Voeding- en supplementenadvies voor ouderen

Vitaliteit en anti-aging met supplementen ondersteunen

Total
0
Deelacties

Iedereen wil zich natuurlijk fit en vitaal voelen. Maar wat betekent het eigenlijk om je vitaal te voelen? En als we dan begrijpen wat het betekent, wat kunnen we dan doen om onze vitaliteit op natuurlijke wijze te ondersteunen? En welke supplementen sluiten aan bij dit doel? Wanneer jij het idee hebt dat jouw vitaliteit wel een duwtje in de goede richting kan gebruiken, ga dan aan de slag met onze adviezen!

 

Wat is vitaliteit en anti-aging?

Het woord vitaliteit, dat van het Latijnse woord ‘vita’ komt dat leven betekent, wordt ook wel omschreven als de levenskracht. Voor ons betekent vitaliteit hoe jij je in het algemeen voelt, zowel fysiek als mentaal. Wanneer je je vitaal voelt dan bruis je van energie, ben je veerkrachtig, dan voel je je sterk en gezond en zit je gewoon lekker in je vel. Hier komt ook weer dat stukje ‘holistische benadering’ bij kijken. Waarbij we de gezondheid niet als losse onderdelen benaderen, maar als één geheel dat bestaat uit het lichaam, de geest en het emotionele welzijn.

 

Anti-aging is een term die we vooral kennen van cosmetica. Maar eigenlijk bestaat anti-aging helemaal niet. Er is namelijk niets dat het verouderingsproces tegengaat. Verouderen is een normaal verschijnsel waar bovendien niets mis mee is. Wat we wel kunnen doen is zoveel mogelijk ons lichaam beschermen tegen factoren die het verouderingsproces versnellen. Zo is aangetoond dat chronische stress het verouderingsproces versnelt en datzelfde geldt voor oxidatieve stress door Uv-straling en de huidveroudering.1,2 Als we dan toch allemaal verouderen, dan graag zo gezond mogelijk en niet sneller dan nodig is.

 

Vitaliteit en energie

Wanneer je vitaal bent, dan voel je je energiek. De energiehuishouding is een complex systeem dat dus ook snel ontregelt kan raken. Bijvoorbeeld door slecht te slapen of verkeerd te eten. De juiste voeding voorziet ons namelijk van energie door middel van vetten, koolhydraten en eiwitten. Deze energie kan vervolgens alleen goed verwerkt worden wanneer alle processen in je lichaam goed werken. En die processen zijn op hun beurt weer afhankelijk van onder andere micronutriënten. Wil jij je energiepeil ondersteunen voor meer vitaliteit? Voorzie jezelf dan van de juiste voedingsmiddelen door te kiezen voor een gezond en gevarieerd eetpatroon.

 

Daarnaast kun je jouw energiepeil ondersteunen met supplementen. De meeste mensen zijn bekend met vitamine B12. Maar nog zo’n belangrijke is vitamine B8, ook bekend als biotine. Biotine bevordert de energiestofwisseling.* Zo helpt het energie vrij te maken uit vetten, koolhydraten en eiwitten.* Ook calcium en mangaan zijn betrokken bij de energiehuishouding. Deze mineralen activeren de natuurlijke energie in het lichaam.* Tevens kan je baat hebben bij een toevoeging van sporenelement koper omdat ook deze het energieniveau ondersteunt.*

 

Vitaliteit en veerkracht

De veerkracht is het vermogen van een persoon, zowel fysiek als mentaal, om zich aan te passen in stressvolle situaties en bij tegenslag. Waarbij je als het ware snel ´terugveert´ naar je oorspronkelijke staat. Met name de grote aandacht voor de geestelijke veerkracht sluit goed aan bij de holistische benadering van gezondheid. Zo lijkt mindfulness populairder dan ooit. Het is dan ook bewezen dat mindfulness daadwerkelijk positief effect heeft op de stress- en emotieregulatie.3

 

Daarnaast kan je met behulp van een supplement jouw geestelijke veerkracht ondersteuning bieden. Een belangrijke hierin is magnesium. Ontoereikende magnesiumniveaus zijn niet zeldzaam en zijn bovendien in verband gebracht met een grotere gevoeligheid voor stress.4 Magnesium draagt bij aan geestelijke veerkracht.* Kies bij voorkeur voor magnesium met een organische verbinding, zoals citraat, tauraat of bisglycinaat.

 

Vitaliteit en het immuunsysteem

Een goede fysieke gezondheid is een belangrijke voorwaarde voor vitaliteit. Wil jij een goede gezondheid ondersteunen, dan is je immuunsysteem daarin cruciaal. Je immuunsysteem beschermt jou continue tegen invloeden van buitenaf, zoals virussen, bacteriën, parasieten en schimmels. Maar ook Uv-straling uit zonlicht en luchtvervuiling. Werkt jouw immuunsysteem niet zoals het hoort, dan ben je vatbaarder voor verkoudheid en griep, ben je sneller moe, kun je te maken krijgen met terugkerende problemen zoals tandvleesontsteking of urineweginfecties en zullen ook wondjes langzamer genezen. Gezonde voeding, een goede nachtrust, weinig stress en lichaamsbeweging dragen bij aan een krachtig immuunsysteem en dus ook jouw vitaliteit.

 

Wil je jouw immuunsysteem ondersteunen met supplementen? Kijk dan naar een supplement met vitamine D, de vitamine die we aanmaken bij blootstelling aan zonlicht. Ontoereikende vitamine D niveaus zijn natuurlijk niet zeldzaam in ons (vaak) grijze kikkerlandje. Vitamine D draagt bij aan het normaal functioneren van het immuunsysteem.*

 

Supplementen voor de huid

Een mooie huid willen we allemaal en zeker wanneer we wat ouder worden. In plaats van te smeren met dure crèmes, kun je jouw huid ondersteuning bieden door een gezonde leefstijl te hanteren. Daarnaast kun je een supplement met bijvoorbeeld zink overwegen. Een mineraal dat we vaak terugzien in crèmes voor de huid. Onze voorkeur gaat echter uit naar een supplement met zink, zo kan het de huid van binnenuit voeden.* Zink ondersteunt het herstellend vermogen van de huid en helpt bij het gezond houden ervan.*

 

Supplementen tegen oxidatieve schade

Oxidatieve schade wordt veroorzaakt door oxidatieve stress. Dit is een ingewikkeld chemisch proces waarbij het lichaam wordt blootgesteld aan te veel instabiele moleculen (vrije radicalen) die gezonde cellen aantasten. Ook kan oxidatieve stress door Uv-straling uit zonlicht onder andere het proces van huidveroudering versnellen.2 En daar zit natuurlijk niemand op te wachten.

 

Met supplementen kun je jouw lichaam een helpende hand bieden in de strijd tegen oxidatieve stress. Kies dan voor een supplement met selenium, een sporenelement dat niet door het lichaam zelf aangemaakt kan worden. Selenium is een antioxidant en helpt de cellen beschermen tegen oxidatieve schade door Uv-straling, maar ook door luchtvervuiling.* Wil je een extra waardevol supplement? Kies dan één waar Curcuma longa (kurkuma) aan toegevoegd is. Curcuma longa heeft antioxidatieve eigenschappen en ondersteunt bovendien een gezonde huid.**

 

Conclusie vitaliteit en anti-aging met supplementen ondersteunen

Kan jij wel wat meer vitaliteit in je leven gebruiken? Ondersteun dan zowel je fysieke als mentale gezondheid, je geestelijke veerkracht en energiehuishouding. Je voelt je vitaal wanneer je bruist van energie, zonder moeite werk verzet en activiteiten onderneemt, lekker in je vel zit en je lichaam in goede gezondheid verkeert. Daarnaast kun je jouw vitaliteit en het anti-aging proces een helpende hand toereiken met supplementen. Kies voor een supplement met de nutriënten uit dit artikel om jouw geestelijke veerkracht, immuunsysteem, energiehuishouding en huid te ondersteunen.

 

* Goedgekeurde gezondheidsclaims

**Gezondheidsclaims in afwachting van Europese toelating

 

Referenties:

  1. Yegorov, Y. E., Poznyak, A. V., Nikiforov, N. G., Sobenin, I. A., & Orekhov, A. N. (2020). The Link between Chronic Stress and Accelerated Aging. Biomedicines, 8(7), 198.
  2. Rinnerthaler, M., Bischof, J., Streubel, M. K., Trost, A., & Richter, K. (2015). Oxidative stress in aging human skin. Biomolecules, 5(2), 545–589.
  3. Precious, D., & Lindsay, A. (2019). Mental resilience training. Journal of the Royal Army Medical Corps, 165(2), 106–108.
  4. Pickering, G., Mazur, A., Trousselard, M., Bienkowski, P., Yaltsewa, N., Amessou, M., Noah, L., & Pouteau, E. (2020). Magnesium Status and Stress: The Vicious Circle Concept Revisited. Nutrients, 12(12), 3672.
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit Vind Je Wellicht Ook Interessant