lang slapen

Lang slapen: Wat zijn de voordelen en nadelen?

Total
0
Deelacties

Lang slapen in de weekenden is iets wat veel mensen graag doen. Lekker even uitrusten van de drukke week, en ontspannen aan je dag beginnen. Toch hoeft lang slapen niet altijd even gezond te zijn.

In dit artikel kijken we naar de voor- en nadelen van een lange nachtrust en mogelijke gezondheidsredenen waar je voor moet opletten.

De inhoud van dit artikel is gebaseerd op wetenschappelijke publicaties en is geschreven in samenwerking met medische specialisten / voedingsdeskundigen.

Waarom slapen we?

lang slapen voordelen Voordat we gaan kijken naar lang slapen, is het belangrijk om te kijken waarom we slaap nodig hebben. Een goede nachtrust is namelijk belangrijk voor zowel je lichamelijke als je mentale gezondheid. Tijdens onze slaap gebeuren er vier dingen: je lichaam herstelt zijn energieniveau, je spieren herstellen, je hersenen verwerken alle nieuwe informatie en de belangrijkste lichamelijke functies worden onderhouden.

Wanneer je te weinig uitrust, kan je lichaam niet altijd deze functies uitvoeren, wat invloed heeft op je lichaam en geest overdag. Het is dan lastiger om je goed te kunnen concentreren, je hebt meer moeite met het reguleren van je emoties, en je reactiesnelheid is een stuk lager dan gewoonlijk.

Per nacht heb je als volwassen persoon zo’n 7 tot 9 uur slaap nodig. Afhankelijk van je lichamelijke behoefte kan dit iets meer of minder zijn. Kinderen en pubers hebben juist veel meer rust nodig, omdat hun lichaam en hersenen nog volop bezig zijn met de ontwikkeling.

De voordelen van lang slapen

nadelen langdurig slapen Lang slapen is een fijn gevoel voor veel mensen, zeker wanneer je weet dat je na een lange dag werken niet nog een wekker hoeft te zetten, maar juist gewoon kan blijven liggen. Bovendien heb je het gevoel dat je op deze manier rust kan inhalen, van alle dagen die je daarvoor te weinig hebt geslapen. Het heeft dus vele voordelen.

1. Je lichaam kan zich herstellen

Tijdens je nachtrust, neemt je lichaam de tijd om zich te herstellen. Je spieren maken nieuw weefsel aan, je hersenen slaan herinneringen op en je organen komen tot rust om de volgende dag weer goed te werken. Een lange nachtrust zorgt ervoor dat deze processen in alle rust kunnen verlopen.

2. Het is goed voor je hart

Veel hartproblemen worden verergert door te weinig rust. Daarom is het belangrijk dat dit orgaan tot rust komt tijdens de nacht. Vooral in de REM-slaap krijgt je hart de mogelijkheid om te herstellen. Langere nachtrust kan daarom helpen om je hart gezond te houden.

3. Het helpt tegen stress

We weten inmiddels allemaal dat je van stress slaapproblemen kan krijgen, maar andersom werkt het ook zo. Te weinig nachtrust draagt bij aan een hoger stressgehalte. Voldoende slaap zorgt er daarom ook voor dat we beter in staat zijn om stress aan te pakken wanneer we wakker zijn.

Nadelen van te lang slapen

Te lang slapen heeft ook zo zijn nadelen, daarom is het essentieel om een goede balans te vinden zodat je voldoende rust krijgt.

1. Je slaapkwaliteit vermindert

Mensen die langer slapen, hebben vaak meer moeite met in slaap vallen en de hele nacht doorslapen. Ze worden vaker wakker en voelen zich minder uitgerust wanneer ze wakker worden.

2. Je hebt meer kans op obesitas

Wanneer je te lang en te veel slaapt, raakt je lichaam gewend aan een inactieve staat, waardoor je minder calorieën verbrand. Wanneer je dan wel evenveel blijft eten als voorheen, zal je meer aankomen en verhoogt de kans op obesitas, blijkt uit onderzoek.

3. Het kan je depressie verergeren

Wanneer je depressief bent, heb je vaak last van slaapproblemen. De één kan juist niet in slaap vallen, terwijl de ander alleen maar slaapt. Beide kunnen zorgen voor verergerde depressieve klachten, omdat je lichaam onvoldoende rust krijgt.

Dit Vind Je Wellicht Ook Interessant