mentale gezondheid verbeteren

Je mentale gezondheid verbeteren? Overweeg externe hulp

Total
0
Deelacties

Wanneer je lange tijd last hebt van mentale klachten, wil je vast je mentale gezondheid verbeteren. Dat is ook niet gek, want mentale ziekten en aandoeningen zijn net zo erg als fysieke en wanneer je een gebroken been hebt, wil je daar natuurlijk ook zo snel mogelijk vanaf. Toch is dat niet iets wat je altijd zelf kan doen, soms is hulp van buitenaf een betere optie.

In dit artikel geven we je tips hoe je je mentale gezondheid verbeteren kan, maar leggen we ook uit hoe externe hulp je nog beter kan helpen met beter worden.

De inhoud van dit artikel is gebaseerd op wetenschappelijke publicaties en is geschreven in samenwerking met medische specialisten / voedingsdeskundigen.

Zelf je mentale gezondheid verbeteren

je mentale gezondheid verbeteren kan je niet altijd alleen Iedereen voelt zich wel eens somber, of zit niet lekker in diens vel. Dat is een normaal onderdeel van het leven. Wanneer dit echter langdurige aanhoudt, is er sprake van een groter probleem waarbij het verstandig is om stappen te nemen om dit tegen te gaan. Net als je fysieke gezondheid, heeft je mentale gezondheid een grote invloed op hoe je totale gezondheid is en hoe je door het leven gaat. Wanneer dit niet in orde is, kan het flinke gevolgen hebben. Hieronder hebben we een aantal tips die je kan volgen wanneer je je mentale gezondheid verbeteren wil.

1. Neem even rust

Soms krijg je last van je mentale gezondheid wanneer je te veel druk op jezelf legt, of te veel inspanningen verricht. Het is dan verstandig om even rust te nemen en om jezelf die rust ook te gunnen. Probeer een dagje vrij te nemen of, als dat niet lukt, laat een weekend vrij in je agenda. Gebruik deze dagen om dingen te doen waar je rustig van wordt, zelfs al betekent dat dat je de hele dag in je pyjama rondhangt. Een beetje rust kan wonderen doen.

2. Zorg goed voor jezelf

Negeer het niet wanneer je lichaam of gevoel iets aangeeft. Als je merkt dat iets erg veel stress oplevert, probeer dan een manier te zoeken om dit te verminderen. Zorg ook goed voor je lichaam, drink voldoende water of thee en eet lekkere en gezonde maaltijd. Ga ook op tijd naar bed en vermijd activiteiten die je negatief laten voelen. Doe aan self-care en verwen jezelf met een ontspannend bad, een goed boek, of een lekker glas wijn bij een film.

3. Praat erover

Je hoeft niet altijd direct naar een professional wanneer je je somber voelt. Soms kan het al helpen om met een goede vriend(in) of familielid te praten over hoe je je voelt en waardoor je denkt dat het ontstaan is. Zij kunnen hun ervaringen delen en hebben mogelijk ook tips. Daarnaast helpt het vaak al om je problemen te delen met anderen, zodat je ze niet opkropt. Als je er liever niet over wil praten, helpt schrijven vaak ook. Zo hoef je het niet met anderen te delen, maar heb je het wel op papier staan.

Je mentale gezondheid verbeteren met externe hulp

ondersteuning van buitenaf kan je goed helpen Soms kan je niet in je eentje je mentale gezondheid verbeteren. Je weet dan niet goed waardoor het komt, of hoe je het op moet lossen. Self-care blijkt dan slechts een tijdelijke oplossing. Ook dit is niks om je voor te schamen, want veel anderen kampen ook met deze klachten. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) heeft 5% van alle volwassenen depressie, je bent niet alleen.

Externe hulp, zoals de hulp van een psycholoog, praktijkondersteuner of therapeut kunnen je helpen met het vaststellen en oplossen van je klachten. Zij hebben hulpmiddelen die je helpen om patronen te herkennen en om deze te doorbreken. Er zijn verschillende soorten therapie die je hiervoor kan nemen. Afhankelijk van je voorkeur en wensen kan je er een kiezen die bij je past.

1. De praktijkondersteuner

De praktijkondersteuner is een soort voorloper van een psycholoog. Zij werken bij je huisartsenpraktijk en kunnen je helpen met het identificeren van het probleem. In sommige gevallen begeleiden zij je ook bij het oplossen hiervan. Als ze vermoeden dat er meer aan de hand is, kunnen ze je ook doorverwijzen naar een gespecialiseerde psycholoog. Dit is vaak de eerste stap van externe hulp.

2. Mentale gezondheid verbeteren met een psycholoog

De meeste mensen die last hebben van hun mentale gezondheid, komen bij een psycholoog terecht. Dit kan face-to-face, maar gebeurt tegenwoordig ook veel online. Je psycholoog helpt bij het vaststellen van het probleem en vraagt aan jou wat je doelstelling is. Hoe hoop jij er na deze behandeling bij te zitten? Dan gaan jullie samen aan het werk om dit op te lossen.

3. Fysieke therapie

Er zijn ook andere vormen van therapie die je kunnen helpen bij het verlichten van je mentale klachten. Haptotherapie focust bijvoorbeeld op aanraking en conversatie. Door middel van bepaalde aanrakingen tijdens het gesprek, zou je je beter kunnen openstellen. Ook heb je bewegingstherapie of therapie in de vorm van kunst. Waar je interesse ook ligt, deze therapieën kunnen goed van pas komen.

Wanneer je een zorgverzekering hebt, krijg je in principe altijd je behandeling vergoed. Je zorgverzekering heeft zelf een aantal regels, zo moeten sommige behandelaars bij hen ingeschreven staan. Je kan dit altijd ook aan de praktijk of psycholoog zelf vragen. Op deze manier hoef je je geen zorgen te maken om de kosten, maar kan je je gewoon richten op de hulp die je krijgt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit Vind Je Wellicht Ook Interessant