vitamine C fruit

Vitamine C fruit: Deze 5 fruitsoorten zijn het beste voor je

Total
0
Deelacties

vitamine C fruit soorten Vitamine C fruit is waarschijnlijk de populairste manier om aan voldoende vitamine C in je dieet te komen. Toch bevat niet elke fruitsoort evenveel vitamine C als een ander. Daarom is het handig om te weten welke fruitsoorten het meeste vitamine C bevatten zodat je optimaal kan genieten van een gezond voedingspatroon.

In dit artikel kijken we naar wat vitamine C doet voor je, in welke fruitsoorten het meeste vitamine C zit en waar je nog meer vitamine C uit kan halen.

De inhoud van dit artikel is gebaseerd op wetenschappelijke publicaties en is geschreven in samenwerking met medische specialisten / voedingsdeskundigen.

Wat is vitamine C?

Vitamine C is een wateroplosbare vitamine die voornamelijk als antioxidant in je lichaam functioneert. Dit houdt in dat het je lichaam beschermt tegen schade van vrije radicalen: stoffen die zuurstof vreten.

Naast het beschermen van je lichaam draagt vitamine C ook bij aan het herstellen van bindweefsel in je lichaam, waaronder collageen. Het is daarom een populaire vitamine om aan huidcrèmes toe te voegen. Bovendien houdt het je botten en tanden ook gezond en herstelt het kleine bloedvaten.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vitamine C is 75 milligram. Wanneer je te veel vitamine C fruit binnenkrijgt, is dit niet schadelijk voor je lichaam. Je lichaam kan het namelijk niet opslaan waardoor je het weer uitplast. Een extreem te veel van deze vitamine kan echter wel leiden tot misselijkheid of buikkramp.

In welk fruit zit vitamine C?

sinaasappels gezond Bijna al het fruit is fruit met vitamine C. Toch bevatten sommige vruchten meer van deze vitamine dan anderen. Je kan deze vruchten, indien veilig, het beste rauw eten omdat er dan het meeste vitamine C fruit in blijft zitten. Bij het koken of pureren vervliegt deze vitamine al gauw. Drink een smoothie ook altijd zo snel mogelijk.

1. Rozenbottel

Rozenbottels worden niet altijd als vrucht gezien, maar dat zijn ze wel. Ook is dit een super vitamine C fruitsoort. Zo bevat 100 gram aan rozenbottels wel 426 milligram vitamine C.

2. Kiwi

Kiwi’s bevatten ook erg veel vitamine C, namelijk: wel 92,7 milligram per 100 gram vrucht. Een kiwi weegt ongeveer 80 gram, waardoor je al gauw aan je ADH vitamine C zit wanneer je slechts één kiwi per dag eet.

3. Guave

Hoewel deze tropische vrucht niet altijd in Nederland verkrijgbaar is, zit hier ook erg veel vitamine C in. Slechts 100 gram van deze vrucht bevat al 228 milligram vitamine C fruit.

4. Zwarte bessen

Zwarte bessen zijn niet alleen erg lekker, maar bevatten ook veel vitamine C. 100 gram van deze lekkere vruchten bevat al ongeveer 200 milligram vitamine C. Een portie van 30 gram bevat dus al gauw 65 tot 70 gram vitamine C. Dat is bijna genoeg voor je ADH!

5. Sinaasappels

Hoewel je zou verwachten dat sinaasappels de meest bekende vitamine C fruit is, zit er niet zoveel in als bij rozenbottels. Toch bevat een sinaasappel ook veel vitamine C, namelijk wel 50 milligram per 100 gram vrucht.

Waar zit nog meer vitamine C in?

Naast vitamine C fruit zijn er nog meer manieren om aan vitamine C te komen. Zo kan je supplementen nemen, maar bestaan er ook erg veel groenten met vitamine C. Spruitjes, spinazie, kool en paprika’s bevatten namelijk ook ontzettend veel vitamine C, waardoor je niet alleen vitamine C fruit hoeft te eten, maar ook lekker kan afwisselen met andere voedingsmiddelen.

Schrijf Je In En Ontvang 25% Korting

Onze supplementen winkel wordt binnenkort gelanceerd! Om dat te vieren, geven wij jou 25% korting op je bestelling. Wees er als eerste bij en meld je onderstaand aan voor onze nieuwsbrief.

Dit Vind Je Wellicht Ook Interessant