Geld besparen gezond eten

Hoe kun jij gezond eten en tegelijkertijd geld besparen?

Total
0
Deelacties

Vaak wordt er gezegd dat gezond eten duur is. Als jij goed weet waarop jij kan besparen hoeft dit niet zo te zijn. Zelfs met een klein budget kan jij gezond eten. Het is daarbij belangrijk om goed te plannen en de goede keuzes te maken.

Vaak kosten impulsieve aankopen meer geld. Als jij snel boodschappen wilt doen op het treinstation, dan zal jij ook veel meer geld kwijt zijn.

In dit artikel wordt uitgelegd hoe jij kunt besparen op jouw boodschappen.

De inhoud van dit artikel is gebaseerd op wetenschappelijke publicaties en is geschreven in samenwerking met medische specialisten / voedingsdeskundigen.

Aanbieders van voedsel

Door niet altijd te kiezen voor een supermarkt, kan jij ook geld besparen. De prijs kan verschillen per soort aanbieder en de locatie.

Kleine winkels voor gezond eten en geld besparen

Bij kleine buitenlandse winkels en toko’s zijn vaak bepaalde producten goedkoper te vinden, zoals eieren en fruit. Let wel bij groenten en fruit op de kwaliteit.

Veel van deze groenten en fruit worden buiten bewaard, waardoor ze minder lang houdbaar zijn dan de producten in de supermarkt. Koop daarom groenten en fruit die jij op korte termijn gaat eten.

Markten voor gezond eten

Aanbieders op markten kunnen ook goedkoper zijn. Vooral als jij kort voor sluitingstijd een markt bezoekt kan jij flink wat geld besparen. Producten zijn dan sterk afgeprijsd, omdat het anders weg zal worden gegooid.

Op markten kan jij ook met de aanbieder onderhandelen over een betere prijs. Zo kan jij een lagere prijs voorstellen voor een grotere afneme. Hoe vaker jij onderhandelt, hoe beter jij er in zal worden. Investeren in leren onderhandelen kan ervoor zorgen dat jij op lange termijn meer zult besparen.

Geld besparen in de supermarkt

supermarkt In de supermarkt kan jij door slim te kiezen eveneens veel geld besparen. Sommige producten zijn hier goedkoper, omdat ze in grotere hoeveelheden worden ingekocht.

Gebruik de onderstaande tips als jij wilt besparen op jouw boodschappen in de supermarkt.

THT/TGT
Als jij eten op korte termijn wilt gebruiken, dan kan jij producten kopen die afgeprijsd zijn vanwege de tht/tgt datum. De producten met tht zijn ten minste houdbaar tot de bepaalde datum. Deze producten kunnen nog worden gebruikt na de datum als het nog goed eruit ziet en ruikt.

De producten met een tgt zijn te gebruiken tot de bepaalde datum. Deze moeten echt weg worden gegooid na deze datum.

Tegenwoordig zijn er ook in verschillende supermarkten speciaal hoekjes ingericht voor producten voor een lage prijs, bijvoorbeeld 50 cent.

Stapelkorting
Bij steeds meer winkels krijg jij korting als je meerdere producten tegelijk koopt, bijvoorbeeld als jij een 2e pak rijst koopt krijg je dan 10% korting. Van lang houdbare producten kan jij een voorraad thuis houden.

Houd wel goed bij wat jij in huis hebt. Dit voorkomt dat je te veel spullen koopt. Hierdoor hoef jij niet onverwachts toch nog producten weg te gooien vanwege bederf. Dit kost immers weer geld.

Budget recepten
Sommige supermarkten delen budget recepten op hun website of in hun gratis tijdschriften. Dit kan jou inspireren. Bovendien hoef jij daardoor niet boodschappen te kopen bij verschillende winkels. Dit kan ook nog brandstof voor jouw auto schelen.

Folders
Bekijk en vergelijk de aanbiedingen in de verschillende winkels. Tegenwoordig kan jij ook specifiek zoeken naar een product in verschillende folders via diverse apps. Op basis van de aanbiedingen kan jij bedenken wat je gaat koken.

Let wel op of jij wel daadwerkelijk veel gaat besparen met de folders. Soms zal jij minimaal besparen terwijl de aanbieder het laat lijken alsof het een goede aanbieding is.

Besparen dankzij goede voedselkeuzes

Je kunt alsmede besparen door de juiste keuzes te maken qua voedselkeuzes. Onderstaand ga ik daar nader op in.

Fruit en groenten uit de diepvries

Dit bevat evenveel voedingsstoffen als vers fruit en verse groenten. Soms bevat het zelfs meer voedingsstoffen, omdat het meteen wordt ingevroren.

Vers fruit en verse groenten kunnen vaak al een week onderweg zijn geweest voordat het in de winkel ligt. Hierdoor verliest het voedingsstoffen.

Let erop dat er geen kunstmatige toevoegingen, zoals suiker, aan de groenten en fruit toegevoegd zijn.

Gedroogde peulvruchten uit een zak

Deze peulvruchten zijn vaak een stuk voordeliger dan de bonen uit blik of een zak. Vooral als jij normaliter peulvruchten uit een zak neemt, zal jij veel besparen.

De gedroogde peulvruchten moet jij eerst weken. Hierdoor worden ze nog een stuk groter. Uit een zak kan jij daardoor meerdere porties halen. Je krijgt dus veel meer. Bovendien zijn vaak gedroogde peulvruchten gezonder, omdat aan de andere bonen vaak zout en suiker worden toegevoegd.

Vegetarisch / vegan

Door niet elke dag vlees of vis te eten kan jij behoorlijk wat geld besparen. Elke dag vlees of vis is ook niet noodzakelijk voor jouw gezondheid.

Kies bijvoorbeeld eens per week voor peulvruchten, ei, tofu of tempeh.

Too good to go

Door de app “Too good to go” kan jij geld besparen en tegelijkertijd een bijdrage leveren aan een beter milieu. Deze app biedt maaltijden en producten aan van verschillende aanbieders die het anders moeten weggooien. Het zijn vaak producten die zij aan het einde van de dag overhouden.

Het wordt een magic box genoemd, omdat het een verrassing is wat jij zult ontvangen. Je kunt hier soms wel 10 euro mee besparen.

Je kunt via de app besparen op onder meer brood, kaas, groente- en fruitboxen, salades en sushi.

Mealpreppen

vriezer Je kunt daarnaast besparen door middel van mealpreppen. Je bereid dan eten voor circa 2-3 dagen. Hierdoor kan jij grotere verpakkingen met voedsel kopen.

Met de aankoop van grotere verpakkingen kan jij veel besparen. Het scheelt jou ook nog eens tijd.

Deels mealpreppen

Delen van de maaltijden voorbereiden is ook een optie. Bijvoorbeeld een grote pan zilvervliesrijst maken of groenten bereiden. Probeer wel zoveel mogelijk te variëren. Dit kan jij doen door elke keer dat jij gaat mealpreppen een aantal maaltijden in te vriezen voor een later moment.

Aandachtspunten

Er zijn enkele aandachtspunten bij het mealpreppen. Zo is het belangrijk om eerst gekookt eten te laten afkoelen voordat jij het in jouw koelkast of vriezer doet. Op deze manier voorkom je bacteriegroei.

Maaltijden in de koelkast kan jij maximaal 2 dagen bewaren. Eten in de vriezer kan je maximaal 3 maanden bewaren. Door stickers te gebruiken op jouw bakjes kan je de datum en wat er in het bakje zit noteren.

Tegenwoordig zijn er ook herbruikbare diepvrieszakjes te koop. Dit scheelt ruimte in de vriezer.

Door een weekmenu te maken kan jij ook veel geld besparen en toch gezond eten. Maak deze eind van de week als alle folders bekend zijn. Op basis hiervan maak jij jouw boodschappenlijstje. Dit voorkomt impulsieve aankopen.

Dit Vind Je Wellicht Ook Interessant