onze weerstand

De invloed van de corona lockdown op onze weerstand

Total
0
Shares

Sinds het begin van de corona pandemie, zijn we ons massaal anders gaan gedragen en onze weerstand ook. Mensen zitten niet meer naast elkaar in de metro, je wast je handen meerdere keren per dag en je houdt meer afstand dan normaal van anderen. Een positief gevolg hiervan is dat we niet alleen minder corona aan elkaar overdragen, maar ook andere virussen. Toch zou hier wel een nadeel aan vast kunnen zitten: onze weerstand. Zou het zo kunnen zijn dat we door deze maatregelen onze weerstand hebben verzwakt? En wat kunnen we daar aan doen?

In dit artikel kijken we naar de invloed van de lockdown op onze weerstand en hoe we daar nu verder mee kunnen gaan.

De inhoud van dit artikel is gebaseerd op wetenschappelijke publicaties en is geschreven in samenwerking met medische specialisten / voedingsdeskundigen.

Wat is onze weerstand?

onze weerstand ondersteunen door voeding Je weerstand wordt ook wel je immuunsysteem genoemd en het is een netwerk van allerlei cellen, organen en eiwitten die je lichaam beschermen tegen schadelijke bacteriën, virussen en stoffen van zowel binnenuit als buitenaf. Normaal gesproken merk je hier niks van, behalve wanneer je immuunsysteem meer moeite heeft met het bevechten van bepaalde stoffen. Als een reactie wordt je dan ziek.

De hoofdtaken van het immuunsysteem zijn om ziektemakers te bevechten en te verwijderen uit het lichaam, om schadelijke stoffen uit de omgeving te herkennen en verwijderen en om schadelijke veranderingen en cellen in je lichaam te herkennen en bevechten.

Je immuunsysteem activeert wanneer het merkt dat er een onbekende cel of stof in het lichaam terecht is gekomen. Je eigen cellen vallen hier niet onder en worden dus niet aangevallen. Als dit wel het geval is, dan spreken we van een auto-immuunziekte.

Onze weerstand herinnert zich veel

Volgens immunoloog Harry Wichers is het principe van vaccins gebaseerd op het geheugen van je weerstand. Je krijgt namelijk een dode versie van een ziekte of virus in je lichaam, zodat je weerstand de volgende keer dat deze in aanraking komt met datzelfde virus weet hoe het zich moet beschermen. Bij kinderen moet de weerstand nog veel leren, het weet nog niet zo veel. Daarom is het belangrijk dat kinderen veel ontdekken en spelen. Door de neusholtes, mond en huid komt het lichaam in aanraking met allemaal nieuwe stoffen waardoor de weerstand zich kan versterken.

Volgens Wichers zullen de huidige corona maatregelen toch weinig invloed hebben op de weerstand van kinderen. Zij bouwen namelijk niet hun weerstand op door handen te schudden, maar juist door veel buiten te zijn en te spelen. Ook volwassenen hoeven zich volgens hem geen zorgen te maken. Het geheugen van onze weerstand is veel groter dan de relatief korte periode waarin wij ons aan die maatregelen moeten houden.

Gezondheidswetenschapper Maaike de Vries is het hier mee eens. Volgens haar is ons immuunsysteem nu wel wat rustiger, maar komt het nog steeds dagelijks in aanraking met allerlei vreemde stoffen. De wereld is niet steriel en zal dat ook nooit zijn. Wel mogen van haar de antibacteriële handgels terug in de kast. Deze doden namelijk ook de gezonde bacteriën.

Negatieve effecten op onze gezondheid

beweging gezond voor je lichaam Wel zijn er andere redenen waarom onze weerstand mogelijk zwakker is geworden, al heeft dat niks te maken met bacteriën. Door de lockdown zijn we namelijk veel meer binnen gebleven en zijn we in veel gevallen ook minder gaan bewegen. Sommige mensen zijn zelfs begonnen met roken of ongezonder gaan eten. Deze dingen hebben ook een flinke invloed op onze weerstand.

Ook de mentale effecten horen hierbij. Sommige mensen voelen zich nu eenzamer, of ervaren veel stress als gevolg van de pandemie. Dit heeft effect op zowel de mentale als lichamelijke gezondheid.

De beste manier om gezond door de pandemie te komen is door voldoende te bewegen, veel te ontspannen en gezond te eten. Te veel bewegen, zoals topsporters dat doen, kan juist averechts werken doordat alle energie dan naar je spieren gaat in plaats van naar je immuunsysteem. Doe het dus gerust rustig aan en ga een stukje wandelen, dat werkt het beste. Daar krijg je sowieso ook meer vitamine D bij binnen, wat goed is voor het opbouwen en ondersteunen van je weerstand.

Uiteindelijk heeft de huidige lockdown dus weinig invloed op onze weerstand mits we nog voldoende blijven bewegen en gezond blijven eten. Als je last hebt van stress, kunnen ontspanningsoefeningen helpen om je lichaam en geest meer tot rust te brengen. Daarnaast is het ook belangrijk om in contact te blijven met familie en vrienden om eenzaamheid te voorkomen.

Bronnen: Nu.nl en NCBI

Schrijf Je In En Ontvang 25% Korting

Onze supplementen winkel wordt binnenkort gelanceerd! Om dat te vieren, geven wij jou 25% korting op je bestelling. Wees er als eerste bij en meld je onderstaand aan voor onze nieuwsbrief.

Dit Vind Je Wellicht Ook Interessant