diepe slaap bevorderen

Je diepe slaap bevorderen met deze supplementen

Total
0
Deelacties

Wanneer je je diepe slaap bevorderen wil, is dit meestal niet zonder reden. Misschien heb je moeite met in slaap komen, word je ‘s nachts veel wakker, of word je vermoeid wakker. Wat je reden ook mag zijn, supplementen kunnen goed van pas komen om je nachtrust te verbeteren.

In dit artikel kijken we naar het gebruik van supplementen om je diepe slaap te bevorderen. Ook geven we je andere tips mee die je kunnen helpen om je nachtrust te verbeteren.

De inhoud van dit artikel is gebaseerd op wetenschappelijke publicaties en is geschreven in samenwerking met medische specialisten / voedingsdeskundigen.

Je diepe slaap bevorderen met supplementen

diepe slaap bevorderen met lavendelWanneer je last hebt van een slechte nachtrust, kan je er altijd voor kiezen om langs de huisarts te gaan. Die helpt je met het uitzoeken van de oorzaak en kan je ook bepaalde medicatie voorschrijven. Je kan echter ook beginnen met het gebruik van supplementen om te zien of deze effect hebben op je slaap. Zo hoef je niet direct met medicatie te beginnen, maar kan je wel gelijk middelen proberen om te zien of ze voor je werken. Dit kan zowel in samenwerking met je huisarts als alleen. Let echter wel op dat je contact opneemt met je huisarts wanneer je deze supplementen in combinatie met je bestaande medicatie wil gebruiken.

1. Magnesium

Magnesium is een soort wondermiddel. Het mineraal speelt een rol bij wel meer dan 300 verschillende processen in het lichaam en daarbij ondersteunt het ook de nachtrust. Magnesium draagt namelijk bij aan de lichamelijke productie van melatonine, een stofje dat je lichaam helpt om in slaap te komen. Door voldoende magnesium binnen te krijgen, kan je je diepe slaap bevorderen. Ook zou magnesium een rol spelen bij de productie van GABA, een andere kalmerende, lichaamseigen stof. Zo val je niet alleen sneller in slaap, maar kom je ook sneller tot rust.

2. Diepe slaap bevorderen met lavendel

Dit geurende bloemetje is perfect om beter te slapen. Lavendel wordt vaak gebruikt in de vorm van aromatherapie, omdat de geur een kalmerend effect heeft. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat het gebruik van lavendel de kwaliteit van je nachtrust kan verbeteren. Ook zou het mensen met een angststoornis kunnen helpen om sneller in slaap te komen.

3. Ginkgo Biloba

De Ginkgo biloba boom komt uit China en wordt al eeuwen gebruikt voor de medicinale eigenschappen. Het extract van deze boom kan erg effectief zijn bij het bevorderen van de nachtrust. Het zorgt er niet voor dat je sneller in slaap valt, maar kan juist helpen bij het in slaap blijven gedurende de nacht. Hier moet echter meer onderzoek naar gedaan worden.

4. Diepe slaap bevorderen met valeriaan

Valeriaan is mogelijk één van de meest populaire kruiden om in slaap te komen. De wortel van deze plant is namelijk erg effectief bij het bevorderen van de nachtrust. Het kan je helpen om sneller in slaap te komen en om beter door te slapen. Het wordt daarom veelal gebruikt in slaap supplementen in Europa en de Verenigde Staten. Valeriaanwortel kan je innemen als capsule, maar ook klaarmaken als thee.

5. Melatonine

Ten slotte hebben we nog melatonine. Dit stofje komt van nature al in ons lichaam voor en het zorgt ervoor dat je lichaam een signaal krijgt wanneer het tijd is om naar bed te gaan. Wanneer je echter te weinig melatonine aanmaakt, krijg je dat gevoel te laat waardoor je niet goed in slaap komt. Het nemen van melatonine supplementen zorgt ervoor dat je lichaamseigen productie een zetje krijgt, waardoor je toch het signaal krijgt om te gaan slapen. Je valt hierdoor ook makkelijker in slaap.

Je diepe slaap bevorderen met andere tips

cafeïne kan je nachtrust in de weg staanNaast het gebruik van supplementen, kan je er ook voor kiezen om je slaap op een andere manier te bevorderen. Wij hebben een aantal tips voor je opgeschreven die je kunnen helpen bij het verbeteren van je nachtrust, waardoor je sneller in slaap komt en makkelijker doorslaapt. Probeer ze op je gemak eens uit!

  • Doe ontspanningsoefeningen (zoals yoga of mediteren) voordat je gaat slapen.
  • Zorg ervoor dat je slaapkamer weinig licht en geluid binnenlaat.
  • Vermijd het gebruik van elektronische apparaten met blauw licht voordat je gaat slapen.
  • Sport meer gedurende de dag.
  • Drink minder alcohol.
  • Vermijd het gebruik van cafeïne houdende producten minimaal 4 uur voor je gaat slapen.
  • Vermijd vette voedingsmiddelen of zware maaltijden vlak voor je gaat slapen.
  • Probeer stressfactoren zo veel mogelijk te verminderen.
  • Gebruik je slaapkamer alleen voor het slapen, niet voor het werken of studeren.
  • Kom in veel contact met natuurlijk daglicht om je natuurlijke ritme te behouden.
  • Houd je slaapkamer koel.

Heb je na het volgen van deze tips en het gebruik van bovenstaande supplementen nog steeds last van een slechte nachtrust? Neem dan contact op met je huisarts. Mogelijk is er dan meer aan de hand.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit Vind Je Wellicht Ook Interessant