immuunsysteem verbeteren

Kan je je immuunsysteem verbeteren met supplementen?

Total
0
Deelacties

Nu het nieuwe jaar is begonnen, willen veel mensen hun immuunsysteem verbeteren. Na de feestdagen en nu we in de winter zijn beland, kan je lichaam wel een extra steun gebruiken. Er zijn verschillende mogelijkheden om dat te doen, van het eten van bepaalde groenten en fruit tot het nemen van supplementen.

In dit artikel kijken we naar hoe je je immuunsysteem verbeteren kan met behulp van supplementen en waarom deze werken.

De inhoud van dit artikel is gebaseerd op wetenschappelijke publicaties en is geschreven in samenwerking met medische specialisten / voedingsdeskundigen.

Waarom is je immuunsysteem zwakker in de winter?

immuunsysteem verbeteren met vlierbessenVaak zie je dat er in de winter veel mensen ziek worden. Ze krijgen last van een verkoudheid, hebben de griep of voelen zich gewoon niet helemaal lekker. Maar waar komt dit nu door? Zorgt het seizoen voor deze ziekten of zijn er ook andere oorzaken waardoor we ons massaal niet lekker voelen tijdens deze koude periode?

Hoewel het nooit 100% zeker is wat nu precies effect heeft op je immuunsysteem in de winter, zijn er vier hoofdredenen die een grote rol spelen in het behouden van je afweersysteem.

Vitamine D

Je lichaam maakt vitamine D aan met behulp van natuurlijk daglicht/zonlicht. Dit kan je immuunsysteem versterken, waardoor je je energieker voelt en meer kracht hebt. In de winter is het vaker bewolkt en blijf je sneller binnen vanwege het slechte weer. Hierdoor krijg je minder vitamine D en heeft je lichaam niet voldoende om je gezond te houden.

De tijd die je binnen doorbrengt

Doordat je meer tijd binnenbrengt, en de ramen daarbij ook sluit, vindt er minder luchtverversing plaats in je huis of kantoor. Als er iemand dan een ziekte of virus bij zich draagt, kan je deze sneller overnemen dan wanneer alle ramen open staan.

Lagere temperaturen

Uit een onderzoek uit 2015 is gebleken dat lagere temperaturen een negatieve invloed hebben op je immuunrespons. Hoewel dit onderzoek bij muizen werd uitgevoerd, gaan onderzoekers ervan uit dat mensen eenzelfde respons hebben.

Vernauwde bloedvaten

Ten slotte vernauwen je bloedvaten wanneer je het koud hebt of wanneer je je in een koude omgeving bevindt. Hierdoor komt je bloed minder snel op alle plekken in je lichaam, waaronder je slijmvliezen, waardoor je je minder goed kan beschermen tegen ziektemakers die via deze vliezen je lichaam proberen binnen te komen.

Kan je je immuunsysteem verbeteren met supplementen?

goed voor jezelf zorgen in de winterJuist omdat je immuunsysteem in de winter zwakker is, is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Veel mensen kiezen er dan ook voor om extra supplementen te slikken in de winter om zo hun lichaam te ondersteunen. Er bestaan verschillende supplementen die hierbij helpen. Wij hebben er een aantal voor je op een rij gezet.

1. Je immuunsysteem verbeteren met vlierbessen

Vlierbessen en vlierbloesem wordt al jaren gebruikt in natuurgeneesmiddelen en niet zonder reden. De vlierbes, en met name de zwarte vlierbes, bevat namelijk ontzettend veel voedingsstoffen die goed zijn voor je lichaam. Denk hierbij aan vitamine C, antioxidanten en vezels. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat het gebruik van deze bessen of een extract daarvan klachten van verkoudheid en griep kan verminderen. Let echter op dat je alleen gebruik maakt van kant-en-klare extracten, want de rauwe bessen kunnen misselijkheid veroorzaken.

2. Kattenklauw

Kattenklauw is afkomstig van een doornachtige plant. De schors en wortels hiervan worden al eeuwen gebruikt in de traditionele geneeswijzen. De plant heeft een ontstekingsremmende functie en helpt om je immuunsysteem te versterken. Ook wanneer je een overactief immuunsysteem hebt, kan dit kruid helpen om je lichaam te kalmeren waardoor je minder last van klachten kan krijgen.

3. Je immuunsysteem verbeteren met zonnehoed (Echinacea)

Deze mooie bloemen hebben ook een speciale werking op je afweersysteem. Wanneer je hiervan een extract neemt, kan je namelijk een verkoudheid voorkomen of inkorten wanneer je hier al last van hebt. Ook bevecht het infecties en virussen, waardoor je lichaam sneller zou kunnen herstellen na ziekte.

4. Vitamine D

Omdat je in de winter vaak een lagere hoeveelheid vitamine D aanmaakt, is het verstandig om je lichaam te ondersteunen door vitamine D supplementen te slikken. Deze vitamine ondersteunt de afweer van het lichaam. Je kan de vitamine ook van nature vinden in vette vis en voedingsmiddelen die extra vitamine D bevatten. Wil je weten of je een vitamine D tekort hebt? Neem dan contact op met je huisarts om een bloedonderzoek te laten uitvoeren.

Uiteindelijk is het nog steeds mogelijk om verkouden te worden of om de griep te krijgen, ook wanneer je bovenstaande supplementen neemt. Wel kunnen deze supplementen je herstel ondersteunen en je immuunsysteem zodanig versterken dat je mogelijk minder last hebt van de ziekte.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit Vind Je Wellicht Ook Interessant