Wat verstaan wij onder “sportsupplementen”?

Wat zijn sportsupplementen? Een goede vraag! De meeste mensen denken bij het woord “sportsupplementen” voornamelijk aan eiwitshakes, creatine en aminozuren. Deze associatie is begrijpelijk, maar niet alomvattend.

Iets waar wij het allemaal over eens zijn, is dat voeding – waaronder sportvoeding – primair is. Supplementen gebruik je additioneel naast een gezond en goed uitgebalanceerd voedingspatroon. Maar wat gebruik je dan als je een sporter bent of wellicht zelfs een professioneel atleet?

Voor een volledig antwoord op deze vraag hebben wij één van de meest toonaangevende bedrijven binnen de sportspecifieke suppletie gevraagd wat zij verstaan onder sportsupplementen.

De inhoud van dit artikel is gebaseerd op wetenschappelijke publicaties en is geschreven in samenwerking met medische specialisten / voedingsdeskundigen.

Sportsupplementen uitgelegd door Muscle Concepts

Om meer inzicht te kunnen verkrijgen in hetgeen sportsupplementen precies inhouden, hebben wij contact opgenomen met Wesley Kelder.

Als eigenaar van Muscle Concepts én als fanatiek sporter weet hij als geen ander wat voedingssupplementen voor sport inhouden.

Wij vroegen aan hem of hij de ins en outs met betrekking tot sportsuppletie kon uitleggen. Hieronder lees je meer over de kijk van Wesley op deze supplementen.

“In de volksmond wordt er inderdaad onderscheid gemaakt tussen ‘normale supplementen’ en zogenaamde ‘sportsupplementen’. Echter, moet men suppletie gebruiken om een tekort aan te vullen, wat ontstaat door een specifieke levensstijl. Of dit nou in sport of in het dagelijks leven is, moet geen verschil uitmaken”, aldus Wesley.

Hij vervolgt zijn uitleg: “Sporters verbruiken ten alle tijden meer voedingsstoffen dan iemand die niet sport en hebben van bepaalde voedingsstoffen dus ook meer nodig. Er is dus geen eenduidig antwoord op de vraag wat een ‘specifiek sportsupplement’ is. Wel kunnen wij zeggen dat bepaalde supplementen vaker belangrijker zijn en dus eveneens meer worden verkocht binnen de sportbranche dan andere supplementen.”

Wij vroegen hem welke sportsupplementen dit doorgaans zijn, waarna Wesley zijn verhaal vervolgt.

“Denk bijvoorbeeld aan eiwitten, creatine, amino’s, multivitamines en omega 3 vetzuren. Andere supplementen die extreem belangrijk zijn voor bepaalde sporters zijn zink, magnesium, extra hooggedoseerde vitamine C en glucosaminepreparaten.”

Natuurlijk zijn wij ook benieuwd wie welk sportsupplement zou moeten gebruiken. Dient er bijvoorbeeld rekening gehouden te worden met bepaalde doelstellingen die iemand wil behalen?

“Ieder supplement kan gebruikt worden voor één of meerdere doelstellingen. De laatste (supplementen met glucosamine) bijvoorbeeld ter voorkoming of ter ondersteuning van blessures en hooggedoseerde vitamine C aangezien er veel stress op het lichaam wordt gezet door sport. Vitamine C helpt mede deze stress te reduceren dan wel te neutraliseren. Vitamine C is hier één van de belangrijkste pionnen”, aldus Wesley.

En hij vervolgt zijn uitleg over sportsupplementen: “Kortom, er hangt meer achter de ‘eiwitjes’ en de ‘pre-workout’, enzovoort. De kunst is om je lichaam in de ideale balans te krijgen als je extreem intensieve inspanningen verricht, waardoor je lichaam dus ook meer specifieke stoffen nodig heeft.” – Wesley Kelder van Muscle Concepts.

Deze sportsupplementen mogen fanatieke sporters niet vergeten

Er zijn volgens Wesley een aantal supplementen die in het dagelijkse leven nauwelijks tot niet worden gebruik, maar in de sport wel heel interessant zijn.

Enkele voorbeelden van sportsupplementen zijn: Arginine, L-citrulline, L-ornithine, beta-alanine en natuurlijk creatine.

Veel sporters hebben baat bij het gebruiken van één of meerdere van deze voedingssupplementen, maar er zijn natuurlijk tal van andere supplementen voor sporters.

Later we echter de eerder beschreven voedingsstoffen en supplementen eens nader bekijken. Lees verder om erachter te komen wat die stoffen inhouden en wat ze kunnen betekenen voor fanatieke sporters.

Arginine

Arginine is een vaatverwijder. Met andere woorden, het verhoogt de bloedstroom, zodat het hart op een lager niveau meer bloed kan pompen. Theoretisch vertaalt dit zich in verbeterde cardiovasculaire prestaties.

Arginine zit bijvoorbeeld in vlees en zorgt onder andere voor een hoger uithoudingsvermogen en een verbeterde spierpomp.

Dit sportsupplement wordt veelal gebruikt door bijvoorbeeld wielrenners voor extra uithoudingsvermogen en door bodybuilders (hogere dosis) voor een hardere spierpomp.

Daarnaast wordt arginine regelmatig voor spieren opbouwen gebruikt, aangezien het verschillende hormoonniveaus kan verhogen die gelinkt kunnen worden aan spiergroei.

L-citrulline en L-ornithine

Het aminozuur L-citrulline wint aan populariteit als supplement voor het verbeteren van de gezondheid en trainingsprestaties.

Het wordt van nature in het lichaam geproduceerd en in voedingsmiddelen aangetroffen, maar het nemen van bepaalde sportsupplementen verhoogt alsmede het L-citrulline gehalte in het lichaam boven de normale niveaus.

Ook L-ornithine valt, net zoals L-citrulline, onder de niet-essentiële aminozuren. Het wordt door het lichaam aangemaakt, maar komt ook in verschillende soorten supplementen voor.

Dus hoe kunnen sporters profiteren van suppletie van extra L-ornithine? Welnu, naast het feit dat dit aminozuur afvalstoffen uit het lichaam verwijdert, staat het eveneens bekend als middel om je energieniveau te verhogen.

Het mooie van deze twee aminozuren is dat ze beide samenwerken met arginine. Ze zitten in dezelfde zogeheten “biogeochemische cyclus”, waardoor zij elkaar effectief aanvullen.

Beta-alanine

Beta-alanine is een populair sportsupplement onder atleten en fitnessliefhebbers. Dat komt doordat is aangetoond dat het de sportprestaties verbetert en de algehele gezondheid ten goede komt.

Het is een niet-essentieel aminozuur. Je lichaam gebruikt het om “carnosine” te produceren, wat de trainingsprestaties helpt te verbeteren.

Beta-alanine verbetert de atletische prestaties door vermoeidheid te verminderen, het uithoudingsvermogen te vergroten en de prestaties te verbeteren bij oefeningen met een hoge intensiteit.

Creatine valt onder sportsupplementen

Veel mensen hebben weleens iets over creatine gehoord of gelezen. Maar wist je dat creatine valt onder één van de meest effectieve sportsupplementen? Dit is een stofje dat in kleine hoeveelheden in vlees voorkomt. Daarnaast zijn er creatine supplementen, welke het meest onderzocht zijn door wetenschappers.

Uit tal van onderzoeken blijkt dat het een zeer effectief sportsupplement is. Net als met andere lichaamseigen stoffen, kun je de hoeveelheid creatine in jouw lichaam verhogen en verlagen middels suppletie.

Het voordeel vatten we kort samen: door je creatinefosfaat niveau te verhogen, kunnen je spieren sneller ATP omzetten naar energie.

Dit zorgt ervoor dat je intensieve oefeningen voor een langere periode van tijd kunt uitvoeren, wat bijvoorbeeld gunstig is voor krachttraining en duursporten.

Is een sportsupplement gebruiken iets voor jou?

In dit artikel hebben we stilgestaan bij hetgeen sport supplementen inhouden. We hebben daarvoor contact met Wesley Kelder opgenomen. Volgens Wesley dienen sportsupplementen enkel gebruikt te worden ter aanvulling op een gezond en goed uitgebalanceerd dieet.

Toch kan een sportsupplement veel voordelen bieden. Ieder individu heeft vanzelfsprekend andere voedingsstoffen nodig. De benodigde inname is namelijk afhankelijk van factoren zoals de sport die je beoefent, jouw leeftijd, jouw lichaamsbouw, enzovoort.

Het is daarom verstandig om contact op te nemen met een medisch specialist, voordat je jouw voedingspatroon radicaal verandert of sportsupplementen aan jouw dieet toevoegt.

Denk daarbij aan een diëtist of een voedingsdeskundige. Diegene kan jou helpen met het inzichtelijk maken van de voedingsstoffen die jij iedere dag nodig hebt. Op die manier kun jij je sportprestaties op een gezonde én verantwoorde manier verbeteren.

Exit mobile version