eten voor het slapen

Eten voor het slapen: Kan dit kwaad of is het geen probleem?

Total
0
Deelacties

Eten voor het slapen kan soms heel lekker zijn. Nog net even een bakje chips, of juist een flinke kapsalon na het stappen. Toch voel je je daarna niet altijd even lekker. Dan lig je in bed met buikkramp, maagzuur, of gewoon een heel oncomfortabel vol gevoel. Kan dat eigenlijk kwaad, eten voor het slapen?

In dit artikel kijken we naar eten voor het slapen, of het goed of slecht voor je is, en welke andere opties er zijn.

De inhoud van dit artikel is gebaseerd op wetenschappelijke publicaties en is geschreven in samenwerking met medische specialisten / voedingsdeskundigen.

Eten voor het slapen, kan dat?

eten voor het slapen controversieel
Is eten voor het slapen verstandig?

Het is een controversieel onderwerp. Zo zegt de één dat je absoluut niks meer mag eten vlak voordat je gaat slapen, terwijl de ander juist aanraad om nog even een kleine hap te nemen. De meningen zijn er dus erg over verdeeld, maar wat heeft de wetenschap hierin te zeggen? Wij hebben hieronder een aantal voor- en nadelen voor je opgeschreven.

1. Het helpt je slapen

Als je vaak ‘s nachts wakker wordt omdat je honger hebt, kan eten voor het slapen zorgen voor een betere nachtrust. Het is namelijk zo dat mensen die te weinig slaap krijgen, een grotere kans hebben op overgewicht. Dit komt doordat je lichaam uit balans raakt bij te weinig slaap en je daardoor sneller een hongergevoel geeft, ook wanneer je geen eten nodig hebt. Wakker worden door honger is een teken dat je te weinig hebt gegeten en zorgt er daarbij ook voor dat je minder slaapt. Een kleine snack voor het slapengaan zou in dit geval geen kwaad kunnen.

2. Eten voor het slapen kan overeten tegengaan

Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar eten voor het slapen kan voorkomen dat je te veel gaat snacken. Het is normaal om na het avondeten nog trek te krijgen in iets, maar veel mensen hebben het idee dat dit niet mag en proberen dat gevoel te onderdrukken. Vaak lukt dit niet en eten ze dan in één keer heel veel. Dat leidt zowel tot gewichtstoename (op de lange termijn) als verlies van slaap omdat ze zo vol zitten. Een goede oplossing is om een kleine maaltijd of snack in te plannen, blijkt uit onderzoek. Denk aan een klein schaaltje chips of een bakje met gesneden groenten en hummus. Je weet dat je nog iets mag eten en eet een normale portie. Zo verzadig je je trek en voorkom je dat je te veel gaat grazen.

3. Het kan tot slechte gewoonten leiden

Hoewel eten voor het slapen in theorie niet tot gewichtstoename leidt, hebben mensen die eten voor het slapen een grotere kans op overgewicht. Dit komt omdat zo’n snack toch vaak net over het dagelijkse calorie limiet gaat. En wanneer je een zittend beroep hebt en ‘s avonds niet meer actief bezig bent, kan zo’n overschrijding op den duur leiden tot gewichtstoename en slechte gewoonten. Je lichaam raakt er namelijk ook aan gewend om ‘s avonds te eten, waardoor je standaard een hongergevoel krijgt, ook wanneer je geen voeding meer nodig hebt.

4. Eten voor het slapen is niet goed bij maagzuur problemen

Als je last hebt van maagzuur, kan je het beste voeding vermijden vlak voordat je gaat slapen. Wanneer je ligt, is de kans namelijk groter dat er wat maagzuur in je slokdarm terecht komt. Dat leidt niet alleen tot irritaties, maar kan zelfs flinke pijn veroorzaken.

Tips voor eten voor het slapen

gezonde snack beter dan kapsalon
Tips over het eten van voeding voor het slapengaan

Uit bovenstaande argumenten kunnen we concluderen dat eten voor het slapen in principe geen kwaad kan, zolang je maar niet te veel eet en oppast wanneer je last hebt van maagzuur. Verantwoord snacken is helemaal geen probleem, ook niet vlak voordat je naar bed gaat. Om je op weg te helpen, hebben we een aantal tips voor je uitgeschreven.

1. Eet wat eiwitrijke voeding

Als je probleem is dat je veel honger hebt, dan kan het zijn dat je lichaam snel door je andere voedingsmiddelen heen brandt. Een oplossing hiervoor is een eiwitrijke snack. Dit kost meer tijd om te verbranden, waardoor je je langer verzadigd voelt. Ook helpt het om te voorkomen dat je te veel eet. Noten zijn hier een goed voorbeeld van.

2. Blijf bewegen

Sporten vlak voor het slapen is niet goed voor je nachtrust, maar een wandeling voordat je naar bed gaat kan geen kwaad. Wanneer je dan toch wat eet, weet je dat je tenminste ook weer een aantal van de calorieën gebruikt tijdens het wandelen.

3. Maak porties klaar

Een veelgemaakte fout is door een zak chips open te maken en daar direct uit te eten. Zeker wanneer je TV kijkt, is de kans groot dat je dooreet zonder dat je het door hebt. Door een portie klaar te maken, zoals 50 gram chips in een schaaltje, eet je niet snel teveel. Het is wel belangrijk om de zak uit het zicht te leggen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit Vind Je Wellicht Ook Interessant