dromenland

Snel naar dromenland dankzij deze tips om te ontspannen

Total
0
Deelacties

Na een lange, stressvolle dag is het altijd heerlijk om in dromenland te belanden. Daar kan je ontspannen, genieten en vooral ook uitrusten. Wanneer je echter moeite hebt met in slaap komen, of in slaap blijven, dan is het ook lastig om lekker te kunnen dromen. Op den duur zorgt een slaaptekort ook voor gezondheidsklachten. Het is daarom van belang dat je goed ontspant voordat je in slaap valt, zodat je een betere nachtrust hebt.

In dit artikel kijken we naar waarom we dromen en hoe je je beter leert te ontspannen zodat je makkelijker in slaap valt.

De inhoud van dit artikel is gebaseerd op wetenschappelijke publicaties en is geschreven in samenwerking met medische specialisten / voedingsdeskundigen.

Waarom belanden we eigenlijk in dromenland?

dromenland gebeurt tijdens je rem slaap Tijdens je slaap kom je in vier verschillende fasen terecht. Zo heb je de lichte slaap, de iets diepere slaap, de diepe slaap en de REM slaap (Rapid Eye Movement). Gedurende de REM slaap droom je ook het meeste en is de kans het grootst dat je deze dromen onthoudt. Maar waarom gebeurt dit nu eigenlijk? En welk nut heeft het voor ons lichaam?

Het antwoord is vrij simpel: wetenschappers weten niet precies wat het nut is. Er zijn namelijk meerdere theorieën over het nut van dromen en welke betekenis daaraan vast zit. Wat we wel weten, is dat je hersenen gedurende de slaap allerlei gedachten en herinneringen verwerken. Dit doen zij, zodat je deze op de lange termijn weer kan herinneren. Het is dus ook niet gek dat je droomt over een waterpark, wanneer je er die dag toevallig naar een toe bent gegaan, of juist wanneer je er naartoe gaat.

Hieronder staan een aantal theorieën over het nut van dromen:

Dromenland helpt ons om onze emoties te verwerken

Een veelvoorkomende theorie is dat dromen als een soort therapie functioneren. Zo zouden ze ons helpen bij het verwerken van emoties, omdat je hersenen voor meer emoties openstaan wanneer je slaapt dan wanneer je wakker bent. Op deze manier zouden we ook nare situaties vanuit meerdere kanten kunnen bekijken om zo, in een wakkere stand, beter om te gaan met de situatie.

Ze trainen je vecht- en vluchtrespons

De amygdala is een onderdeel van je hersenen die reageert op stressvolle situaties met het welbekende vecht- of vluchtrespons. Tijdens de REM slaap is dit gebied ook erg actief. Dit zou een teken kunnen zijn dat je hersenen je helpen om beter te kunnen reageren wanneer je in zo’n situatie terecht komt. Tijdens je REM slaap, verslappen je spieren waardoor je geen acties kunt uitoefenen, dat voorkomt gelukkig dat je in je slaap de bewegingen uitoefent.

Dromenland als een bron van inspiratie

In je dromen zie je soms de gekste dingen. Het is daarom ook niet raar dat sommige mensen als theorie hebben dat je dromen als een muze zijn voor je creatieve uitingen.

Dromen om herinneringen te verwerken

Hierboven benoemden we al dat je soms droomt over een waterpark wanneer je er naartoe gaat of wanneer je er naartoe bent geweest. Dit is heel normaal, omdat je gedachten en herinneringen worden verwerkt tijdens je slaap. Een mogelijke theorie is dan ook dat dromen voornamelijk dienen om herinneringen op te slaan.

Tips om ontspannen dromenland in te gaan

de natuur kalmeert je Het is dus helemaal niet zo gek dat we graag dromen, zeker wanneer het helpt om herinneringen te verwerken, als inspiratie dient, of wanneer het je helpt om emoties te confronteren. Toch is het voor niet iedereen even makkelijk om zomaar in slaap te komen. Daarom hebben we een aantal handige tips die je helpen om ontspannen in slaap te vallen.

1. Doe ademhalingsoefeningen

De meest voorkomende, en ook de makkelijkste manier om te ontspannen is door middel van ademhalingsoefeningen. Je kan ze overal en op elk moment uitvoeren, en er bestaan verschillende methoden die je kunnen helpen. Het makkelijkst is om 3 tellen diep in te ademen, je adem voor 1 of 2 tellen vast te houden en deze dan weer voor 3 tellen via je mond uit te blazen. Je voelt al snel je hartslag kalmeren en zo beland je lekker snel in dromenland.

2. Fysieke ontspanningsoefeningen

We slaan stress op in ons lichaam. Daarom is het ook belangrijk om deze spanning eruit te laten. Voor sommige mensen helpt het om te gaan hardlopen, of om juist flink te boksen. Voor andere mensen is het juist fijner om aan yoga te doen voor het slapengaan, of om verschillende strekoefeningen te doen zodat het lichaam weer soepel is.

3. Schrijf je gedachten op voor je naar dromenland gaat

Ben je iemand die veel malende gedachten heeft? Dan helpt het je waarschijnlijk om je gedachten en zorgen op te schrijven voor je naar bed gaat. Dit zorgt ervoor dat je ze hebt uitgesproken als het ware en het maakt het makkelijker om ze los te laten in je hoofd. De volgende ochtend kan je je gedachten nog eens doorlezen om te zien of je er nu nog net zo veel zorgen om maakt.

4. Stel je in verbinding met de natuur

De natuur heeft een kalmerend effect. Probeer daarom, voor je gaat slapen, om een korte wandeling buiten te maken, of zet een kalmerend geluid aan van een bos, kampvuur, of de regen alsof deze op bladeren neervalt. Het geeft meer rust, waardoor je makkelijker ontspant.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit Vind Je Wellicht Ook Interessant