Bodybuilding voeding en supplementen voor extra spiermassa

Bodybuilding voeding en supplementen voor meer spiermassa

Total
3
Shares

Bodybuilders vergen zowel lichamelijk als geestelijk erg veel van hun lichaam. Deze fanatieke sporters gaan tot het uiterste om veel spiermassa te verkrijgen. Daarvoor is het noodzakelijk om de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen. Maar wat is nu eigenlijk de meest gebruikte bodybuilding voeding en welke supplementen kunnen bijdragen aan meer spiermassa verkrijgen?

Daar gaan wij jou alles over vertellen. In dit artikel lees je meer over supplementen en voeding voor bodybuilding. Zo weet je precies welke soorten voeding en voedingssupplementen deze krachtpatsers gebruiken!

De inhoud van dit artikel is gebaseerd op wetenschappelijke publicaties en is geschreven in samenwerking met medische specialisten / voedingsdeskundigen.

Meest gebruikte bodybuilding voeding

Bodybuilding voeding Laten we van start gaan met het beschrijven van de meest gebruikte bodybuilding voeding. Een gezond en gevarieerd dieet is namelijk van onmiskenbaar belang voor bodybuilders. Op die manier voorzien zij hun lichaam van de voedingsstoffen die zij nodig hebben om meer spieren te kweken.

De beste voeding voor bodybuilders kan veelal gelinkt worden aan voedingsmiddelen die extra spiergroei realiseren. Daarbij kun je denken aan voeding met veel eiwitten, koolhydraten en natuurlijke aminozuren. Maar ook vitaminen en mineralen dragen bij aan het verbeteren van de sportprestaties van bodybuilders. Onderstaand vind je een overzicht van drie soorten voeding voor bodybuilding.

1. Voeding met eiwitten

Eiwitrijke bodybuilding voeding is één van de belangrijkste soorten voor deze fanatieke sporters. Bodybuilders hebben immers voldoende eiwitten nodig om hun spieren te kunnen herstellen na een intensieve work-out.

Na een zware lichamelijke training ontstaan er namelijk kleine spierscheurtjes. Het lichaam van een bodybuilder heeft vervolgens eiwitrijke voeding nodig om deze spierscheurtjes te kunnen herstellen. Dit gebeurt dankzij de aminozuren in eiwitten. Daardoor treedt er extra spiergroei op en kunnen blessures voorkomen worden door een bodybuilder.

De meest gebruikte voeding met veel eiwitten is als volgt:

  1. Tonijn
  2. Kip
  3. Magere kwark
  4. Sojamelk
  5. Biefstuk
  6. Noten en zaden
  7. Rundvlees
  8. Soja en tofu
  9. Eieren

Een bodybuilder vult vaak zijn of haar dieet aan met deze eiwitrijke voedingsmiddelen. Daarnaast is het cruciaal om voldoende koolhydraten binnen te krijgen. Lees verder om erachter te komen wat de relatie tussen bodybuilding voeding en koolhydraten is.

2. Bodybuilding voeding met koolhydraten

Ook zijn koolhydraten nodig om extra spiermassa te kunnen kweken. Een bodybuilder moet namelijk voldoende koolhydraten binnenkrijgen om zijn of haar lichaam te voorzien van voldoende energie. Zonder genoeg voeding met koolhydraten te eten, kan een bodybuilder niet het maximale uit zijn of haar training halen.

Het is dus niet verwonderlijk dat bodybuilding voeding voor een deel bestaat uit koolhydraatrijke voedingsmiddelen. Wanneer een bodybuilder vetmassa wil verliezen voor een wedstrijd, dan zal hij of zij de koolhydraatinname reduceren. Als bodybuilders echter veel spiermassa willen opbouwen, dan zullen wij doorgaans hun voedingspatroon met de onderstaande koolhydraatrijke voeding aanvullen.

  1. Havermout
  2. Quinoa
  3. Zoete aardappels
  4. Rijst
  5. Brinta
  6. Aardappels

Bodybuilders die hun dieet aanvullen met de bovenstaande soorten voeding, voorzien hun lichaam van voldoende koolhydraten om het maximale uit hun training in de sportschool te halen. Hieronder lees je meer over vitaminen en mineralen voor bodybuilders.

3. Voeding met vitaminen en mineralen

Bodybuilder vitaminen en mineralen Tevens wordt bodybuilding voeding gekenmerkt door soorten die veel vitaminen en mineralen bevatten. Vitaminen en mineralen kunnen gezien worden als de bouwstenen van jouw lichaam. Deze voedingsstoffen zijn benodigd om tal van lichaamsprocessen te ondersteunen.

Aangezien bodybuilders veel van hun lichaam vergen, hebben zij ook extra mineralen en vitaminen nodig. Op die manier zijn zij weerbaarder tegen schadelijke indringers van buitenaf. Je wilt als bodybuilder zijnde natuurlijk niet ziek worden vanwege virussen en bacteriën. Dit zou namelijk ten koste van jouw training gaan.

Voeding voor bodybuilders die rijk aan vitaminen en mineralen zijn, kunnen gerelateerd worden aan de onderstaande voedingsmiddelen.

  1. Donkere bladgroenten
  2. Bessen
  3. Fruit
  4. Quinoa
  5. Amandelen
  6. Vette vis

Nu je weet welke soorten voeding rijk aan mineralen en vitaminen zijn, gaan we onderstaand in op de beste bodybuilding supplementen.

Beste bodybuilding supplementen

Bodybuilding supplementen Naast natuurlijke bodybuilding voeding zijn er ook supplementen voor bodybuilding. Deze sport supplementen ondersteunen de fysieke en mentale gesteldheid van bodybuilders.

Ze worden gebruikt om bijvoorbeeld extra kracht en energie te hebben tijdens het trainen. Maar wat zijn nu precies de beste bodybuilding supplementen?

Wij hebben er drie voor jou uitgelicht, zodat je snel meer te weten kunt komen over de meest gebruikte supplementen door bodybuilders.

1. Whey eiwit supplementen

Eerder in dit artikel heb je kunnen lezen dat bodybuilders veel eiwitten nodig hebben. De aminozuren in eiwitten zorgen er immers voor dat spierscheurtjes sneller hersteld worden. Dit leidt tot extra spiergroei en minder blessures. Veel bodybuilders halen goede eiwitten uit hun voeding, maar er zijn ook speciale whey eiwit supplementen.

Supplementen met eiwitten zijn een makkelijke en effectieve manier om tegemoet te komen aan de gewenste eiwitinname. Daarnaast zijn whey eiwit voedingssupplementen geschikt om mee te nemen naar de sportschool. Op die manier kan een bodybuilder vlak voor of na de training een eiwitshake drinken. Daarmee voorziet hij of zij direct het lichaam van veel eiwitten.

2. Bodybuilding supplementen met creatine

Creatine supplementen voor bodybuilding gebruiken is voor veel krachtpatsers een “must”! Een creatine supplement draagt namelijk bij aan het verkrijgen van meer kracht en uithoudingsvermogen. Daardoor kunnen bodybuilders die creatine gebruiken net wat meer herhalingen doen. Zo gaan zij tot het uiterste in de sportschool, wat kan resulteren in meer spiergroei.

Er is bepaalde bodybuilding voeding die van nature veel creatine bevat, zoals rood vlees. Toch kiest een fanatieke bodybuilder veelal voor een supplement met deze stof. Er zijn verschillende soorten supplementen met creatine. Denk aan creatine monohydraat, creatine hydrolysaat en creatine ethyl ester.

Het grootste verschil tussen deze creatinesoorten voor bodybuilders is de wijze waarop het lichaam de creatine kan opnemen. Creatine monohydraat is volgens veel bodybuilders én onderzoekers de beste soort. Het wordt namelijk het beste door jouw lichaam opgenomen.

3. Supplementen met omega 3 ter aanvulling op bodybuilding voeding

Veel bodybuilders eten voeding met een hoop omega 3-vetzuren. Desalniettemin zijn er omega 3 supplementen te verkrijgen die eveneens veel van deze vetzuren bevatten. Niet iedereen houdt immers van vette vis. In dat geval kan een bodybuilding supplement met omega 3 de oplossing zijn.

Bodybuilders hebben omega 3-vetzuren nodig om hun spieren en gewrichten soepel en gezond te houden. Daarom voegen zij vaak een omega 3 voedingssupplement aan hun voedingspatroon toe. Zo zijn ze ervan verzekerd dat ze genoeg van deze gezonde vetzuren binnenkrijgen.

De juiste balans tussen supplementen en voeding voor bodybuilding

Bodybuilding voeding kan als de basis gezien worden van betere sportprestaties en meer spiermassa. De juiste voeding voor bodybuilders kan het lichaam voorzien van alle benodigde voedingsstoffen. Denk bijvoorbeeld aan eiwitten (en aminozuren), koolhydraten, en vitaminen en mineralen.

Dat neemt niet weg dat er effectieve bodybuilding supplementen te koop zijn waar tal van bodybuilders baat bij hebben. Deze sport supplementen vormen een effectieve en makkelijke manier om snel jouw lichaam te kunnen aanvullen met essentiële voedingsstoffen. Daaronder kunnen supplementen met creatine, eiwitten en omega 3 geschaard worden.

Het is belangrijk om te vermelden dat supplementen niet de gezonde soorten bodybuilding voeding vervangen. Ze worden enkel en alleen gebruikt ter aanvulling op een gevarieerd dieet, wat uit heilzame en voedingsstofrijke voedingsmiddelen bestaat. Overweeg je om jouw dieet aan te vullen met supplementen voor bodybuilders? Dan is het verstandig om een voedingsdeskundige te raadplegen, zoals een diëtist.

Schrijf Je In En Ontvang 25% Korting

Onze supplementen winkel wordt binnenkort gelanceerd! Om dat te vieren, geven wij jou 25% korting op je bestelling. Wees er als eerste bij en meld je onderstaand aan voor onze nieuwsbrief.

Dit Vind Je Wellicht Ook Interessant