Je Wellicht Ook Interessant