milieubewust eten

Heeft milieubewust eten voordelen voor je gezondheid?

Total
0
Deelacties

Tegenwoordig doen we steeds meer aan milieubewust eten. We kopen biologisch vlees, of juist een plantaardig alternatief. We letten ook meer op de afkomst van de groenten die we eten. Maar heeft milieubewust eten ook invloed op je gezondheid? En zo ja, op welke manier?

In dit artikel kijken we naar wat milieubewust eten is en welke effecten het heeft op je gezondheid.

De inhoud van dit artikel is gebaseerd op wetenschappelijke publicaties en is geschreven in samenwerking met medische specialisten / voedingsdeskundigen.

Wat is milieubewust eten?

milieubewust eten is goed voor het milieu Milieubewust eten is niet één bepaald ding dat je doet. Het zijn eigenlijk allemaal kleine dingen die er samen voor zorgen dat je milieubewust bezig bent. Denk hierbij aan alleen biologische producten kopen die niet zijn besproeid met chemische stoffen, of het kopen van groenten van de lokale boer. Wat je eet heeft invloed op het klimaat. Hoewel je slechts één persoon bent, heeft de samenleving als geheel wel invloed op het milieu. Daarom is het belangrijk dat we allemaal ons best doen om zo goed mogelijk voor het klimaat te zorgen.

Milieubewust eten is eten op een manier waarbij je rekening houdt met de natuur en de dieren. Voor iedereen ziet dat er anders uit, maar er zijn wel een aantal stappen die je kan ondernemen om zoveel mogelijk milieubewust te leven en eten.

1. Eet minder vlees

Uit onderzoek is gebleken dat het eten van vlees veel broeikasgassen de lucht in stoot[1]Poore, J., & Nemecek, T. (2018). Reducing food’s environmental impacts through producers and consumers. Science, 360(6392), 987–992. https://doi.org/10.1126/science.aaq0216. Ook andere vleessoorten zoals varken, garnaal, kip en lam dragen hieraan bij. Uit ditzelfde onderzoek blijkt ook dat het eten van peulvruchten en soja erg weinig impact hierop heeft, waardoor het een milieuvriendelijk alternatief is voor eiwitten. Door minder vlees te eten, ben je dus al milieubewust bezig.

2. Miliebewust eten: Minder zuivel

Net als dierlijke vleesproducten, heeft zuivel ook een negatieve impact op het milieu. Dit komt omdat er hiervoor ook nog veel veedieren gehouden worden die allemaal broeikasgassen uitstoten. Uit het onderzoek van J. Poore en T. Nemecek blijkt dat dierlijk zuivel (melk, boter, kaas, etc). niet alleen de meeste broeikasgassen uitstoot, maar ook veel meer water en land gebruikt voor 1 liter product dan plantaardige melkbronnen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Eet seizoensproducten

Een andere manier om milieubewust te eten is door te letten op welke seizoensproducten er nu zijn. Let daarbij ook op het land van herkomst. Wanneer je namelijk groenten eet die uit Amerika of het Zuiden van Europa komen, moeten deze een lange weg afleggen voordat ze in Nederland zijn. Eet je wel producten uit Nederland, maar niet uit het seizoen? Dan komen ze uit kassen waar veel energie wordt gebruikt voor het laten groeien van deze planten. Dit levert allemaal extra broeikasgassen op. Door lokaal te eten en producten te eten die in het seizoen zijn, maak je een positieve impact op het milieu.

4. Verspil minder voedsel

Probeer ook minder voedsel weg te gooien waar het kan. Bewaar restjes en eet het als lunch voor de volgende dag, of houd een “kliekjesavond” eens per week waarbij je allemaal verschillende maaltijden bij elkaar eet. Plan ook je maaltijden in. Bepaalde supermarkten of apps hebben ook acties waarbij je voedsel dat bijna over de datum is tegen een extra lage prijs kan kopen om zo verspilling te voorkomen.

Heeft milieubewust eten ook gezondheidsvoordelen?

samen met anderen kan je voedsel uitwisselen Dat duurzaam eten goed is voor het milieu weten we inmiddels wel, maar hoe goed is het voor je gezondheid? En heeft het überhaupt wel gezondheidsvoordelen? In principe heeft een milieubewust dieet niet per sé gezondheidsvoordelen, maar er zijn wel een paar bonussen voor je lichaam en je omgeving.

1. Je krijgt meer vitamines en mineralen binnen

Door meer te kiezen voor plantaardige vleesvervangers en melkalternatieven, krijg je meer plantaardige producten binnen. Deze zijn over het algemeen een grote bron van vitamines en mineralen, blijkt uit onderzoek[2]Weikert, C., Trefflich, I., Menzel, J., Obeid, R., Longree, A., Dierkes, J., Meyer, K., Herter-Aeberli, I., Mai, K., Stangl, G. I., Müller, S. M., Schwerdtle, T., Lampen, A., & Abraham, K. … Continue reading. Het is hierbij wel belangrijk dat je goed let op wat je binnenkrijgt, zodat je geen tekorten hebt van andere vitaminen.

2. Milieubewust eten kan goed zijn voor de gezondheid van je hart

Door meer noten en peulvruchten te eten, krijg je ook meer gezonde vetten binnen en minder “slecht” LDL-cholesterol. Hierdoor kan je de kans op hart- en vaatziekten mogelijk verminderen[3]Afshin, A., Micha, R., Khatibzadeh, S., & Mozaffarian, D. (2014). Consumption of nuts and legumes and risk of incident ischemic heart disease, stroke, and diabetes: a systematic review and … Continue reading.

Milieubewust eten heeft dus niet per sé vreselijk veel voordelen voor je gezondheid, maar het is wel goed voor het milieu en je omgeving. Met milieubewust eten kan je namelijk ook:

  • Je lokale boeren steunen
  • Geld besparen door minder te kopen en verspillen
  • Zelf eten leren groeien
  • Connecties aangaan met anderen om samen voedsel uit te wisselen of dingen te ondernemen

References

References
1 Poore, J., & Nemecek, T. (2018). Reducing food’s environmental impacts through producers and consumers. Science, 360(6392), 987–992. https://doi.org/10.1126/science.aaq0216
2 Weikert, C., Trefflich, I., Menzel, J., Obeid, R., Longree, A., Dierkes, J., Meyer, K., Herter-Aeberli, I., Mai, K., Stangl, G. I., Müller, S. M., Schwerdtle, T., Lampen, A., & Abraham, K. (2020). Vitamin and Mineral Status in a Vegan Diet. Deutsches Arzteblatt international, 117(35-36), 575–582. https://doi.org/10.3238/arztebl.2020.0575
3 Afshin, A., Micha, R., Khatibzadeh, S., & Mozaffarian, D. (2014). Consumption of nuts and legumes and risk of incident ischemic heart disease, stroke, and diabetes: a systematic review and meta-analysis. The American journal of clinical nutrition, 100(1), 278–288. https://doi.org/10.3945/ajcn.113.076901
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit Vind Je Wellicht Ook Interessant