gezond gewicht verliezen

Dit zijn de twee fasen van gezond gewicht verliezen

Total
0
Deelacties

Wanneer je bezig bent met gezond gewicht verliezen, heb je altijd perioden van geluk en van tegenslag. Dat komt omdat gewichtsverlies niet in één keer gebeurt, maar juist bestaat uit verschillende fasen.

In dit artikel kijken we naar de verschillende fasen van gewicht verliezen en hoe je ervoor zorgt dat je geleidelijk op je gewenste gewicht terecht komt.

De inhoud van dit artikel is gebaseerd op wetenschappelijke publicaties en is geschreven in samenwerking met medische specialisten / voedingsdeskundigen.

Wat zijn de fasen van gezond gewicht verliezen?

gezond gewicht verliezen kan het beste met meer beweging en minder calorieënEr zijn verschillende manieren van afvallen, sommigen gezonder dan anderen. Wel volgen ze allemaal vrijwel dezelfde 2 fasen. Dit komt omdat het lichaam opeens moet wennen aan een ander voedingspatroon. Waar je goed rekening mee moet houden is dat, wanneer je gewicht verliest, dit vet is en geen spier. Daar komen we later in de tekst op terug.

Fase 1: Snel gewichtsverlies

Afhankelijk van je dieet, zie je in de eerste 4 tot 6 weken het meeste gebeuren. In deze periode val je vrij snel af en merk je dat je kleding anders gaat zitten. Wat je in deze periode aan gewicht verliest, zijn vooral voorraden van je opgeslagen koolhydraten, eiwitten en vocht. Het is daarom belangrijk om voldoende te blijven drinken in deze periode.

Hoeveel gewicht je verliest is afhankelijk van verschillende factoren. Zo verliezen mannen over het algemeen sneller gewicht dan vrouwen. Ook helpt het wanneer je een koolhydraatarm of keto dieet volgt. Gewicht verliezen gaat oudere mensen vaak ook makkelijker af dan jongere mensen, maar ouderen verliezen hierbij wel sneller spieren. Let op dat je begin gewicht hier een grote rol bij speelt. Wanneer je meer weegt, verlies je sneller meer kilo’s dan iemand die minder weegt.

Fase 2: Langzaam/stabiel gewichtsverlies

Na een week of 6 begin je een stuk langzamer gewicht te verliezen. Het komt in deze periode vaak ook voor dat je tegen een zogenoemd plateau aan loopt. Dit is een periode waarin je voortgang vrijwel stil lijkt te staan. Dit komt doordat je metabolisme zich aanpast aan je nieuwe dieet en hierdoor minder calorieën verbrandt in rustperiodes en tijdens het sporten. Plateau’s ontstaan sneller wanneer je een dieet volgt dat lastig vol te houden is.

In de tweede fase is je gewichtsverlies voornamelijk afkomstig van je lichaamsvet. Hoewel het vrij langzaam gaat, is dit een belangrijke fase omdat dit vet dan ook langer weg blijft.

Gezond gewicht verliezen of vet verliezen?

Wanneer mensen het hebben over gewicht verliezen, bedoelen ze vaak juist dat zij vet willen verliezen. Gewichtsverlies is namelijk een overkoepelende term voor het verminderen van gewicht, ongeacht wat de bron daarvan is. Vetverlies focust zich juist op het verminderen van de hoeveelheid vet in het lichaam, waardoor je uiteindelijk ook gewicht verliest.

Het is gezonder om je te focussen op vet verliezen, omdat je hierdoor je spieren, vocht en energie blijft behouden. Het behoud van je spieren is ook erg belangrijk, omdat je hiermee je bloedsuikerspiegel, energieniveau, immuunsysteem en de souplesse van je gewrichten op peil kan houden.

Gezond gewicht verliezen

meer beweging is goed voor het lichaamAls je gezond gewicht wil verliezen, kan je dat het beste doen door een methode te vinden die je op de lange termijn kan volhouden zonder dat het te veel van je vraagt. Voor iedereen werkt een andere manier, waardoor je zelf kan uitproberen wat het beste bij je past. Sommige mensen kiezen er bijvoorbeeld voor om aan intermittent fasting te doen, terwijl anderen langdurig minder koolhydraten willen consumeren.

Uiteindelijk kan je gewichtsverlies bereiken door minder calorieën binnen te krijgen en meer te gaan sporten. Een combinatie van deze twee is ook het gezondst. Hoewel deze methode niet super snel leidt tot resultaten, is de kans dat je het vol blijft houden wel het grootst.

Gewicht verliezen door minder calorieën te eten

Minder calorieën eten is makkelijker gezegd dan gedaan. De eenvoudigste methode hiervoor is om je dagelijkse caloriebehoefte uit te rekenen en dit bij te houden. Je kan deze behoefte uitrekenen met behulp van een online rekenmethode. Ook is het goed om te kijken naar je eetpatroon. Eet je gebalanceerd en krijg je voldoende vitamines binnen? Een ongebalanceerd dieet kan al snel leiden tot veel snacken of een vitaminetekort.

Voldoende vitaminen helpen daarnaast ook bij het behoud van je energieniveau en je spieren. Vervang eens je boterhammen door volkoren brood, of neem een bakje yoghurt met noten als tussendoortje in plaats van een bakje borrelnootjes. Vezels en eiwitten zijn uitstekende voedingsstoffen die je hongergevoel beperken, maar je wel de juiste voeding geven.

Gewicht verliezen met meer bewegen

Meer bewegen hoeft niet te betekenen dat je nu elke dag de sportschool in moet. Je kan namelijk al heel makkelijk en klein beginnen. Loop bijvoorbeeld eens een blokje om door je wijk, al kost het maar 5 minuten. Dit zijn wel 5 minuten extra waarin je beweegt. Ook helpt het als je zo nu en dan de fiets pakt naar de supermarkt, in plaats van de auto.

Beweging hoeft niet lastig te zijn, maar het kan wel creatief zijn. Zelfs een actievere manier van zitten, zoals op een yoga bal, kan al een verschil maken tijdens het werk. Probeer het ook eens!

Lukt het je niet om af te vallen ondanks dat je goed op je voeding en beweging let? Mogelijk is er dan iets anders aan de hand, zoals een trage schildklier. Neem contact op met je huisarts om hier verder onderzoek naar te laten doen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit Vind Je Wellicht Ook Interessant