fibromyalgie en voeding

Fibromyalgie en voeding: Jouw dieet als effectief hulpmiddel

Total
0
Deelacties

Fibromyalgie en voeding staan dichter bij elkaar dan je misschien zou verwachten. Dit komt omdat de vitaminen, mineralen en macrovoedingsstoffen uit je eten veel invloed hebben op je lichaam en de gezondheid van je lichaam. Wanneer je last hebt van fibromyalgie, is het daarom belangrijk om te weten dat je dieet je symptomen kan verlichten.

In dit artikel kijken we naar wat fibromyalgie is, hoe voeding een effect hierop heeft en wat je allemaal kan doen om de symptomen te verlichten.

De inhoud van dit artikel is gebaseerd op wetenschappelijke publicaties en is geschreven in samenwerking met medische specialisten / voedingsdeskundigen.

Wat is fibromyalgie?

fibromyalgie en voeding helpt symptomen verlichten
Fibromyalgie: Wat is dat nu precies?

Fibromyalgie is een chronische aandoening dat letterlijk vertaald naar “pijn in bindweefsel en spieren”. Wanneer je deze aandoening hebt, heb je vaak te maken met vermoeidheid, pijn in je spieren en ledematen en problemen met bewegen. Hoewel het er erg op lijkt, is fibromyalgie geen ontsteking en gaat je lichaam niet fysiek achteruit door de aandoening. Wel kan het langdurig aanhouden van de klachten leiden tot ziekte waardoor de lichamelijke en mentale gezondheid achteruitgaat.

Fibromyalgie heeft geen duidelijke oorzaak en wordt ook vaak niet direct herkend bij het diagnosticeren van de patiënt. De symptomen komen namelijk overeen met veel mogelijke andere aandoeningen, waardoor het vaak lang duurt voordat de persoon een duidelijke diagnose heeft. De verschillende symptomen van fibromyalgie zijn onder andere:

  • Chronische vermoeidheid
  • Pijn in de gewrichten
  • Verlies van kracht in de spieren
  • Stijve ledematen
  • Stemmingswisselingen
  • Buik- en darmkrampen
  • Vergeetachtigheid
  • Een zwaar gevoel in de armen en benen
  • Hoofdpijn
  • Opgezette vingers, tenen en enkels
  • Minder gevoel of een brandend gevoel op de huid
  • Geheugenverlies

Een gevolg van deze aandoening is dat men vaak meer moeite heeft met het uitvoeren van dagelijkse taken, zoals het doen van de boodschappen of de was. Ook wordt het lastiger om mee te doen aan werk of sport, omdat het erg zwaar is voor het lichaam. Je kan een diagnose krijgen wanneer je al meer dan drie maanden aanhoudende klachten hebt, en deze overal op het lichaam plaatsvinden.

Het verband tussen fibromyalgie en voeding

Uit een onderzoek uit 2018 is gebleken dat voeding een positief effect heeft op mensen die last hebben van fibromyalgie. Natuurlijk is het belangrijk om altijd een gebalanceerd dieet te eten, maar wanneer je fibromyalgie hebt, zijn bepaalde onderdelen nog belangrijker. Zo zouden mensen met deze aandoening meer antioxidanten en B-vitamines binnen moeten krijgen. Ook is het belangrijk om verzadigde vetten te vermijden.

Omdat fibromyalgie vaak leidt tot weinig energie, is het van belang dat je veel voedingsmiddelen binnenkrijgt die je extra energie geven. Denk hierbij aan vezelrijke voedingsmiddelen zoals broccoli, noten, bonen, tofu en donkere bladgroenten. Als je koolhydraten eet, zorg ervoor dat het zetmeel of volkoren producten zijn, omdat deze geleidelijk energie afgeven.

Ook zou het helpen om veel vegetarisch te eten. Uit een onderzoek uit 2019 is gebleken dat van de combinatie met fibromyalgie en voeding, een vegetarisch dieet erg effectief was. Mensen die een vegetarisch dieet volgden, minder last hadden van pijn, beter sliepen en minder last van stijfheid hadden.

Welk dieet je ook volgt, er zijn wel bepaalde voedingsmiddelen die je het beste kan vermijden. Dit zijn voornamelijk voedingsmiddelen die veel gluten bevatten, en voedingsmiddelen met bepaalde suikergroepen die ook wel FODMAPs worden genoemd.

FODMAPs worden normaal gesproken afgeraden voor mensen met darmklachten, zoals het prikkelbaredarmsyndroom (PDS). Toch kunnen deze suikergroepen ook tot problemen leiden bij mensen met fibromyalgie. FODMAP staat namelijk voor: Fermenteerbare Oligosachariden, Disachariden (lactose), Monosachariden (fructose) en Polyolen (suikeralcoholen). Het verwerken van deze stoffen kan tot meer methaanproductie zorgen, een gas waardoor je meer last krijgt van een opgezette buik, flatulentie en darmklachten.

Ten slotte is het ook belangrijk om te kijken naar de hoeveelheid excitotoxinen die je binnenkrijgt. Dit zijn toevoegingen aan voedingsmiddelen die de receptoren op je tong aantasten. Zowel mensen met fibromyalgie als PDS zijn hier gevoelig voor. Voorbeelden van deze stoffen zijn aspartaam en verschillende bewerkte eiwitten zoals de eiwitten die je in eiwitpoeders vindt.

Is fibromyalgie en voeding de oplossing?

fodmap dieet helpt tegen klachten
Fibromyalgie en voeding tegen klachten

Uiteindelijk bestaat er geen permanente oplossing voor fibromyalgie. Mensen die deze aandoening hebben zullen hier zeer waarschijnlijk de rest van hun leven mee kampen. Dat betekent echter niet dat je de symptomen niet kan verminderen. Door goed te letten op je dieet en kijkt naar welke voedingsmiddelen je symptomen verlichten, kan je je lichaam een stuk beter laten voelen.

Fibromyalgie en voeding is tot nu toe ook het meest effectief in het bestrijden van de klachten. Daarnaast helpt het ook om zo nu en dan een paracetamol te nemen en kunnen ontspanningsoefeningen, zoals yoga, het lichaam helpen te ontspannen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit Vind Je Wellicht Ook Interessant