Emotie eten

Wat is emotie eten en hoe kan jij hiermee stoppen?

Total
0
Deelacties

Veel mensen hebben weleens last van emotie eten. Denk maar aan die keer dat jouw relatie net uit was en jij jezelf troostte met ijs. Als jij sporadisch last hebt van emotie eten, bijvoorbeeld tijdens het nemen van een cheatday, hoeft het niet per se een probleem te zijn.

Emotie eten wordt wél een probleem als dit (te) vaak voorkomt. Het wordt ook problematisch wanneer je er last van ondervindt. In dit artikel beschrijf ik wat emotie eten nu precies is en wat je ertegen kunt doen.

De inhoud van dit artikel is gebaseerd op wetenschappelijke publicaties en is geschreven in
samenwerking met medische specialisten / voedingsdeskundigen.

Wat is emotie eten?

Als jij aan het emotie eten bent, dan eet je om bepaalde emoties te reguleren. Normaalgesproken verliezen mensen juist hun eetlust als zij negatieve emoties voelen. Mensen die emotie eten krijgen echter een fijn gevoel door het eten of zij gebruiken het als afleiding.

Oorzaken van emotie eten

Relatie tussen emotie en eten Er zijn verschillende oorzaken van eetbuien. Zo kan jij veel eten wegens angst, een hopeloos gevoel of gewoonweg verveling.

Een andere oorzaak kan zijn dat je het gevoel hebt dat je geen controle over jouw leven hebt.

Vaak is het een gewoonte die geleidelijk in het leven is ontstaan. Eetgedrag wordt grotendeels al gevormd tijdens de kindertijd. Een bepaalde opvoeding kan de kans op het ontstaan van emotie eten vergroten. Als ouders hun kind belonen of troosten met eten kan dit ervoor zorgen dat het kind dit ook als volwassene blijft doen.

Een voorbeeld hiervan is dat een ouder het kind troost met een snoepje als het kind is gevallen. Een ander voorbeeld is het belonen van een kind met een toetje als het kind het avondeten op eet. Een kind troosten of belonen met ongezond voedsel vergroot ook de kans op overgewicht.

Het is beter om het kind op een ander manier te troosten. Het is ook verstandig om een kind een toetje te geven als het niet het avondeten op eet. Zo wordt eten niet geassocieerd met een beloning.

Een deel van de emotionele eters kan niet goed het onderscheid maken tussen echte hongergevoelens en het onaangename gevoel in de maag en ingewanden dat door negatieve emoties wordt veroorzaakt.

Hoe herken je emotie eten?

Een eetbui kan je herkennen door onder andere de onderstaande factoren.

  • Je hebt trek in een specifiek voedingsmiddel.
  • Je hebt nog niet zolang geleden gegeten.
  • Jouw ‘hongergevoel’ komt onverwachts.
  • Je kunt geen mate houden.
  • Na afloop heb je last van (nog meer) negatieve gevoelens, zoals schuldgevoelens.

Je kunt testen middels de Nederlandse vragenlijst voor Eetgedrag of jij last hebt van emotie eten. Daarnaast zijn er nog een aantal andere handvatten die jou kunnen helpen. Lees verder om meer te weten te komen over enkele oplossingen die mogelijk voor jou werken.

Oplossingen omtrent emotie eten

Emotie eten oplossen Welke oplossing werkt tegen emotie eten, is per persoon verschillend. Met andere woorden, het is een kwestie van uitproberen welke potentiële oplossing het beste voor jou werkt.

Ben je benieuwd welke stappen je kunt nemen tegen emotie eten? Hieronder worden een aantal opties uitgelegd om beter om te gaan met emotie eten.

Inzicht krijgen

De eerste stap is inzicht krijgen in waarom jij last hebt van emotie eten. Jij kunt hier inzicht in krijgen door voor, tijdens en na een eetbui op te schrijven welke gedachten en gevoelens jij hebt. Je houdt ook bij op welke momenten jij een eetbui krijgt.

Alternatieven

Daarna kan jij een ‘als dan plan’ maken. Jij bedenkt van tevoren wat jij gaat doen op de momenten dat jij een eetbui krijgt. Vervang de eetbuien door andere activiteiten. Dit kan bijvoorbeeld een boek lezen zijn, een wandeling maken of met iemand praten over jouw gevoelens. Schrijven kan eveneens een goede manier zijn om jouw gevoelens te verwerken.

Vervang ongezonde voeding door gezonde voeding

Het vervangen van ongezonde voeding door gezonde voeding is een goede stap voor het omgaan met eetbuien. Dit is tegelijkertijd een stuk beter voor jouw gezondheid. Houd ook bij met welke voedingsmiddelen jij het lastig vindt om mate te houden. Houd deze voedingsmiddelen in het begin niet meer in huis.

Als je minder last hebt van emotie eten en meer controle hebt, kun je een voor een deze voedingsmiddelen uitproberen. Het kan alsmede helpen om een portie te maken en de rest van de verpakking uit het zicht te bewaren.

Gestructureerd voedingspatroon

Het is daarnaast belangrijk om een gestructureerd voedingspatroon te hebben als jouw eetbuien in eerste instantie worden getriggerd door vermoeidheid of hongergevoelens. Door te weinig energie binnen te krijgen kan jij gaan overeten.

Onverwerkte emoties

Als jij veel onverwerkte emoties hebt, dan is het noodzakelijk om hulp te krijgen van een psycholoog of gespecialiseerde diëtist. Daardoor neemt de kans op emotie eten mogelijkerwijs af. Je bent immers jouw emoties en gedachten beter de baas dankzij de hulp van een medisch specialist.

Schrijf Je In En Ontvang 25% Korting

Onze supplementen winkel wordt binnenkort gelanceerd! Om dat te vieren, geven wij jou 25% korting op je bestelling. Wees er als eerste bij en meld je onderstaand aan voor onze nieuwsbrief.

Dit Vind Je Wellicht Ook Interessant