groente stomen

Groente stomen: Is het gezonder en hoe lang moet het?

Total
0
Shares

Groente stomen is iets wat iedereen wel eens doet. Het is voor veel mensen gewoon een andere manier van het bereiden van voeding, net zoals dat je kan bakken, wokken, koken of grillen. Toch heersen er nog wat vragen rondom het stomen van groenten: is het gezonder?

In dit artikel kijken we naar de techniek van het stomen, welke gezondheidsvoordelen dit kan hebben en welke groenten het lekkerst zijn om te stomen.

De inhoud van dit artikel is gebaseerd op wetenschappelijke publicaties en is geschreven in samenwerking met medische specialisten / voedingsdeskundigen.

De techniek van het stomen van groenten

groente stomen elke pan

Bij het stomen van voedsel, gaar je het eten door middel van de hete lucht die vrijkomt bij het koken van water. Dit is anders dan het koken van eten in water, omdat ze hierbij ondergedompeld worden. Bij het groente stomen komt het eten niet in aanraking met het water, slechts met de stoom daarvan. Wanneer je groente stoomt boven bouillon of een stoofpot, kan de groente de smaak aannamen van het gerecht daaronder, zonder zelf gekruid te zijn.

Om goed te kunnen stomen heb je een stoompan nodig. Als je deze niet hebt, is een diepe pan met een hittebestendig vergiet en een deksel ook voldoende om te kunnen stomen. Hieronder volgt een stappenplan om eten te stomen:

  1. Plaats voldoende water of bouillon in de pan, maar zorg ervoor dat het water het vergiet niet raakt.
  2. Vervolgens breng je het water aan de kook. Wanneer het water kookt, kan je het eten in het stoofgedeelte plaatsen. Sluit de pan af met een deksel. Je kan nu je groente stomen.
  3. Zodra er stoom onder de deksel vandaan komt, kan je het vuur wat lager zetten.
  4. Hoe lang groente stomen hangt af van de normale kooktijd. Wanneer een broccoli gewoonlijk 5 minuten kookt, kan je er bij het stomen zo’n 3 tot 5 minuten bij rekenen. Let op: als je een speciale stoompan hebt die met een hoge druk werkt, is het eten vaak juist sneller klaar!

Is groente stomen gezonder?

Tijdens het koken van groente, vervliegen er nog wel eens vitamines. Dit zijn wateroplosbare vitamines die, zoals je waarschijnlijk al verwacht, oplossen wanneer ze in contact komen met water. Hierdoor behouden je groentes dus een stuk minder vitamines dan ze eigenlijk zouden hebben.

Wanneer je stoomt, blijven vrijwel alle voedingsstoffen bewaard. Onderzoek heeft uitgewezen dat zelfs de meeste wateroplosbare vitamines intact blijven. Ook helpt groente stomen om gezonder te eten doordat je geen extra ingrediënten nodig hebt, zoals zout of olie om de groenten te garen.

Toch kan de smaak na het groente stomen erg neutraal zijn, dus is het handig als je achteraf de groente kruid met wat peper of een kruidenmix.

Welke groente kan je allemaal stomen?

broodgerechten stomenDe beste groenten om te stomen zijn wat zachtere groenten, zoals sperziebonen, broccoli, bloemkool, spinazie en asperges. Harde groenten, zoals aardappels of wortels, kunnen soms niet helemaal garen waardoor zij minder lekker zijn.

Naast groente stomen, kan je ook nog verschillende andere voedingsmiddelen stomen. Zo kan je couscous stomen, maar ook kip en schaaldieren mits je ze volledig laat garen. Ten slotte zijn er ook nog verschillende brood- en deegrecepten die je kan stomen, zoals een bapao!

Supplementen winkel nieuwsbrief

Schrijf Je In En Ontvang 25% Korting

Onze supplementen winkel wordt binnenkort gelanceerd! Om dat te vieren, geven wij jou 25% korting op je bestelling. Wees er als eerste bij en meld je onderstaand aan voor onze nieuwsbrief.

Dit Vind Je Wellicht Ook Interessant