zen meditatie

Wat is zen meditatie en hoe beoefen je deze techniek?

Total
0
Shares

zen meditatie concentratie en balans Je bent vast al bekend met meditatie, maar zen meditatie is wellicht nog nieuw voor je. Hoewel dit redelijk overeen komt met gewone en slaap meditatie, zitten hier toch andere technieken en gezondheidsvoordelen aan verbonden.

In dit artikel kijken we naar wat zen meditatie is, welke voordelen het voor je gezondheid heeft en hoe je het zelf kan beoefenen. Veel plezier!

De inhoud van dit artikel is gebaseerd op wetenschappelijke publicaties en is geschreven in samenwerking met medische specialisten / voedingsdeskundigen.

Wat is zen meditatie?

Zen meditatie is een oude Boeddhistische traditie dat ontwikkeld werd in China in de 7e eeuw. Later kwam het in andere Aziatische landen terecht waar het tot op heden nog steeds populair is.

Deze meditatie stijl focust zich voornamelijk op de mentale gezondheid van de beoefenaar. Het geeft je meer inzicht in je eigen gedachten en gevoelens. Dit kan heel gunstig zijn voor mensen met depressie of een angststoornis, omdat zij hierdoor beter om leren gaan met hun angsten en gevoelens.

Hoewel sommige mensen zen meditatie ook wel ‘Zazen meditatie’ noemen, is dit niet hetzelfde. Zazen focust zich namelijk op het mediteren in een zittende positie, terwijl zen meditatie ook andere technieken gebruikt.

De voordelen van zen meditatie

Waar je bij gewone meditatie focust op het voorbij laten gaan van gedachten, observeer je je gedachten bij zen meditatie. Daarna laat je ze pas gaan. Het is een techniek die veel oefening vergt, maar je kan er ook veel voordelen uit halen.

1. Het helpt je om te focussen

Een onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die veel aan zen meditatie doen, minder snel afgeleid raken door nieuwe gedachten of impulsen die van buitenaf binnenkomen. Dit kan erg voordelig zijn tijdens het studeren of op het werk.

2. Je kan dieper in je bewustzijn duiken

Zen meditatie helpt ook om meer in verbinding te komen met jezelf en je bewustzijn. Dit helpt om creatiever te denken en makkelijker oplossingen te vinden bij problemen. Ook kan je kalmer blijven in stressvolle situaties.

3. Je hebt minder last van stress

Hoewel zen meditatie zelf niet per sé focust op het verminderen van stress, is dit wel een bijkomend effect. Doordat je rustiger kan nadenken en meer in verbinding staat met jezelf, heb je minder snel last van stress en depressieve gedachten.

Zen meditatie oefeningen en uitleg

groepsmeditatie in het oosten Wanneer je wil beginnen met zen meditatie technieken, zijn er verschillende manieren waarop je kan starten. Er zijn namelijk genoeg online cursussen, en kan je op YouTube ook handige geleide meditaties vinden. Je kan het echter ook zelf doen. Er zijn drie hoofdtechnieken waarbij je zelf kan uitvinden of ze bij je passen of niet.

1. Focussen op de ademhaling

Bij deze variant neem je een comfortabele positie aan, zoals op een kussen met je benen gekruist. Je ademt in via je neus en uit via je mond en je focust je hierbij op de lucht die in en uit je longen stroomt. Probeer via de buik te ademen voor een gegrond gevoel. Dit kan je zo lang doen als je wilt, zolang je focus op je ademhaling blijft.

2. Observeren van je gedachten

Bij deze zen meditatie techniek heb je geen bepaald doel voor ogen en je zal ook geen focus leggen op een bepaald onderwerp. Je zit of ligt stil, en laat je gedachten voorbij gaan. Erken deze gedachten en laat ze weer gaan, probeer ze niet vast te houden en reageer er niet op. Laat ze zijn zoals ze komen.

3. Groepsmeditatie

Vooral in het oosten wordt deze techniek uitgevoerd. Hierbij mediteer je als een groep in stilte met af en toe een stille pauze. Door de zen meditatie als een groep uit te voeren, zou je ook goed tot rust moeten kunnen komen.

Schrijf Je In En Ontvang 25% Korting

Onze supplementen winkel wordt binnenkort gelanceerd! Om dat te vieren, geven wij jou 25% korting op je bestelling. Wees er als eerste bij en meld je onderstaand aan voor onze nieuwsbrief.

Dit Vind Je Wellicht Ook Interessant