cardio oefeningen

5 cardio oefeningen voor een betere lichamelijke conditie

Total
0
Deelacties

Cardio oefeningen zijn er niet alleen zodat je kan afvallen, maar ze helpen ook om je conditie te verbeteren. Tijdens cardio blijft je lichaam namelijk erg actief, wat helpt om je uithoudingsvermogen te testen. Er zijn echter oefeningen die beter voor je conditie zijn dan anderen. Daar besteden we vandaag aandacht aan.

In dit artikel kijken we naar wat cardio is, wat het voor je lichaam doet en welke oefeningen het beste zijn om je conditie mee te trainen.

De inhoud van dit artikel is gebaseerd op wetenschappelijke publicaties en is geschreven in samenwerking met medische specialisten / voedingsdeskundigen.

Wat zijn cardio oefeningen?

cardio oefeningen thuis uitvoeren Cardio oefeningen zijn verschillende oefeningen die allemaal hetzelfde bereiken: je krijgt een hogere hartslag en je lichaam neemt meer zuurstof op. Daarnaast gebruik je bij cardio meerdere spiergroepen die hierdoor allemaal getraind worden en geactiveerd blijven. Cardio oefeningen hebben verschillende moeilijkheidsgradaties, maar kunnen ook al zo simpel zijn als een vlotte wandeling door je eigen wijk. Zolang je hartslag versnelt en je lichaam in beweging is, doe je aan cardio.

Het wordt tegenwoordig aangeraden om wekelijks zo’n 150 minuten aan cardio te doen. Dat is niet zonder reden. Cardio oefeningen hebben namelijk veel gezondheidsvoordelen voor je lichaam. Zo helpt cardio om:

Daarnaast is het een hele toegankelijke vorm van sporten, je hebt namelijk geen sportschool abonnement nodig en je kan het ook gemakkelijk zonder speciale sportkleding of apparatuur uitvoeren. Zolang je kleding hebt waarin je comfortabel kan bewegen ben je al klaar om aan de slag te gaan.

Cardio oefeningen voor een betere conditie

beweging goed voor lichaam Wanneer je je conditie wil opbouwen, is het belangrijk om regelmatig aan cardio oefeningen te doen. Je hebt hierbij verschillende oefeningen die je kan uitvoeren om dit te bereiken. Veel van deze sportoefeningen kun je thuis beoefenen.

Sommigen werken echter beter dan anderen, zeker wanneer je geen sportgerei tot je beschikking hebt. Daarom hebben wij een lijst gemaakt met een aantal effectieve cardio oefeningen voor een betere conditie.

1. Hoge knieën (High knees)

Bij deze oefening train je niet alleen je conditie, maar ook je balans. Sta met je benen recht en je armen langs je lichaam. Trek nu één knie op naar je borst (zo hoog als je kan) en doe hem dan weer naar beneden en ga over op je andere knie. Gebruik je armen om je balans te behouden. Je kan dit zo lang herhalen als je wil.

2. Jumping Jacks

Deze kent iedereen wel, maar blijft een super cardio oefening om je conditie mee te trainen. Ga rechtop staan met je benen recht onder je. Spring dan omhoog en breng je armen boven je hoofd. Wanneer je landt, zet je je voeten in een gespreide positie. Bij de volgende sprong zet je ze weer naast elkaar. Je traint hiermee je hele lichaam.

3. Mountain Climber

Deze oefening is voor iets gevorderden, maar een super oefening om je conditie mee te trainen. Je begint in een plankpositie en plaatst je handen onder je schouders. Vervolgens breng je één knie naar je borst en weer terug naar de plank positie. Daarna doe je dat met je andere been. Herhaal dit zoveel als je wil.

4. Cardio oefeningen: Burpees

Ook deze oefening kan erg zwaar zijn, maar is een goede manier om al je spieren te trainen. Je begint in een staande positie met je voeten onder je schouders. Vervolgens doe je een squat en zet je je handen op de vloer. Spring in plank-positie en doe een push-up. Daarna spring je omhoog in een squat en door naar een sprong met je armen omhoog. Herhaal een aantal keer per workout.

5. Staande teen stretches

Hierbij train je je buikspieren, armen en benen. Dit is een goede oefening om mee af te sluiten voor je aan een cooldown begint. Sta in een normale positie, met je benen op schouderbreedte. Vervolgens til je je rechterbeen op en strek je deze voor je uit. Raak je tenen aan met je linkerarm. Breng daarna je arm en been terug naar de normale positie en herhaal dit met je linkerbeen en rechterarm. Als je je tenen in het begin nog niet kan aanraken, mag je ook beginnen bij je knie en dit langzaam opbouwen.

Dit Vind Je Wellicht Ook Interessant